۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۱ ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ دسته: اولین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مسکن
۰

این مقاله شاخص‌های اولویت‌دهی بخش‌های اصلی اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین ضرورت اولویت‌دهی به بخش مسکن به عنوان موتور محرک سایر بخش‌های اقتصادی از دو منظر اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان می‌پردازد. همچنین تأثیر بخش مسکن بر «تورم عمومی»، «اشتغال» و «رشد اقتصادی» با استفاده از آمار و ارقام مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش مسکن به عنوان یکی از چهار بخش اصلی اقتصاد می تواند نقش مفید و ارزنده‌ای را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند. «کاهش آسیب‌پذیری داخلی» و «کاهش تهدیدات بین‌المللی» را می توان دو اصل اساسی اقتصاد مقاومتی دانست.

سهم موثر بخش مسکن در اشتغال‌زایی، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی از منظر اقتصاد داخلی به کاهش آسیب پذیری می انجامد. علاوه بر آن نقش مسکن در بر طرف کردن یکی از نیازهای اساسی مردم از منظر اجتماعی نیز می تواند رضایت مندی عموم جامعه را افزایش داده و ارتباط میانِ حاکمیت و مردم را تقویت نماید.

این مقاله شاخص‌های اولویت‌دهی بخش‌های اصلی اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین ضرورت اولویت‌دهی به بخش مسکن به عنوان موتور محرک سایر بخش‌های اقتصادی از دو منظر اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان می‌پردازد. همچنین تأثیر بخش مسکن بر «تورم عمومی»، «اشتغال» و «رشد اقتصادی» با استفاده از آمار و ارقام مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت سیاست های پیشنهادی به منظور ایجاد رونق غیر تورمی و پایدار در بخش مسکن و سیاست های اجرایی آن تشریح می­شود.

این مقاله توسط میثم دهقان و محمدرضا شفیعیان در اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ ارائه شده است.

دانلود از لینک زیر:

جایگاه و نقش زمین و مسکن در اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.