۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۶۰۶ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت ساخت مسکن جدید در بافت‌های فرسوده شهری در کل کشور را بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی دانست و افزود: بازآفرینی، نوسازی و احیای بافت‌های مسئله دار و فرسوده شهری، باید نسبت به اختصاص زمین جدید برای ساخت گسترده مسکن، در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به بازآفرینی بافت های فرسوده در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بافت های فرسوده شهری ظرفیت ساخت ۴ میلیون مسکن را دارد

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست ضمن اشاره به اینکه در ۴ سال آتی قرار است ۴ میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم ساخته شود که نیاز به زمین دارد، گفت: در عین حال افزایش محدوده‌های شهری و تخصیص زمین بیشتر برای ساخت مسکن در حاشیه شهرهای بزرگ میتواند مضراتی درپی داشته باشد. هرچند در ایران محدودیت زمین نداریم، اما لازم است از محدوده‌های شهری و زمین‌های موجود نیز به درستی استفاده شود. افزایش هزینه های نگهداری شهرها، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مسائل امنیتی و آلودگی‌های زیست محیطی از مضرات توسعه بی ضابطه حریم‌های شهری به منظور ساخت بیشتر مسکن در شهرها بزرگ است.

وی افزود: در طرف مقابل در صورتی که به بافت‌های داخل شهرها توجه شود و توسعه درونزا در شهرها در دستورکار قرار بگیرد، ظرفیت بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی در داخل شهرهای فعلی فراهم است. به همین دلیل توصیه من به دولت سیزدهم این است که به جای اختصاص زمین جدید برای ساخت گسترده مسکن، اولویت را به استفاده بهینه از بافت‌های فرسوده درون شهرها بدهد. این درحالیست که بر اساس اعلام مقامات وزارت راه، تنها ۱۰ درصد از طرح جهش ملی مسکن در داخل بافت‌های فرسوده هدفگذاری شده است.

آئینی ادامه داد: ساخت مسکن جدید، بهبود کیفیت زندگی مردم ساکن در شهرها و مقاوم سازی خانه‌ها در برابر بلایای طبیعی از جمله مزایای نوسازی و احیای بافت‌های مسئله دار و فرسوده است. تامین مسکن به این روش در مقایسه با اختصاص زمین جدید برای ساخت شهرک در حاشیه شهرها، به مراتب کمتر به ایجاد زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و دیگر خدمات شهری نیاز دارد.

۲۸ درصد جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده ساکن هستند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مجموع بافت‌های فرسوده موجود در کشور را حدود ۷۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ۲۸ درصد جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده کشور ساکن هستند و ۱.۷ میلیون واحد مسکونی نیز در این مناطق وجود دارد و لازم است بازآفرینی این بافت‌ها در دستورکار قرار بگیرد. علاوه بر این پدیده دیگری که باید به آن توجه شود، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ است که امکان ساخت مسکن در بخشی از آن‌ها فراهم است.

وی افزود: اما از آنجا که عمده ساکنین بافت‌های فرسوده فعلی، اقشار کم درآمد جامعه هستند، اعتماد آفرینی و همراه کردن آن‌ها یکی از الزامات اساسی حرکت به سمت بازآفرینی بافت‌های فرسوده در کشور است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.