۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۰۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

رضا محتشمی‌پور قائم مقام سازمان بورس کالا ضمن انتقاد از اینکه ورود ایران به بازارهای کشورهای محور مقاومت منفعلانه بوده است، افزود: اینکه سهم ایران در بازار این کشورها بالاست، بیش از آنکه حاصل عملکرد فعالانه و برنامه ریزی دقیق ما باشد، حاصل عدم حضور دیگر کشورهاست. بنابراین لازم است حاکمیت برای شناخت بازارهای این کشورها و کمک به شناخت شرکت‌های ایرانی به بازارهای آن‌ها، به طور فعالانه وارد عمل شود. علاوه بر این درحال حاضر زیرساخت‌های لازم که باید با هماهنگی بین دولت‌ها شکل بگیرد، از جمله توافقات تجاری و گمرکی، بین ایران و کشورهای محور مقاومت فراهم نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. در نشست سوم همایش با عنوان «فرصت‌های توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت»، رضا محتشمی‌پور قائم مقام سازمان بورس کالا، بیان داشت شناخت فرصت‌ها در بازار کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه اجرا در این کشورها است. در حوزه استفاده از فرصت‌ها موانع مهمی دیده می‌شود که برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه باید مرتفع شوند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت ایران در اقتصاد کشورهای محور مقاومت بیش از آنکه نیاز به ایده پردازی داشته باشد، نیاز به ورود عملی به بازار این کشورهاست، افزود: در عین حال افرادی که به صورت عملی به این کشورها وارد شده اند، برخی مشکلات پیش روی آن‌ها پدیدار شده است که باید از طرف مسئولین برطرف شود. شناخت بازارهای عراق و سوریه اولین گام برای توسعه تعاملات است.

محتشمی پور ضمن انتقاد از اینکه ورود ایران به بازارهای کشورهای محور مقاومت منفعلانه بوده است، افزود: اینکه سهم ایران در بازار این کشورها بالاست، بیش از آنکه حاصل عملکرد فعالانه و برنامه ریزی دقیق ما باشد، حاصل عدم حضور دیگر کشورهاست. بنابراین لازم است حاکمیت برای شناخت بازارهای این کشورها و کمک به شناخت شرکت‌های ایرانی به بازارهای آن‌ها، به طور فعالانه وارد عمل شود.

شناخت بازار پیشنیاز تقویت تعاملات ایران با عراق و سوریه

وی افزود: اولین مانع توسه همکاری‌های ایران و کشورهای همسایه، مسئله شناخت است. امروزه تجار وبازرگانان ایرانی تقریبا هیچگونه شناختی نسبت به وضعیت سوریه و یا حتی عراق ندارند و به این دلیل تمایلی به فعالیت‌ اقتصادی در این کشورها دیده نمی‌شود. مسئله دیگر ارتباط ضعیف دستگاه حاکمیت با بازراهای عراق و سوریه است که نیازمند مداخله جدی حاکمیت دارد.

محتشمی‌پور ادامه داد: برای شناخت بازارهای مغفول عراق و سوریه، این حاکمیت است که باید مداخله جدی نماید تا فرصت‌ها را برای مرد نمایان سازد. برای این امر باید نهاد متولی وجود داشته باشد تا پتانسیل بالقوه کشورهای عراق و سوریه را معرفی نماید. وقتی ظرفیت به مردم نشان داده شود به مراتب تقاضا برای حضور جدی فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود.

قائم مقام سازمان بورس کالا در ادامه بیان داشت: امروزه میان کشورهای ایران و سوریه شناخت چندانی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین وجود ندارد که در این زمینه کم‌کاری‌های زیادی شده است و باید به وسیله رسانه‌ جبران شود. سوریه ظرفیت بسیار بزرگی برای بازسازی دارد اما تاکنون هیچ شناختی از این کشور وجود ندارد.

محتشمی‌پور دامه داد: مسئله دیگر در رابطه با موانع موجود در ارتباط با بازراهای عراق و سوریه مربوط به حوزه اجرا است. در کشورهای عراق و سوریه مدل همکاری اقتصادی،  همکاری میان بنگاه‌های کوچک و بعضا متوسط است. لذا عمده همکاری ما طرف‌های عراقی و سوری، ناظر بر همین شرکت ها است.

زیرساخت های ناکافی ایران برای ورود به بازار بکر سوریه و عراق

قائم مقام سازمان بورس کالا با اشاره به شاخص‌های کشورهای موفق در بازارهای سوریه، دو پیش‌نیاز اساسی را برای نیل به این مهم را شرح داد و افزود فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و همچنین انعقاد موافقت‌نامه‌ها و حمایت‌های حقوقی از فعالان در این عرصه، زمینه موفقیت در کسب بازارهای عراق و سوریه است که متاسفانه ایران موفقیت چندانی را نتوانست دراین زمینه بدست آورد.

وی در پایان تصریح داشت: انتظار از اتاق‌های بازرگانی این است که اینگونه خدمات را فراهم آورند و حمایت های لازم را صورت دهند. اتاق‌های بازرگانی باید در راس قرار گیرند و بقیه شرکت‌های اقتصادی حول محور آن، در ارتباط باشند. البته بعضی از ساختارها در کشور وجود دارد ولی ناهماهنگی میان آن‌ها مشهود است. با اینکه ستاد توسعه روابط عراق و سوریه در جایگاه اول این عرصه قرار دارد لیکن اقدام جدی و مؤثری از جانب آنان دیده نشده است.

وی افزود: درحال حاضر شرکت‌های ترکیه وقتی وارد بازار عراق یا حتی سوریه می‌شوند، از طیف وسیعی از خدمات نهادهای دولتی برای تقویت حضور خود بهره می‌برند، درحالیکه به شرکت‌های ایرانی چنین خدماتی ارائه نمی‌شود و همین مسئله یکی از دلایل اصلی عقب ماندن شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای محور مقاومت است. درحال حاضر زیرساخت‌های لازم که باید با هماهنگی بین دولت‌ها شکل بگیرد، از جمله توافقات تجاری و گمرکی، بین ایران و کشورهای محور مقاومت فراهم نشده است و این مسئله نیز یکی از دلایل عقب ماندگی ماست.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.