۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۴۳۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

آمریکا از جایگاه جهانی دلار در عرصه بین‌المللی به عنوان ابزاری برای اعمال سلاح تحریم‌ها علیه کشورها استفاده می‌کند؛ در همین راستا این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی از سلاح تحریم علیه بیش از ۷۰۰ شخص از بسیاری از کشورهای جهان استفاده کرده است. این مسأله موجب شده است که متحدان و دشمنان آمریکا مشترکاً به دنبال جایگزین‌های دلار باشند. در همین راستا چین و روسیه و کشورهای اروپایی تدابیری را در دست پیگیری دارند. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تضعیف جایگاه دلار، اقتصاد آمریکا و جایگاه مالی این کشور دچار مشکلات اساسی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد جهانی بودن دلار آمریکا به رؤسای جمهور این کشور اجازه داده است که از سلاح تحریم‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند علیه سایر کشورها استفاده کنند. در همین راستا دشمنان و حتی متحدان آمریکا مشترکاً به دنبال جایگزینی برای دلار هستند.

سلاح تحریم‌ها تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی

اکنون شرایط به گونه ای است که برتری دلار آمریکا تحت تهدیدات جدی قرار دارد، به نحوی که در گذشته هرگز به این اندازه نبوده است. آمریکا به مدد دلار قلب اقتصاد جهانی محسوب می شود و عمر آمریکا و اقتصاد آن به پایداری دلار وابسته است. اکنون حدود نیمی تجارت جهانی به دلار انجام شده و دو سوم ذخایر ارزی بین المللی نیز به دلار است.

آمریکا همچنین کنترل قدرتمندی بر سیستم سوئیفت دارد. این سیستم به عنوان پیام‌رسانی مالی بین المللی نقش آفرینی می کند. سوئیفت در بلژیک مستقر است و به دلیل پیروی تمام و کمال از دستورات آمریکا، هر وقت که این کشور درخواست کند، دسترسی کشورها به خدمات پیام رسانی مالی را قطع می کند.

آمریکا بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، الحاق کریمه به روسیه و مسائل قانونی بانک پاریباس فرانسه در سال ۲۰۱۴ استفاده های متفاوتی از جایگاه مالی خود در سطح بین المللی علیه کشورها کرده است. اما دونالد ترامپ استفاده از سلاح تحریم‌ها را وارد مرحله جدیدی کرده است.

استفاده آمریکا از سلاح تحریم ها علیه ۷۰۰ شخص در سال ۲۰۱۸

طبق اعلام شرکت حقوقی گیسون دون، در سال ۲۰۱۸ آمریکا رکورد استفاده از سلاح تحریم ها علیه ۷۰۰ فرد، نهاد یا شرکت را ثبت کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۵۰ درصد افزایش داشته است. در نتیجه به گفته اکونومیست این مسأله موجب شده است رقبا و دشمنان آمریکا هر دو به دنبال گزینه های دیگری به جای دلار باشند.

در سال ۲۰۱۸ آمریکا دسترسی ایران به سوئیفت را ممنوع کرد و شرکت ها و دولت ها را از معامله با ایران منع کرد که موجب کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در کمتر از ۹ ماه شد. شرکت های اروپایی که خود را وابسته به بازار آمریکا می دیدند و از تحریم‌های آمریکا واهمه داشتند، به سرعت تجارت با ایران را متوقف کردند.

هلاکت مالی آمریکا در پی حذف دلار از اقتصاد جهانی

کشورهای دیگر این شیوه استفاده آمریکا از قدرت مالی خود را یک نوع سوء استفاده تلقی می کنند و مخالفانی چون روسیه و چین و متحدانی چون انگلیس و فرانسه نگران نحوه استفاده آمریکا از سلاح تحریم ها هستند. در همین راستا کشورها به دنبال کنار گذاشتن دلار هستند که می تواند به هلاکت مالی آمریکا منجر شود.

چین و روسیه به دنبال کنار گذاشتن دلار هستند و راهکارهای اختصاصی خود برای تجارت و معاملات بین المللی را پیگیری می کنند. چین سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی خود تحت عنوان CIPS را راه اندازی کرده است و در تلاش برای عضو شدن کشورهای دیگر در این سیستم است. این سیستم به عنوان جایگزینی برای سوئیفت معرفی شده است.

کمیسیون اروپا اخیراً اعلام کرده است که در حال پیگیری طرحی است که در آن کشورهای اروپایی تشویق به حذف دلار به عنوان ارز مرجع در پرداخت های و صورتحساب های معاملاتی شده اند.

رابرت مالی رئیس گروه بین المللی بحران گفته است که اگر تسلط آمریکا بر بازارهای جهانی به معنای کنترل بر سیاست های خارجی اروپا باشد، بزرگترین چالش برای اروپا این است که به دنبال یافتن راه های مؤثر برای دور زدن سیستم مالی فعال جهانی و ایجاد جایگزینی برای آن باشد به نحوی که از دخالت های آمریکا مصون بماند.

احیای موقت قدرت مالی آمریکا و استفاده با اطمینان این کشور از سلاح تحریم ها در کنار اشتیاق سایر کشورها برای دوری از دلار شرایط ایده آلی را فراهم کرده است که یک درگیری اقتصادی بزرگ در جهان روی دهد. این مسأله در صورت وقوع می تواند آمریکا را به یک بحران مالی بزرگ فرو ببرد.

منبع: ترومپت plink.ir/2KLRa

انتهای متناقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.