۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۵۱۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

پویا باقرزاده کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اولویت ایجاد زیرساخت‌های لازم پیش از ساخت گسترده مسکن از سوی دولت، گفت: دولت باید برای اقشار مختلف «کم درآمد»، «قشر متوسط» و «قشر مرفه» برنامه ریزی متفاوتی در تامین مسکن داشته باشد. مهمترین حوزه ورود دولت در بازار مسکن، ساخت «مسکن اجتماعی» برای کمک به اقشار کم درآمد است. در عین حال نباید مالکیت مسکن اجتماعی به مردم منتقل شود، چراکه موجب می‌شود مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «رویکرد قانون اساسی در تامین مسکن خانوار» روز سه‌شنبه ۲ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به تأمین مسکن خانواده مبتنی بر اصل ۳۱ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.

دولت باید با ساخت «مسکن اجتماعی» به تامین مسکن مردم کمک کند

پویا باقرزاده کارشناس حوزه مسکن در این نشست گفت: دولت ها باید یک تصوری نسبت به بازار مسکن کشورشان داشته باشند. اما در ایران بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، قانونگذار تصور درستی از بازار مسکن ندارد. آنچه لازم به نظر می رسد، اقدام در سه بخش مجزا نیاز است؛ یک قسمت مسکن اجتماعی، بخش دوم طبقه متوسط جامعه، بخش سوم طبقه مرفه جامعه.

وی ادامه داد: مسکن اجتماعی همه جای دنیا بلندمدت نیست. بهترین شکل مسکن اجتماعی در کشور ما سال های ابتدای انقلاب مسکن نیروهای مسلح و خانه سازمانی بوده است. چرا این بهترین است؟ چون اگر بخواهیم دولت ها را به این سمت سوق بدهیم که وظیفه تامین مسکن برای مردم فقط برعهده شماست باعث سردرگمی برای همه دولت ها می شود که باید برای همه مسکن تهیه کنیم.

واگذاری مسکن اجتماعی به مردم مسکن را یک کالای سرمایه‌ای می‌کند

این کارشناس مسکن افزود: تعداد زیادی مسکن مهر ساختیم. بعد گذشت چندین سال از تحویل اینها، چند درصد مخاطب های اولیه الان در اینها ساکن هستند. دومی اینکه مالکیت ساکنین مهر چند درصد نگه داشتند؟ در دنیا تجربه شده هرجا دولت ها مالکیت مسکن اجتماعی را به مردم واگذار کردند مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و با بازار خصوصی رقابت کرد.

وجود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی تنها در تهران

وی تصریح کرد: نگاه سرمایه‌ای به مسکن‌هایی که دولت می سازد از هدف سیاستگذار فاصله دارد. در سمت عرضه خانه‌های خالی بیشماری در کشور وجود دارد. تنها در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم. علتش این است که سیاستگذار یک طراحی خوبی نسبت به کلیت بازار مسکن ندارد و نشانه درمانی کرده است. می گوییم فلان نقطه مسکن کم داریم و سریع فقط خانه میسازیم. درحالیکه در مسکن آن چیزی که استانها را دور هم نگه می دارد، یکی فرهنگ است و یکی شغل است. بهترین شکل مسکن اجتماعی این خانه‌هایی است که در جاده قدیم کرج ساختند، کارخانه ها برای کارمندان خودشان ساختند.

اولویت ایجاد زیرساخت در ساخت مسکن

باقرزاده در پایان اشاره کرد: ما اگر سیاست های عرضه را فارغ از وضعیت شغلی مخاطبین، وضعیت ارائه و بازپرداخت تسهیلات و… بسازیم دچار مشکل می شویم. همیشه از دولت و بانک ها انتظار داریم بیایید پروژه های ما را تامین مالی کنید. این عدم مسئولیت و بی فکری ما را می رساند. فرض کنید می خواهیم اطراف تهران مسکن اجتماعی بسازیم. چه کار کنیم که سرمایه گذار بخش خصوصی حاضر شود با ما همکاری کند؟ اگر بخواهیم اطراف تهران مسکن اجتماعی بسازیم چه کنیم که سرمایه گذار اینجا وارد شود؟ باید روی این کار کرد و من پیشنهادی دارم. فرض کنید در پردیس در ابتدا می آمدیم زیرساخت مترو را می بردیم. بعد اگر دولت قرار است ۵۰۰ هزار متر مربع زمین اختصاص بدهد بزرگتر ببیند و محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعریف کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.