۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۱۷۲ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

علی ابراهیمی عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام، بزرگ ترین نقطه ضعف صنعت دام و طیور کشور را وابستگی شدید به واردات نهاده‌های دامی نظیر ذرت و سویا عنوان کرد و افزود: توجه به ظرفیت‌های کشت فراسرزمینی، تغییر فرمولاسیون جیره دام و طیور و اصلاح الگوی کشت، راهکارهای کاهش این وابستگی است.

علی ابراهیمی عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت صنعت دام و طیور گفت: صنعت دام وطیور در ایران از لحاظ مدل پرورشی و مسائل فنی هیچ تفاوتی با کشور های توسعه یافته ندارد. ظرفیت خوبی برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ و محصولات لبنی در کشور وجود دارد که امکان صادرات را نیز فراهم می کند. بزرگ ترین نقطه ضعف صنعت دام و طیور در کشور وابستگی شدید این صنعت به واردات نهاده‌های دامی نظیر ذرت و سویا است.

ابراهیمی اظهار داشت: با توجه به منطقه جغرافیایی و اقلیم خشک و نیمه خشک در کشور و محدودیت منابع آبی، امکان تولید و تامین محصولات سویا و ذرت به طور کامل و متناسب با نیاز صنعت در کشور وجود ندارد اما باید در جهت کاهش وابستگی به واردات این محصولات، برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

مدیریت واردات نهاده دامی با استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی

عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه بیان داشت: استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی برای تولید ذرت و سویا به منظور کاهش وابستگی بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور کشورهای اوراسیا نظیر قزاقستان و ارمنستان گزینه های مناسبی برای کشت فراسرزمینی هستند.

ابراهیمی ضمن اشاره به تعلل های صورت گرفته در کشور جهت کشت فراسرزمینی گفت: کشور عربستان از پیشتازان کشت فراسرزمینی است که در صورت تعلل بیش تر از سوی ایران، این کشور فرصت های مناسب منطقه جهت تولید محصولات کشاورزی  را فراخواهد گرفت.

استفاده از پسماند محصولات کشاورزی در جیره دام و طیور

عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام اظهار داشت: با تغییر فرمولاسیون جیره دام و طیور به طوری که پروتئین و انرژی مورد نیاز جیره تامین شود، می توان از منابع جایگزین ذرت و سویا و پسماند محصولات کشاورزی در جیره استفاده کرد و درصد وابستگی به واردات ذرت وسویا را کاهش داد.

این کارشناس کشاورزی در آخر با اشاره به الگوی کشت نامناسب در کشور گفت: لازم است به وسیله سیاست خرید تضمینی، کشاورزان را تشویق به کشت محصولات اساسی نمود تا کشت ذرت، کلزا و سویا را جایگزین کشت محصولات آب بر غیراساسی کنند در این صورت وابستگی به واردات نهاده های دامی نیز کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.