۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۶۱۲ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدصالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، ضمن اشاره به اینکه درحال حاضر وام و تسهیلات فقط به نوسازی اختصاص داده می‌شود، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان خانه‌های مسکونی با عمر بیش از ۱۰۰ سال مقاوم سازی می‌شوند، اما در ایران مقاوم سازی مسکن از تسهیلات بانکی محروم مانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به بازآفرینی بافت های فرسوده در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

کمبود اشتغال در شهرهای کوچک دلیل اصلی کمبود مسکن در شهرهای بزرگ

محمدصالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این نشست گفت: به نظر می آید با یک فرایند دائمی مهاجرت به تهران مواجه هستیم و این مشکل با ساخت سالیانه ۱۵۰ هزار مسکن در شهری مانند تهران حل نمی‌شود. بنابراین بهترین راه این است که موضوع تهران خارج از تهران و از طریق ایجاد اشتغال در مبادی مهاجرت حل شود. از طرف دیگر ساخت واحدهای مسکونی جدید در حاشیه و حریم تهران نیز مشکلات جدیدی می‌آفریند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم و برای اینکه بتوانیم از این واحدها استفاده کنیم باید راهکارهایی ارائه دهیم. بنابراین مساله بافت‌های فرسوده تهران باید با دو راه حل «محدودیت توسعه مساحت شهری» و «ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک» حل شود. طبق سرشماری سال ۹۵ ما ۲۴ میلیون خانوار داریم که در ۲۳ میلیون واحد زندگی می‌کنند. افزون بر این ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی و بیش از ۲ میلیون واحد ویلایی (مسکن دوم) داریم که آخرین آمار رسمی است. اگر این خانه ها عرضه شود ارزش مبادله‌ای در محله های متوسط هم پایین می‌آید و این باعث شیفت جمعیت و خانه‌دار شدن قشر متوسط می‌شود.

مقاوم سازی مسکن باید مشمول دریافت تسهیلات بانکی شود

شکوهی در پایان گفت: نکته بعدی مقاوم سازی است. درحال حاضر وام و تسهیلات فقط به نوسازی اختصاص داده می‌شود و مقاوم سازی مسکن از تسهیلات بانکی محروم مانده‌است. این باعث می‌شود قشر سنتی خیلی در فرآیند بازآفرینی بافت‌های فرسوده همراه نشود. برای این قشر باید ضوابط و تسهیلاتی برای مقاوم سازی بافت موجود ارائه کنیم. در ۲۰ سال گذشته به این راهکار کمتر پرداخته شده است؛ چراکه در این زمینه سود تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی مورد توجه ذی نفعان قرار گرفته است.

وی افزود: در دیگر کشورهای جهان مقاوم سازی واحدهای مسکونی که نزدیک به ۱۰۰ سال از عمر آن ها گذشته است هم در دستورکار قرار میگیرد افزود: بنده خودم در این طور خانه‌ها زندگی کرده‌ام. مقاوم سازی خانه‌های قدیمی حتما باید در بهبود کیفیت زندگی مردم در دستورکار قرار بگیرد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.