۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۳۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد منطقه، در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی با اشاره به سهم ناچیز ایران از بازار کشورهای همسایه خود گفت: نقش آفرینی در تقویت اقتصاد کشورهای محور مقاومت، لازمه حضورموثر و پایدار ایران در منطقه است. این درحالیست که با وجود حضور بارز ایران در حوزه‌های امنیتی و دفاعی، در حوزه اقتصاد ایران حتی یک توافق تجاری دوجانبه مناسب با کشوری چون عراق منعقد نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر و تقویت تعاملات اقتصادی می‌پردازد.

اقتصاد محور مقاومت ابزار حضور موثر و پایدار در منطقه

در قسمت پنجم برنامه حدیث ایستادگی مهدی ازرقی پژوهشگر اقتصاد منطقه گفت: تعریف همکاری بلند مدت اقتصادی همانطور که مقام معظم رهبری در رابطه با اخراج آمریکا از منطقه و نقش مردم در این مسئله اشاره کردند، بدون درنظر گرفتن ملت‌های منطقه امر دشورای است. امروز شرایط منطقه به گونه‌ای است که کشورها و ملت ها غالبا با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و این مساله فرصت مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

ازرقی با اشاره به سهم ناچیز ایران از بازار کشورهای همسایه خود افزود: ما اگر می‌خواهیم چارچوب و گفتمان جمهوری اسلامی را صادر کنیم و آن را در کشورهای منطقه گسترش نیاز به ابزاری به نام اقتصاد محور مقاومت داریم و ازاین طریق است که می توانیم حضور بلند مدت و با ثباتی را در این کشورها داشته باشیم اما باید توجه داشته باشیم که این امر با افزایش همکاری های اقتصادی دوجانبه و تعریف منافع مشترک میسر می‌شود.

نبود توافقنامه تجاری با عراق یکی از موانع داخلی توسعه روابط منطقه ای است

این پژوهشگر اقتصاد منطقه با اشاره به موانع تعمیق همگرایی کشورهای منطقه گفت: بخشی از این فرایند مربوط به حاکمیت است، برای مثال انعقاد موافقتنامه‌های تجاری وظیفه بخش خصوصی و امثالهم نیست و آنها نمی توانند چنین کاری کنند و حاکمیت و دولت و زیرمجموعه های آن مثل وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و غیره باید این شرایط را فراهم کند؛ این درحالی است که ما با عراق به عنوان کشوری که بیشترین صادرات در بین همسایگان مان را به آن کشور داریم حتی یک توافق تجاری ساده هم نداریم. مجموعه حاکمیت گاهی اوقات با اقدامات اشتباه خود و گاهی با عدم اقدام خود به یک مانع تبدیل شده است.

نبود متولی برای اقتصاد محور مقاومت یکی از معضلات اصلی است

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت محمدمهدی جوان‌مرد قصاب، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در گفتگوی تلفنی خود با اشاره به وظایف رایزن بازرگانی هرکشور گفت: ارائه گزارش‌های کالایی و بازاری، گزارش نوع روابط تجاری افراد، کمک به بازاریابی برای کالاهای ایرانی، شناسایی کالاهای مورد نیاز  برای تولیدگنندگان هرکشور، تسهیل مبادلات مالی و پولی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و غیره از مهم‌ترین وظایف مربوط به رایزن بازرگانی کشورها است.

جوان‌مرد قصاب با اشاره به حجم بالای کارها و نبودن برنامه‌ریزی دقیق برای وظایف رایزن بازرگانی افزود: متاسفانه حجم زیادی از کارها وجود دارد که متولی مشخصی ندارد و این یکی از معضلات ما است و با توجه به ظرفیت بزرگی که در کشورهای همسایه برای ایران وجود دارد حیف است که ما برنامه ریزی دقیق و کارشناسی برای استفاده از این ظرفیت نداشته باشیم.

رفع موانع توسعه تجارت با مدیریت جهادی و الگوگیری از شهید سلیمانی

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما امروز در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و این شرایط تنها با منش سردار سلیمانی که در عرصه نظامی و امنیتی جان بر کف و فقط برای رضای خدا و تامین منافع مردم کار می‌کرد، در عرصه اقتصاد هم یک فرمانده مخلص و با ایمان مثل شهید سلیمانی داریم که با مدیریت جهادی خود کار را پیش ببرد. ما حقیقتا آرزومند ظهور یک سردار سلیمانی در حوزه اقتصاد کشور هستیم که موانع را از میان بردارد و به فکر منافع شخصی نباشد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.