۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۵۹۷ ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ دسته: مسکن
۰

دولت ها زمین های زیادی در اختیار دارند که برخی از آنها برای ساخت مسکن بسیار مفید هستند. استفاده از زمین های عمومی می‌تواند به ساخت مسکن رونق بخشد و به میزان قابل توجهی قیمت مسکن را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت زمین یکی از بخش های اصلی قیمت مسکن در کشورهاست و سیاست هایی که منجر به کاهش یا حذف این بخش از قیمت مسکن گردد، می‎تواند بر رونق تولید بخش مسکن و در عین حال افزایش توان مردم برای خرید مسکن تأثیر مستقیم بگذارد.

استفاده از زمین های عمومی یکی از روش هایی است که کشورها برای رونق ساخت مسکن و کاهش قیمت آن مورد استفاده قرار می‌دهند.

دلالی زمین نتیجه عدم مدیریت بازار مسکن

در صورتی که بازار مسکن به درستی مدیریت نگردد، زمین به شکل یک کالای سرمایه ای درآمده و روز به روز بر قیمت آن افزوده می‌شود. در چنین شرایطی بسیاری از انبوه سازان نیز ترجیح می‌دهند بدون ساخت مسکن، تنها به خرید و فروش زمین بپردازند و از سود حاصل از این فعالیت غیر مولد استفاده نمایند. در عین حال این اقدام معضل افزایش قیمت زمین را نیز تشدید می‌کند.

با اینحال دولت ها زمین های بلا استفاده زیادی در اختیار دارند که برخی از آن ها برای ساخت مسکن مناسب هستند ولی به دلیل عدم تدبیر مناسب این منابع بدون استفاده مانده است.

استفاده از زمین های عمومی روشی برای رونق تولید و کاهش قیمت مسکن

در زمانی که بازار مسکن با مشکل افزایش قیمت و عدم رونق تولید مواجه می‌شود، استفاده از زمین های عمومی یکی از روش های پیش روی کشورها برای رونق ساخت مسکن و کاهش قیمت هاست. دولت ها می‌توانند با استفاده از زمین های عمومی به ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت و مناسب برای قشر با درآمد کمتر جامعه بپردازند و از این طریق به شرایط بازار مسکن سامان دهند.

فروش بدون نظارت زمین های عمومی به انبوه سازان به رونق تولید مسکن منجر نمی شود

یکی از روش هایی که ممکن است دولت ها در شرایط رکود تولید مسکن در دستور کار قرار دهند، فروش زمین های عمومی با قیمت کمتر به انبوه سازان است.

این سیاست در صورتی که تدابیر لازم اندیشیده نشود، به رونق ساخت و کاهش قیمت مسکن منجر نخواهد شد؛ چرا که در این صورت انبوه سازان با سوء استفاده از وضع موجود یا زمین را با قیمتی گران تر به فرد دیگری می فروشند و یا بعد از ساخت منازل مسکونی قیمت زمین را دوباره از خریداران دریافت می‌کنند.

بنابراین تنها فروش بدون نظارت زمین های عمومی به انبوه سازان روش مناسبی برای حل معضلات بازار مسکن نیست.

ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت و قابل خرید توسط عموم مردم، بهترین استفاده از زمین های عمومی

زمین های عمومی که در اختیار دولت قرار دارد در واقع تحت مالکیت تمامی مردم یک جامعه است. بنابراین دولت ها باید به نحوی از این زمین ها استفاده نمایند که سود آن به تمامی مردم جامعه برسد. ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت و متناسب با نیاز افراد بدون مسکن جامعه، بهترین استفاده دولت از زمین های عمومی بلا استفاده است. درحالیکه فروش این زمین ها با قیمت کمتر به انبوه سازان موجب می‌شود این منابع عمومی تنها به عده معدودی از سرمایه داران سود برساند.

ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت و قابل خرید برای مردم در زمین های عمومی، از طرفی رونق ساخت مسکن و مزایای اقتصادی حاصل از آن را در پی دارد و از طرف دیگر موجب می‌شود که بخش قابل توجهی از مردمی که به طور معمول توان خرید مسکن را ندارند، صاحب خانه شوند.

ساخت منازل مسکونی در زمین های عمومی دلالی زمین را کاهش می‌دهد

در حال حاضر خرید و فروش زمین در بسیاری از کشورها به یکی از روش های افزایش درآمد برای بخشی از سرمایه داران جامعه تبدیل شده است. دلالی زمین از آنجا که منجر به افزایش قیمت و همچنین رکود ساختمان می گردد، یک فعالیت اقتصادی غیر مولد محسوب می‌شود و برای اقتصاد کشورها مناسب نیست.

اما در صورتی که دولت ها در جهت حذف قیمت زمین از قیمت مسکن گام بردارند و از زمین های عمومی برای ساخت مسکن ارزان قیمت استفاده نمایند، علاوه بر رونق ساخت مسکن و کاهش قیمت آن، این امکان فراهم خواهد شد که تقاضای زمین کاهش یابد و دلالی زمین به عنوان یک فعالیت غیر مولد نیز محدود گردد.

منبع: پایگاه تحلیلی چارچوب اقتصادی جدید (نیو اکونومیکس فاندیشن)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.