۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۱۱۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

امین خوشنواز، بازرگان فعال در تجارت با کشور چین، بازار این کشور را دروازه‌ای برای ورود بازرگانان ایرانی به دیگر کشورهای جهان دانست و افزود: «رفع نیازهای خاص تولیدکنندگان داخلی از طریق کشور چین»، «فراهم کردن شرایط برای سفرهای تجاری کم هزینه و پرفایده»، «کمک به کاهش هزینه‌ی نقل و انتقال پول» ، «رفع مشکلات حقوقی بازرگانان ایرانی» و «استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایرانیان ساکن چین» وظایفی است که اگر در دستورکار رایزنان بازرگانی ایران در چین قرار بگیرد، به توسعه روابط تجاری کمک خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در طول سال‌های اخیر شریک اول تجارت خارجی ایران بوده و در زمان تحریم‌ها نیز علی رغم قوانین ضد ایرانی آمریکا، همکاری خوبی را با ایران داشته است. در عین حال نگاهی به روند کالاهای صادراتی ایران به چین از یک سو و تنوع گسترده کالاهای وارداتی چین از دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر، نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین، با وجود ظرفیت‌های فراوان، با وضعیت مطلوب آن فاصله‌ای بسیار دارد و لازم است رایزنان بازرگانی و نهادهای مرتبط با وزارت خارجه ایران در کشور چین در این زمینه نقش فعال تری ایفا کنند.

در این خصوص آقای امین خوشنواز، بازرگان فعال در تجارت با کشور چین با سابقه‌ای ۱۳ ساله در این زمینه، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: درحال حاضر کنسولگری‌های ایران در کشور چین عمدتا به امور اداری ایرانیان مقیم آن کشور مشغولند و به طور کلی در زمینه دیپلماسی اقتصادی و کمک به بازرگانان فعالیت اندکی دارند که با انتظارت فعالین بازرگانی و اقتضائات کشور فاصله دارد.

۵ وظیفه مغفول از سوی رایزنان بازرگانی در توسعه تجارت ایران و چین

وی افزود: حضور فعال رایزنان بازرگانی ایران در کشور چین می‌تواند به بازرگانان کمک کرده و به توسعه روابط دوجانبه منجر شود. در این زمینه ۵ وظیفه می‌توان برای رایزنان بازرگانی برشمرد؛ اولین مورد «رفع نیازهای خاص تولیدکنندگان داخلی از طریق کشور چین» است؛ در این زمینه لازم است رایزنان بازرگانی ضمن ارتباط با وزارت صمت، اتحادیه ها و اصناف، به رفع نیازهای فنی و تامین ماشین‌الات و همچنین مواد اولیه خاص کمک کنند. در صورت ارتباط و همکاری موثر رایزنان و وزارت صمت، بسیاری از پرونده‌ها و مشکلات تجاری به راحتی حل و فصل می‌شود.

خوشنواز «فراهم کردن شرایط برای سفرهای تجاری کم هزینه و پرفایده» را دیگر وظیفه رایزنان بازرگانی عنوان کرد و افزود: درحال حاضر بازرگانان برای سفرهای تجاری اعم از بازاریابی و یا واردات، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند که بعضا موفق به برقراری ارتباط با طرف‌های مقابل نیز نمی‌شوند؛ درحالیکه اگر رایزن بازرگانی نقش فعالی ایفا کند، می‌تواند هزینه‌های این سفرها را کاهش داده و با انجام هماهنگی‌های لازم، به برقراری ارتباطات کمک کند.

این فعال اقتصادی «کمک به کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول» را وظیفه دیگری دانست که رایزنان می‌توانند با ایجاد شبکه ارتباطی و بهره‌گیری از آن، انجام دهند.

وی به عنوان وظیفه چهارم رایزنان بازرگانی به «پیگیری‌ حقوقی مشکلات بازرگانان ایرانی در چین» اشاره کرد که می‌تواند بسیار راهگشا باشد. خوشنواز نهایتا بر لزوم «استفاده از ظرفیت ایرانیان ساکن چین» تاکید کرد که می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند. رایزنان بازرگانی با ابزار حقوقی که در اختیار دارند می‌توانند ایرانیان مقیم چین را به فعالیت همسو با منافع ایران، سوق دهند.

چین دروازه ورود بازرگانان ایرانی به دیگر کشورهای جهان است

خوشنواز در ادامه نمایشگاه‌ها و بازار چین را پل ارتباط با جهان دانست. به گفته وی، تجار از سراسر جهان در رویدادها و نمایشگاه‌های چین شرکت می‌کنند و فرصت بسیار خوبی برای آشنایی تجار کشورهای گوناگون با یکدیگر فراهم می‌شود.

لزوم آشنایی کافی رایزنان با کشور چین و اجتناب از آزمون و خطا

وی در زمینه انتخاب تیم ایرانی مستقر در چین افزود: رایزنان بازرگانی و در نگاه ایده آل تر همه تیم دیپلماتیک ایران باید از بین کسانی انتخاب شوند که آشنایی مطلوبی با کشور چین، اقتضائات و سایر جزییات آن دارند. دیپلماسی اقتصادی محلی برای کارآموزی نیست و کسانی که در این جایگاه قرار می‌گیرند، باید از قبل مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.