۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۶۱۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در نشست‌های فروم حکمرانی یازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس، به مهم­ترین مسائل نوآوری و فناوری کشور از جمله چالش‌های صادرات محصولات دانش بنیان، الزامات حکمرانی پلتفرم‌ها، ظرفیت‌های استفاده از رمزارزها و چالش‌های تنظیم‌گری رسانه‌های دیجیتال پرداخته شد.

به گزارش مسیر اقتصاد باشگاه سیاست پژوهی اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری پارک فناوری پردیس در یازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس اقدام به برگزاری نشست هایی با عنوان فروم حکمرانی در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه کرد. در این نشست ها تلاش شد با همکاری سیاست­گذاران بخش دولتی و فعالین بخش خصوصی، مهم­ترین مسائل نوآوری و فناوری کشور از زاویه دید حکمرانی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

صادرات محصولات دانش بنیان؛ چرا و چگونه؟

در یکی از این نشست­ها که با عنوان  چالش‌های صادرات شرکت‌های دانش بنیان که با حضور دکتر اسدی فر مدیر مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و دکتر احمد وند رئیس کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو برگزار شد به اصلی ترین چالش­های موجود برای صادرات شرکت­های دانش بنیان اشاره شد.

در یکی دیگر از این نشست­ها که با عنوان تنظیم‌گری پلتفرم­ها که با حضور دکتر حسین میرزاپور معاون وزیر ارتباطات، محمدحسین حمیدی عضو هیئت مدیره صندق خطرپذیر حرکت اول و  دکتر مرتضی زمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد به اصلی ترین چالش های موجود برای تنظیم‌گری پلتفرم­ها اشاره شد.

حکمرانی پلتفرم­ها در جامعه جدید

زمانیان با اشاره به اهمیت پلتفرم‌ها تصریح کرد: ارزش پلتفرم­ها بیشتر از آنکه به خاطر خدمتی باشد که ارائه می‌دهند، به خاطر بیگ دیتا و انحصار آن‌هاست. دکترحمیدی نیز خاطر نشان کرد: اینترنت هزینه توزیع و دسترسی به مشتری را صفر کرد و این اهمیت آن را به شدت بالا می­برد. در نتیجه پلتفرم‌هایی با سرعت رشد بالا شکل گرفتند که دیگر تنظیم‌گران نمی‌توانستند پا به پای آن‌ها مسائل را فهم کنند و رگولاتورها باید خود مروج نوآوری شوند.

دکتر میرزاپور در این نشست گفت: سوال تنظیم‌گری پلتفرم‌ها در درون خود این پیش‌فرض را دارد که پارادایم غالب جهانی را پذیرفته‌ایم. یعنی پذیرفتیم نفع عمومی وجود دارد و اگر جامعه با بخش خصوصی رها شود، این نفع از بین می‌رود. حاکمیت‌ها روی حفظ این منافع عمومی خود را مشروع می‌کنند. اگر این قرائت پذیرفته شود، وجود بخش خصوصی که لازم است تنظیم‌ شود، مورد پذیرش قرار گرفته است. بخشی از منافع عمومی، به کشورهای واردکننده تکنولوژی مربوط می‌شود. هر چقدر سرعت رشد تکنولوژی بیشتر می‌شود، چالش‌های آن‌ها هم بیشتر می‌شود که صرفاً نمی‌توان با تنظیم‌گری با آن‌ها مقابله کرد. مسئله آن‌ها حکمرانی است.

چالش‌های تنظیم‌گری رمز ارزها

در بخشی دیگر نشستی  با عنوان چالش‌های تنظیم‌گری رمز ارزها که با حضور اشتریان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر صمدی راد مدیرعامل شرکت ققنوس و دکتر راد مدیرعامل شرکت نوبیتکس برگزار شد به اصلی ترین چالش­های موجود برای تنظیم‌گری رمزارزها اشاره شد.

اشتریان که سابقه فعالیت سیاستگذاری در زمینه ارزهای دیجیتال در کارنامه خود دارند بیان کرد: در بهترین سیاست‌گذاری در بسیاری از موارد، ناسیاست‌گذاری است و این در بحث رمزارزها هم صادق است. بحث رمزارزها در ایران از دو حیث امنیتی است: تامین امنیت و اقتصاد سیاسی. از حیث تامین امنیت، نهادهای امنیتی نه ‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها مداخله می‌کنند. اما حیث اقتصاد سیاسی رمزارز به صورت خاص در ایران محل ورود نهادهای امنیتی است.

اشتریان اضافه کرد: دولت به دنبال غذای آماده و فست فود است. بخش خصوصی حتماً باید با همکاری چند وکیل عمومی حرفه‌ای، پیش‌نویس آیین‌نامه مرتبط را تهیه کرده و به دولت ارائه دهد. دولت دچار مشکل تاخیر است. این در حالیست که نظام کارشناسی بخش خصوصی به شدت قدرتمند شده و قابلیت‌های زیادی دارد.

صمدی راد با اشاره به اینکه تجربه تنظیم‌گری رمزارز در کشورهای دیگر به بلوغ نسبی رسیده و عمده بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به این نتیجه رسیده‌اند که قرار است چه کار کنند بر اهمیت سیاستگذاری شفاف در این حوزه تاکید کرد.

راد تصریح کرد حوزه رمزارزها دو جنبه سرمایه‌گذاری و ابزار پرداخت دارد. جنبه سرمایه‌گذاری که شامل انتشار توکن و اوراق مشتقه است مستلزم تنظیم‌گری توسط بورس است. اما در کشور ما بورس تاکنون ورود نکرده و این باعث نبود حمایت در این حوزه شده است.

خط قرمزهای ساترا برای تنظیم VODها

در بخش دیگری از این نشست­ها که با عنوان ارزیابی تنظیم‌گری در رسانه‌های دیجیتال که با حضور مهندس سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و محمدحسن شانه‌ساز مدیرعامل پلتفرم نماوا برگزار شد به اصلی ترین چالش­های موجود بین بخش خصوصی و عمومی در حوزه رسانه­های دیجیتال اشاره شد.

مقیسه به عنوان متولی اصلی تنظیم گری صوت و تصویر در کشور خاطر نشان کرد: اگرچه رسانه‌ها تاکید بسیاری بر روی محدودیت‌های تنظیم‌گری دارند اما وجه حمایتی آن مغفول مانده است. اعمال محدودیت‌ها در برخی موارد برای قابل پخش کردن فیلم‌ها و سریال‌ها لازم است تا خانواده‌ها با خیال راحت از پلتفرم‌ها استفاده کنند. اما اصل بر رویکرد تعاملی است.

شانه ساز به عنوان نماینده بخش خصوصی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه VOD داریم، این است که رگولاتور من رقیب همکار من است. این در حالیست که ساترا باید با همه به یکسان برخورد کند. ساترا بدون اعلام روشن خطوط قرمز، حذفیات بر محصولات اعمال می‌کند. آیا مسئولان می‌خواهند VOD ها  شبکه بیست‌و‌چهارم تلویزیون باشند؟ از کل VOD‌ها فقط فیلیمو و نماوا باقی مانده‌اند که نماوا برای مجموعه آسیاتک نه تنها سودده نیست بله زیان­ده محسوب می­شود.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.