۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۴۲۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ دسته: تولید، قاچاق کالا و ارز
۱

بر اساس آمارهای رسمی، در سال گذشته بیش از دو سوم بازار لوازم خانگی ایران سهم کالاهای قاچاق بوده و این مسئله، دلیل اصلی ناتوانی ایران در مدیریت بازار داخل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. تا زمانی که امکان ورود محصولات قاچاق به بازار داخلی فراهم باشد، تولیدکنندگان خارجی همچون ال‌جی و سامسونگ، هر زمان که بخواهند به بازار ایران وارد و یا از آن خارج می‌شوند و امکان مدیریت آن‌ها از سوی ایران فراهم نخواهد بود.

مسیر اقتصاد/ هفته گذشته دو برند لوازم خانگی کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به طور رسمی به فعالیت خود در بازار ایران خاتمه دادند و حتی اقدام به جمع آوری تابلوهای تبلیغاتی خود از سطح بازار نمودند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران دلیل اصلی پایان فعالیت این دو برند مطرح کره‌ای در بازار ایران اعلام شده است.

چرا ال‌جی و سامسونگ به راحتی از بازار ایران رفتند؟

در دیگر کشورهای دنیا روند ورود و خروج برندهای مطرح جهانی به بازار داخلی کشورها با سازوکارهایی از قبیل اخذ مجوز، الزام به انتقال فناوری و داخلی سازی بخشی از محصولات و همچنین الزام به صادرات بخشی از محصولات تولید شده در داخل، مدیریت می‌شود.

اما در ایران عملکرد برندهای ال‌جی و سامسونگ در ۲ سال اخیر و در نهایت خروج رسمی آن‌ها از بازار، نشان داد عملا ورود به بازار و استفاده از ظرفیت بالای کشور پرجمعیت ایران، هیچ قانون مشخصی ندارد و عملا رها شده است.

رقابت نابرابر ال‌جی و سامسونگ با تولیدکنندگان ایرانی

به گفته حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند. در این مدت شرکت‌های کره‌ای برخلاف قراردادشان، از تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز شرکت‌های ایرانی که اجازه استفاده از لایسنس آن‌ها را داشتند، خودداری می‌کردند.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و به امید روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند؛ اما به جای همکاری با تولیدکنندگان داخلی، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند و این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.[۱]

دو سوم بازار لوازم خانگی ایران در اختیار محصولات قاچاق است

همچنین مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی در گفتگویی دیگر با استناد به آمارهای رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران در سال ۹۷، بیش از ۳.۳ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۲.۲ میلیارد دلار سهم کالاهای قاچاق بوده است.[۲]

سهم بالای قاچاق از بازار لوازم خانگی در داخل کشور بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد در طول دهه‌های اخیر باوجود تأکید فراوان مسئولین برای مقابله همه جانبه با ورود کالاهای قاچاق، توفیق چندانی در این امر حاصل نشده است.

همین امر نیز موجب شده است ال‌جی و سامسونگ به راحتی در طول ۲ سال اخیر بدون همکاری با تولیدکنندگان داخلی و تنها از طریق تزریق محصولات خود از روش‌های غیرقانونی و قاچاق، از بازار ایران بهره‌مند گردند؛ و اکنون نیز بعد از سال‌ها بهره‌مندی از بازار ایران، به سادگی به درخواست مقامات آمریکایی، از بازار ایران خارج شوند.

مبارزه با قاچاق لازمه مدیریت بازار لوازم خانگی ایران

بنابراین دلیل اصلی عملکرد نامطلوب برندهایی همچون ال‌جی و سامسونگ در عدم پایبندی به تعهدات و سپس خروج رسمی از بازار لوازم خانگی ایران، امکان ورود کالای قاچاق به بازار است. تا زمانی که امکان ورود محصولات قاچاق به بازار داخلی فراهم باشد، تولیدکنندگان خارجی همچون ال‌جی و سامسونگ، هر زمان که بخواهند به بازار ایران وارد و یا از آن خارج می‌شوند و امکان مدیریت آن‌ها از سوی ایران فراهم نخواهد بود.

از این رو اولین گام برای مدیریت بازار لوازم خانگی، به نحوی که امکان حمایت از تولید داخلی، ساماندهی به شرایط ورود به بازار از سوی برندهای خارجی و الزام شروطی همچون انتقال فناوری، افزایش میزان داخلی سازی و صادرات بخشی از تولیدات به آن‌ها فراهم گردد، مقابله هدفمند با قاچاق لوازم خانگی است.

پینوشت:

[۱] ایسنا؛ کد خبر ۹۸۱۱۲۶۱۸۸۷۲

[۲] فارس؛ کد خبر ۱۳۹۸۱۱۲۳۰۰۰۸۰۴

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. خوب شد سامسونگ گوشی هاش از ایران نرفت

    ۳۵


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.