۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۴۶۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس آمار رسمی گمرک در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۴۷۲ هزار تن برنج به قیمت ۴۰۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است. این درحالیست که سخنگوی گمرک ابتدای بهمن ماه اعلام کرد بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج تا انتهای دی ماه از گمرک ترخیص شده، که بیش از دو برابر آمار رسمی منتشر شده است. این تفاوت نتیجه عدم گزارش آمار واردات برنج در ماه‌های آذر و دی، در آمارهای رسمی گمرک است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی، در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۴۷۲ هزار تن برنج به قیمت ۴۰۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است. بر اساس این آمار، میزان واردات برنج تا انتهای تیرماه سال جاری، ۴۲۲ هزار تن به قیمت ۳۶۴ میلیون دلار بود و طبق قانون سالانه کشور، از ابتدای مرداد ماه تا اواخر آبان ماه، به دلیل برداشت برنج داخلی، واردات برنج به طور موقت ممنوع بود.

آمار واردات برنج در آذر و دی ماه گزارش نشده است

اما از زمان پایان یافتن ممنوعیت فصلی واردات برنج، آمار واردات این محصول در آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک منتشر نشده است؛ به طوریکه در آمارهای رسمی میزان واردات در این ۲ ماه صفر گزارش شده است.

این درحالیست که منابع رسمی در گزارش‌های غیر رسمی همچون مصاحبه‌ها، آغاز مجدد واردات برنج خارجی از آذر ماه را تایید کرده‌اند.

واردات یک میلیون تن برنج تا انتهای دی ماه

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی، چهارم بهمن ماه در مصاحبه‌ای میزان واردات برنج از گمرک در ۱۰ ماه ابتدایی سال را یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن عنوان کرد. در ۱۰ ماهه امسال ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار برنج از گمرک ترخیص و وارد ایران شده است، این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد در وزن و ۲۷ درصد ارزش افزایش داشته است. در ۱۰ ماهه سال گذشته  ۸۵۲.۵ میلیون تن به ارزش ۷۷۱.۱ میلیون دلار برنج وارد ایران شده بود.[۱]

به این ترتیب آمار غیررسمی اعلام شده از سوی سخنگوی گمرک، اختلافی بیش از دو برابری با آمارهای رسمی منتشر شده از سوی این نهاد دارد. در نمودار زیر این تفاوت در آمارهای رسمی و غیررسمی نشان داده شده است.

قیمت تمام شده هر کیلوگرم برنج وارداتی ۲۰ تا ۳۱ هزار تومان است

بر اساس آمار گمرک در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری، ۲۶۹ هزار تن برنج هندی به قیمت ۲۲۱ میلیون دلار، ۸۹ هزار تن برنج پاکستانی به قیمت ۹۲ میلیون دلار و ۶۳ میلیون تن برنج تایلندی به قیمت ۴۱ میلیون دلار به کشور وارد شده است. به این ترتیب قیمت تمام شده واردات برنج از هند، پاکستان و تایلند تا درب گمرک، به ترتیب ۰.۸۲، ۱.۰۳ و ۰.۶۸ دلار است؛ که با احتساب دلار نیمایی و هزینه‌های جانبی آن از گمرک تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی به ترتیب ۲۵، ۳۱ و ۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

این درحالیست که اکنون قیمت تنظیم بازاری هرکیلوگرم برنج هندی ۱۸۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی ۲۰۵۰۰ تومان و برنج تایلندی ۱۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؛ که نشان دهنده یارانه ۷ تا ۱۰ هزار تومانی دولت به فروش برنج‌های خارجی است.

پینوشت:

[۱] ایسنا؛ شماره خبر: ۱۴۰۰۱۱۲۵۱۹۶۲۴

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.