۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۹۰۰ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های تشویق محور برای کاهش اوج بار تابستان، گفت: میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود هفت درصد در سال است که اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر ۱۰ سال باید دو برابر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر بر لزوم رعایت الگوی مصرف برای عبور از نقطه اوج بار در تابستان امسال تاکید کرد و گفت: میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود هفت درصد در سال است که اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر ۱۰ سال باید دو برابر شود.

وی افزود: دو برابر شدن تاسیسات صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی است که هزینه‌ای بسیار هنگفت است بنا بر این باید با تاکید بر روش‌های تشویقی و مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف برق به تامین و انتقال برق پایدار به ویژه در فصل تابستان همت گماشت.

متولی زاده در ادامه به نگاه تشویقی وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق اشاره کرد و گفت: تعرفه گذاری مصرف برق  به گونه‌ای طراحی شده  که با کاهش ۱۰ درصدی مشترکان در مصرف، قبوض برق ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.

وی افزود: برنامه‌های مدیریت مصرف که با نگاه تشویق محور در تابستان گذشته اجرا شد، با پرداخت رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش همراه بود که درصورت اجرا نشدن این برنامه، باید هفت‌ هزار میلیارد تومان برای خرید برق، هزینه و یا خاموشی اعمال می‌شد.[۱]

ابزار تعرفه می‌تواند سیگنال صحیح به مصرف‌کنندگان بدهد

تعرفه‌گذاری انرژی ابزاری است که به مصرف‌کنندگان این پیام را می‌دهد که رشد مصرف انرژی در زمان‌های مختلف، اثرات متفاوتی در پی دارد و همچنین حجم مصرف بیش از یک مقدار معین می‌تواند به ضرر شبکه برق و کشور باشد.

در بازه خاصی از روز یا زمان خاصی از سال به دلایل اقتصادی، شرایط ویژه کشور یا خاموش نشدن شبکه برق، لازم است مصرف برق کنترل شود. مصرف‌کننده با اطلاع از تعرفه‌های تشویقی و تنبیهی نه تنها از شرایط خاص شبکه برق مطلع می‌شود بلکه انگیزه برای مدیریت مصرف پیدا می‌کند.

حرکت وزارت نیرو و توانیر به سمت مدیریت مصرف پیک بار با تشویق مشترکین، پسندیده است. بهتر است ابزار تعرفه در قالب یک برنامه کامل و مدون بکارگیری شود تا مشترکین بتوانند برای بهره بردن از تعرفه‌های تشویقی برنامه‌ریزی کنند.

همچنین مشترکین پرمصرف باید بدانند برای مصارف بیش از الگو با تعرفه‌های سنگین‌تر مواجه خواهند شد و یارانه انرژی از جیب عموم مردم به آن‌ها داده نخواهد شد.

پینوشت:

[۱] ایرنا، کد خبر: ۸۳۷۶۸۵۳۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.