۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۹۲۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

غلامرضا مجیدی مدیرکل دفتر امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اشاره به چالش‌های تامین مسکن در روستاها گفت: بر اساس قانون باید اراضی مشمول طرح هادی به طور رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد تا برای ساخت و تامین مسکن روستایی مورد استفاده قرار بگیرد. اما بسیاری از دستگاه‌ها به درستی به این قانون عمل نمی‌کنند و عرضه زمین برای ساخت مسکن در روستاها با مشکل مواجه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به عرضه اراضی عمومی و خصوصی برای تولید مسکن متناسب با نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

چالش عرضه زمین در روستاها به دلیل کارشکنی دستگاه‌ها

غلامرضا مجیدی مدیرکل دفتر امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در این نشست گفت: ما در بنیاد مسکن در روستاها مجری ماده ۴ قانون ساماندهی تولید مسکن هستیم. در این ماده عنوان شده است که اراضی که در محدوده طرح های هادی روستایی تصویب میشوند باید به صورت رایگان در اختیار بنیاد قرار بگیرد تا بتواند توسعه آینده روستاها را انجام بدهد. در سازمان جنگل ها ومراتع این قانون بخوبی انجام میگیرد.بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکن روستایی با تسهیلاتی که بعد از قانون در اختیار قرار گرفته بازسازی شده است که در بنیاد مسکن انجام شده است.

وی افزود: یکی از مسائل اصلی در روستاها ایجاد خانه های دوم است که تبدیل به تقاضای کاذب شده است. به عنوان مثال اگر به روستای دربندسر سر بزنید دیگر اثری از روستا در آنجا نمیبینید و فضای روستایی در آنجا توسط سرمایه داران تغییر شکل یافته است و اثری از طرح هادی روستایی نمیبینید. فضای لازم برای روستاها در طرح های روستایی قابل پیش بینی نیست در حالیکه یک فرد ثروتمند با پرداخت جریمه توانسته ویلا بسازد و این قوانین باعث تعارض شده است. ما خیلی راغب هستیم که ماده ساماندهی شهرداری ها و روستاها اصلاح گردد.

ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده روستایی هم با چالش مواجه است

مجیدی در پایان ضمن بیان اینکه ساخت و ساز در روستاها مسائل خاص خودش را دارد، افزود: در روستا شاید در ابتدا فکر کنیم مساله زمین خیلی مهم نیست و فضا باز است. اما حتی در کویر هم مساله کمبود زمین را به شکل حادی داریم می بینیم. محدودیت‌های قانونی که به روستا تحمیل می شود و به روستایی اجازه نمی دهند که در زمین ملکی خودش خانه بسازد. ما در روستاها مساله بافت فرسوده را داریم که این بافت بلااستفاده است. اما وقتی واردش می شویم کلی مساله دارد. یکیش ارث است که مال چند نفر است و هیچکدام حاضر نیست بسازد. نکته دوم به او می گوییم چرا به جای خانه قبلی خانه جدید می سازی؟‌ میگوید نخاله برداری خانه قبلی خیلی برایم هزینه دارد. نکته سوم اینکه بافت قدیمی روستاها منزل خودش را برای زیست از دست داده و حالت بالاشهر و پایین شهر حاکم شده و حاضر نیستند در بافت قبلی زندگی کنند. بنابراین مشکل فرهنگی داریم و به این راحتی بازسازی رخ نمی دهد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.