۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۸۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: محسن شاطری
۰

با کشف و استخراج از میادین نفت و گاز جدید در برزیل، عرضه گاز طبیعی در این کشور افزایش یافته است. بخش صنعت در برزیل مصرف کننده‌ای قابل اعتماد است که نیمی از کل عرضه گاز طبیعی این کشور را مصرف می‌کند. اما توسعه زنجیره ارزش گاز طبیعی و افزایش مصرف آن در صنایع مرتبط،به ویژه صنایع پتروشیمیایی، با چالش‌هایی مواجه است و دولت این کشور قصد دارد با قاعده گذاری جدید این مشکلات را رفع کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در آپریل سال ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور برزیل «قانون جدید گاز» را تصویب کرد. قانونی مهم که باعث جزم شدن عزم این کشور برای ارتقاء رقابت و ایجاد تفکیک عمودی می­‌شود. از آن زمان تحولاتی در راستای شکل‌­دادن دورنمای بازار مصرف گاز طبیعی در برزیل رخ داد و تولیدکنندگان بیشتری با شرکت­‌های توزیع­‌کننده محلی قرارداد بستند، تاسیسات تبدیل LNG به گاز طبیعی بیشتری به مرحله نهایی سرمایه‌­گذاری رسیدند و انتظار می­‌رود که خطوط لوله­ دریایی بیشتری وارد مدار شوند. امروزه سوال متداولی که بین بازیگران صنعت گاز برزیل مطرح می‌­شود این است که آیا هم زمانی عرضه موجود با اصلاحات گسترده‌­تر بازار باعث افزایش تقاضای گاز توسط صنایع بزرگ می­‌شود؟

شرکت آی اچ اس مارکت اخیرا در گزارشی تحت عنوان “بازار گاز برزیل پس از اصلاحات: بررسی فرصت‌های گاز طبیعی در بخش صنعت” به بررسی فرصت‌های موجود برای مصرف گاز طبیعی در چهار صنعت کلیدی اقتصاد برزیل می‌پردازد.

مصرف نیمی از گاز طبیعی برزیل در بخش صنعت

در ۱۵ سال اخیر تولید گاز طبیعی برزیل پس از کشف میادین نفت و گاز تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. بیشتر این میادین در بخش دریا واقع شده‌اند که نیاز به سرمایه­‌گذاری­ زیادی برای توسعه زیرساخت دارند. علاوه بر این فقط هنگامیکه تولیدات برق‌­آبی در سطح پایینی قرار دارند، تولید برق وابسته به استفاده از گاز طبیعی می­‌شود. در نتیجه تنها بخش صنعت است که می­‌تواند تقاضایی پایدار برای عرضه داخلی گاز طبیعی فراهم کند.

بخش صنعت در برزیل مصرف کننده‌­ای قابل اعتماد است که نیمی از کل عرضه گاز طبیعی این کشور را مصرف می­‌کند. با این حال با توجه به قیمت بالای این حامل انرژی از سال ۲۰۱۰ مقدار تقاضا برای گاز طبیعی در بخش صنعت حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در روز ثابت باقی مانده است و به همین علت صنایع بزرگ از مصرف بیشتر گاز خودداری می­‌کنند. به عنوان نمونه استفاده از هیزم در بخش‌های مهمی مثل غذا، نوشیدنی و سرامیک رایج‌تر از گاز طبیعی و در صنعت فولاد مصرف زغال سنگ از گاز طبیعی بیشتر است.

صنایع پتروشیمیایی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در برزیل

تحلیلگران روی ۴ بخش کلیدی صنعت برزیل که می­‌توانند نیازمندی خود به گاز طبیعی را افزایش دهند یا در صورت کم شدن قیمت گاز بر اثر اصلاحات بازاری، با استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت قبلی مورد استفاده به سودآوری خود ادامه دهند، تمرکز کرده‌­اند. این صنایع کلیدی شامل بخش‌های پتروشیمیایی، چدن و فولاد، سرامیک و محصولات غذایی و نوشیدنی هستند.

صنایع پتروشیمیایی بزرگ‌ترین صنعت مصرف­‌کننده گاز طبیعی در برزیل هستند که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ میلیون متر مکعب در روز از تقاضای گاز را به عنوان سوخت و خوراک به خود اختصاص داده است. این صنعت در ۱۰ سال اخیر به این علت که بازار داخلی خود را بخاطر دسترسی کشورهای دیگر از جمله آمریکا به گاز طبیعی ارزان­‌قیمت از دست داده­، رشد چندانی نداشته است. برزیل دومین کشور بزرگ واردکننده اوره در جهان محسوب می­‌شود. علاوه بر آن در سال ۲۰۲۰ حجم واردات متانول و کود حدود ۷.۱ درصد از کل حجم واردات بزریل بوده است.

قیمت‌گذاری نامناسب گاز طبیعی مانع توسعه زنجیره ارزش آن در برزیل

قیمت گاز طبیعی چه برای افزایش مصرف خوراک و سوخت در صنایع پتروشیمیایی و چه برای تغییر سوخت مصرفی در سایر بخش‌های صنعت، یک عامل اساسی در ایجاد تقاضای گاز طبیعی در صنایع به حساب می­‌آید. مطالعه­ صنعت برزیل نشان می‌­دهد که تأثیر قیمت گاز طبیعی روی هزینه‌های عملیاتی، مهم­ترین عامل در جلوگیری از مصرف بیش­تر این حامل انرژی است.

اصلاحات بازار گاز می­‌تواند عامل محرکی در کاهش احتمالی قیمت گاز طبیعی باشد که باعث ایجاد فرصتی عظیم برای مصرف گاز در صنعت چدن و فولاد می­‌شود.

با این حال هنوز هم قیمت گاز از آن سطحی که صنایع پتروشیمیایی می­‌توانند رشد خود را شروع کنند فاصله بسیاری دارد که در این شرایط افزایش رقابت و نقدینگی در زنجیره­‌ی ­ارزش گاز برزیل می­‌تواند فشاری مضاعف بر حاشیه سود تولیدکنندگان وارد آورد.

از عوامل موثر بر کم­ شدن قیمت گاز مصرف­‌کننده در آینده می­‌توان به تعرفه­‌های کم­تر انتقال و توزیع، نظارت بر مصرف­‌کنندگان آزاد و همچنین اصلاح نظام مالیاتی اشاره نمود.

منبع: موسسه تحلیلی آماری آی اچ اس مارکیت

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.