۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۹۵۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد صالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای مالیاتی با هدف عرضه زمین مناسب برای ساخت مسکن، گفت: در حال حاضر شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به دلیل تعارض منافع، از عرضه زمین مناسب برای ساخت مسکن جلوگیری می‌کنند و این مسئله هم باید با قواعد مناسب و همچنین استفاده از ابزارهای مالیاتی مدیریت شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به عرضه اراضی عمومی و خصوصی برای تولید مسکن متناسب با نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

مسکن باید بزرگ، متناسب با نیاز خانواده و مولد باشد

محمد صالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این نشست گفت: عرضه زمین برای ساخت مسکن باید به نقاطی معطوف شود که در آن ها نیاز واقعی برای سکونت وجود دارد. در واقع باید از عرضه بی ضابطه زمین و مسکن سازی در مکان‌هایی که نیازی برای سکونت مردم به آن‌ها نیست جلوگیری شود. در عین حال کلان شهرهای کشور به مقداری بزرگ شده‌اند که نباید توسعه افقی در اطراف آن‌ها در دستورکار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری کشور همچون تورم و عدم استفاده از ابزارهای مالیاتی مشکلاتی جدی در راه تامین مسکن مردم ایجاد کرده است، افزود: مسکن باید به نحوی ساخته شود که مولد باشد و ساکن آن بتواند از طریق آن شغل و درآمدزایی هم داشته باشد. به طور خاص در بخش کشاورزی مسکن باید به نحوی باشد که کشاورزی و دامداری ساکنین را تسهیل کند. چنین هدفی با ساخت مسکن کوچک مقیاس ممکن نیست و از این رو باید در شهرها و روستاها ساخت مسکن بزرگ و متناسب با نیاز خانواده و با امکان مولدسازی در دستورکار قرار بگیرد.

استفاده از ابزارهای مالیاتی برای عرضه زمین مناسب ساخت مسکن

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه رشد قیمت زمین در بسیاری از مناطق کشور بیشتر از رشد قیمت مسکن بوده است، تاکید کرد: در چنین شرایطی حاکمیت باید با ابزارهای مالیاتی، صاحبان زمین را مجبور به ساخت مسکن کنند و از این طریق مسکن سازی را رونق بدهند. در حال حاضر شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به دلیل تعارض منافع، از عرضه زمین مناسب برای ساخت مسکن جلوگیری می‌کنند و این مسئله هم باید با قواعد مناسب و همچنین استفاده از ابزارهای مالیاتی مدیریت شود.

شکوهی در پایان گفت: در زمینه رابطه بین کشاورزی و ساخت مسکن نیز لازم است یک طرح کامل کاربری اراضی طراحی شود و از تداخل کاربری‌های مسکونی و کشاورزی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.