۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۱۴۹ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: تولید
۹

مشکلات بازار خودرو ریشه در تفاوت قیمت بازار و کارخانه دارد که در هفته‌های اخیر به ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت خودروها رسیده است. تفاوت گردش مالی خرید و فروش خودروهای صفر در بازار و کارخانه در یک سال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به دلیل ساختار نامناسب عرضه خودرو، اغلب آن به جیب دلالان می‌رود. «افزایش تقاضا» به دلیل حضور گسترده دلالان و «کاهش عرضه» به دلیل نبود شفافیت و نظم در فرآیند فروش خودروها، دلایل اصلی تفاوت قیمت خودروها در بازار و کارخانه است.

مسیر اقتصاد/ در طول سال‌های اخیر بازار خودرو در مقاطع متعددی دستخوش افزایش قیمت شده و مسئولین امر تا به حال نتوانسته‌اند راهکاری مناسب و کارآمد برای ایجاد تعادل در بازار خودرو بیابند. در هفته‌های اخیر نیز بار دیگر قیمت خودروها در بازار روبه افزایش نهاده و در مقابل مسئولین وزارت صمت و شورای رقابت بر ضرورت عرضه خودروها با قیمت‌های مصوب تأکید دارند. از طرفی قیمت کارخانه خودروها متناسب با افزایش هزینه‌های خودروسازان بالا نرفته و به نوعی کمتر از میزان واقعی است؛ از طرف دیگر قیمت خودرو در بازار روندی صعودی دارد که موجب شده تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد.

سود ۴۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو

با فرض تولید و فروش ۸۵۰ هزار خودرو در هر سال و تفاوت قیمت ۵۰ میلیون تومانی هر خودرو در بازار و کارخانه به طور متوسط، تفاوت گردش مالی خرید و فروش خودروهای صفر در بازار و کارخانه در یک سال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نکته مهم اینکه به دلیل حضور گسترده دلالان در بازار، به طور حتم قیمتی که از سوی مصرف کننده واقعی پرداخت می‌شود، قیمت بازاری خودروهاست و اساسا مردم از فروش‌های مقطعی خودروسازان با قیمت‌های مصوب شورای رقابت سهم چندانی ندارند. بنابراین می‌توان گفت در شرایط فعلی تمامی سود حاصل از تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود.

در این شرایط راهکار مطرح شده از سوی دولت به «قرعه کشی» برای فروش خودروهای تولید شده بین ثبت نام کنندگان محدود شده است.

دلیل تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه چیست؟

به طور کلی دلیل تفاوت چشمگیر قیمت خودرو در بازار و کارخانه، که ریشه اصلی عدم تعادل در بازار خودرو ایران است به «کاهش عرضه» و «افزایش تقاضا» باز می‌گردد. از طرفی تولیدکنندگان خودرو به دلیل محدودیت‌های متعدد، عرضه خودرو را کاهش داده‌اند و از طرف دیگر تقاضای موجود در بازار برای خرید خودرو روندی صعودی داشته است.

کاهش عرضه از طرفی از مسائل فنی متأثر از تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و کمبود نقدینگی ناشی می‌شود و از طرف دیگر به فساد و عدم شفافیت در شیوه فروش خودروسازان و پیش فروش بیشتر از میزان تولید در ماه‌های گذشته مرتبط است. بر اساس گزارشات خودروسازان بخشی از محصولات تولیدی خود را از روش‌هایی غیر از فروش فوری و پیش فروش، به افراد خاص واگذار کرده‌اند و در عین حال بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، در ماه‌های قبل با وجود مجوز پیش فروش ۲۰۰ هزار خودرو، اقدام به پیش فروش یک میلیون خودرو نموده‌اند. این دلایل در مجموع موجب شده است درحال حاضر خودروسازان امکان پاسخگویی به تقاضای خرید خودرو از سوی مردم را نداشته باشند.

حضور دلالان در بازار خودرو دلیل اصلی افزایش تقاضا

از طرف دیگر در سمت تقاضا نیز دلایل متعددی همچون «افزایش تقاضای مصرفی باهدف گران نخریدن در آینده» و «حضور گسترده دلالان و سوداگران» موجب شده است تقاضای خودرو به مراتب بیشتر از میزان طبیعی آن باشد و روندی صعودی داشته باشد. به طور مثال در یکی از عرضه‌های فوری ایران خودرو، تعداد خودروهای عرضه شده درحدود ۱۰ هزار دستگاه بود ولی بیش از ۲۵۶ هزار مورد تقاضا برای آن به ثبت رسید.

اما نکته مهم اینکه سهم عمده تقاضا نه به مردم عادی که تقاضای مصرفی دارند، بلکه به دلالان و سوداگران اختصاص دارد که صرفا با هدف خرید ارزان قیمت از کارخانه و فروش آن به مردم، به بازار خودرو هجوم آورده‌اند. کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی از هر ۱۰ متقاضی خرید خودرو در بازار، ۹ مورد آن با اهداف غیر مصرفی انجام می‌شود که نشان از حضور گسترده دلالان در بازار خودرو دارد.

تشدید مشکلات بازار خودرو با افزایش تفاوت قیمت در بازار و کارخانه

نکته مهم در این زمینه اینکه وجود اختلاف قیمت کارشناسی خودرو بین بازار و کارخانه به نوعی مشکلات «کمبود عرضه» و «افزایش تقاضا» را تشدید می‌کند. این اختلاف قیمت از طرفی به افزایش انگیزه فساد در فرآیندهای فروش خودرو منجر می‌شود که محدودیت عرضه را درپی دارد و از طرف دیگر موجب می‌شود دلالان فرصت را برای کسب سودهای کلان فراهم ببینند و بیش از پیش به بازار خودرو هجوم آورند.

با توجه به توضیحات فوق رفع مشکلات بازار خودرو به طور خلاصه در «مدیریت تقاضا» و «شفاف و منظم ساختن عرضه» نهفته است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق این مهم نیز انحصاری کردن عرضه خودروهای صفر در بورس کالا است که به تازگی از سوی کارشناسان بازار خودرو مطرح شده است. در یادداشت‌های آتی درخصوص اهداف و چگونگی عرضه خودروها در بورس کالا توضیحاتی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. کاش دولت اقشار کم درآمد را هم در نظر بگیره کاش دولت طبق اسلام واقعی مملکتو اداره کنه کاش دولت با دلالان همدست نبود کاش دولت از ملت بود

    ۵۱۵
  2. ما که نفهمیدم چرا قیمت کارخانه وبازار باهم فرق داره،عرضه وتقاضاچیه؟اصلا مگه ماچقدر جمعیت داریم که بخواد خودروداخلی بخره؟
    چه خبره تواین مملکت چراهیچکی جوابگو نیست،شبی که پراید شد۲۰تومان یادمه احمدی نژاد اومد برنامه زنده و کلی بدوبیراه به خودروسازا گفت وماهم خوشحال که ازفردا دوباره پراید میشه۷تومان.یعنی کسی زورش به اینا نمیرسه واقعن؟خون مردم وتو شیشه کردین،آخ که چقد مابدبختیم

    ۱۱۹
  3. اب ازسرچشمه یکی داره اسید میریزه توش نه خاک که ریشه ورگ مردم بخشکه

    ۰۵
  4. خیلی سادس خودرو ها ازقبل آماده تا دل تون بخواد پژو پارس ازقبل امادس رو دستشون مونده وبااین ترفند که قیمت بازار دو برابر کارخانس میزارن برا فروش اونم ماه به ماه هرکی باشه براسودش ثبت نام میکنه ازخداشه...از طرفی اونا هم بدون دردسر میفروشن به همین راحتی...وگرنه چه دلیلی داره انقدر تفاوت قیمت...قشنگ دارن جیبارو پر پول میکنن

    ۰۲
  5. واقعا یعنی چه چرا دولت حریف چند تا مفت خور نمیشه !!اگه کارخانه خودرو تولید میکنه خب مستقیم بده دست مردم پس بازار یعنی چه
    اگه دولت قدرت داشته باشه خودرو در بازار نهایت ۱۰ تومن باید اختلاف داشته باشه نه بیش از دو برابر،
    ما بدبخت ها یک پیکان ۷۶ داریم چون پلاک فعال داره پس نمی تونم خودرو ثبت نام کنم
    واقعا خاک بر سر همچین مسوولان دولتی
    دلا لآن هم بدانند آه مردم بدبخت با درآمد ماهی ۵ میلیون اجازه نمیده که خیر این پول ها را ببینند
    ۴۰ هزار میلیارد تومن دلال بخوره دولت هم یا در خوابه یا خودش دلاله ،سپردیم دلال را به قمر بنی هاشم

    ۰۳
  6. خوب توی طرخ خودرو فرسوده ثبت نام کن

    ۰۱
  7. سلام اولا خودرو سازان در بازار بازی اقتصاد روانی درست میکنند طوری وانمود میکنن که اونی هم که لازم نداره ثبت نام میکند اگر اعلام کنند جای قبر ثبت نام میکنن هر کس عوض یکی چهارتا میخره که گران نشه با این روش مشکل فروش خودبخود حل میشه چکار دلالان هم داغ ولابلا بخاطر بازاری درست کردن به عده ای به عناوین مختلف میدن اگر ثبت نام بردارند و اعلام کنند هر کی میخواد بیاد فروش خودبخود میشه یک دهم خودرو سازان وخودرو مونتاچ کاران در کشور احتیاج به یک مدیر قاطع دارد اگر افرادی ودلالان اجازه بدن وگرنه در کشور اگر جو سازی نکنن خودرو سازان برای فروش عرضه بیشتر از تقاضاس اگر درست مدیریت بشه خیلی راحت میتوان خودرو رانیز نوسازی کرد فعلا خدا ساخته برای بانکها وخودرو سازان. ودلالان چون دست خیلی تو این کاسس واین نتیجه اقتصاد ناسالمه ولی اگر درست مدیریت بشه هم برای مردم خوبه هم کارخانهای خودرو سازی

    ۰۰
  8. ناکارامدی کلی این دولت و سیستم رو از مدیریت قیمت خودرو هایش میشه فهمید ببینید چقدر مملکت شیر تو شیره که چندتا دلال بیسواد که حتی بعضی هاشون سواد خواندن و نوشتن ندارن دارن ۴۰ هزار میلیارد تومن به جیب میزنن!!! واقعا خاااااک کل کره زمین تو سر این مسولان دولت که انقدر بی تدبیر و ... کل دنیا آبرومون رفته با این سیستم اداره کشور

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.