۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۰۱۰ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسن شاه حسینی رییس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه سوریه ظرفیت زیادی برای حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی دارد، افزود: اما لازمه آن تضمین سرمایه‌گذاری و فراهم کردن شرایط حمل و نقل منظم به این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

تضمین سرمایه؛ لازمه ورود تولیدکنندگان ایران به بازار سوریه

در این نشست حسن شاه حسینی رییس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: وضعیت سوریه به دلیل تحریم‌های سزار آمریکا، شرایط جنگی و بیماری، شرایط خاصی دارد. از سال ۱۳۹۵ که حلب آزاد شد و امنیت و ثبات در سوریه برگشت، تلاش بر این بود، علاوه بر جنبه‌های حضور نظامی ایران، در زمینه‌های اقتصادی هم در سوریه حضور داشته باشم. تمام کارهای انجام شده در سوریه بیشتر در حد توافق‌نامه و موافقت‌نامه است. در سوریه‌ای که اقتصاد آن به شدت تضعیف شده است، آیا سرمایه‌ای برای برای تجار و یا سرمایه‌گذاران ایرانی وجود دارد؟

وی افزود: مسئله مهم دیگر، مسئله حمل و نقل و ترانزیت کالا در سوریه است؛ درحال حاضر حمل و نقل به صرفه نیست. علاوه بر این تجار ضمانتی برای حضور تجاری خود در سوریه ندارند. لذا پیش‌نیار هایی لازم است که باید، اول از همه در سوریه فراهم شود که مهمترین آن تضمین های لازم برای حمایت از تجار و سرمایه‌گذاران در سوریه است.

شاه حسینی در پایان گفت: به سوریه باید واقع بینانه نگاه کرد و شرایط فعلی آن را سنجید و پیش‌نیاز تمام این‌ها، فراهم آوردن شرایط لازم برا تجار و بازرگانان جهت فعالیت اقتصادی در سوریه است. خطوط اعتباری، ضمانت و تامین امنیت، از جمله پیش‌نیازهای اساسی است. سوریه بیشتر از آنکه به دنبال کالاهایی سرمایه‌ای باشد، به دنبال محصولات مصرفی مانند سوخت و بنزین است.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.