۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۶۸۹ ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نیاز روزافزون به محصولات پتروشیمی، کشورهای مختلف در حال افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی خود هستند. مطابق آمار یک موسسه مطالعاتی، کشورهای منطقه شرق آسیا، کشورهای غرب آسیا و کشورهای آمریکای شمالی به ترتیب بیشترین افزایش را در ظرفیت جهانی صنعت پتروشیمی خواهند داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش‌های موسسه گلوبال‌دیتا، پیش‌بینی می‌شود کشورهای آسیایی (به جز کشورهای منطقه غرب آسیا) با افزایش ظرفیتی معادل ۳۱۱.۴ میلیون تن در سال، کشورهای غرب آسیا با افزایش ظرفیتی معادل سالانه ۱۲۱.۲ میلیون تن و کشورهای آمریکای شمالی با افزایش ظرفیت ۸۱.۲ میلیون تن در سال پیشتاز افزایش ظرفیت جهانی پتروشیمی خواهند بود.

سهم عمده کشورهای آسیایی در افزایش ظرفیت جهانی پتروشیمی

بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود ظرفیت بالای رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای آسیایی مخصوصا کشورهای چین و هند سبب شده است که این منطقه با بیشترین تعداد پروژه‌های جدیدالاحداث و همچنین پروژه‌های توسعه و افزایش ظرفیت، همچنان بزرگترین محرک بازار جهانی پتروشیمی است.

گزارش موسسه گلوبال دیتا نشان می‌دهد کشورهای آسیایی (به جز منطقه غرب آسیا) با افزایش ظرفیتی معادل ۳۱۱.۴ میلیون تن در سال، پیشتاز افزایش ظرفیت جهانی پتروشیمی خواهند بود. این افزایش ظرفیت شامل ۲۹۲.۳ میلیون تن در سال از واحدهای جدید الاحداث و حدود ۱۹.۱ میلیون تن در سال، شامل پروژه‌های توسعه‌ای است.

پروژه جدید کشور چین با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال

یکی از پروژه‌های بزرگ تعریف‌شده در کشور چین شامل یک واحد پتروشیمی با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال است که قرار است با سرمایه‌گذاری شرکت اینیوس، بزرگترین شرکت خصوصی بریتانیا، در شهر ساحلی نانگبو در استان چجیانگ احداث شود.

نقشه زیر موقعیت شهر نانگبو کشور چین را نشان می‌دهد:

این واحد پتروشیمی با تولید سالانه ۶۰۰ هزار آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) یکی از ۱۲ پتروشیمی تعریف‌شده در منطقه ویژه پتروشیمی جدید کشور چین است. این واحد پتروشیمی که در راستای تلاش کشور چین برای توسعه ظرفیت پتروشیمی خود در برآورده‌کردن تقاضای رو به افزایش بازارهای داخلی است، قرار است تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

این هفته نیز اعلام شد که که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) توافق‌نامه‌هایی با شرکت‌های پرتامینا و چاندرا آسری کشور اندونزی در بخش‌های پتروشیمی و گاز امضا کرد. به گفته مقامات کشور اندونزی، حجم سرمایه‌گذاری کشور امارات در این کشور بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار است که قسمت عمده‌ای از این قراردادها، در بخش انرژی است.

افزایش ظرفیت جهانی پتروشیمی در غرب آسیا

کشورهای غرب آسیا در رتبه بعدی این افزایش ظرفیت قرار دارند. تعریف ده‌ها پروژه پتروشیمی در کشورهای این منطقه سبب خواهد شد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲۱ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی جهان اضافه شود. به گفته این موسسه کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی قرار است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۵ میلیون تن در سال، به ظرفیت تولید پتروشیمی خد اضافه کند. لازم به ذکر است که طبق اعلام وزارت نفت، ظرفیت پتروشیمی ایران تا سال ۱۴۰۴ با افزایش ظرفیتی معادل ۶۷ میلیون تن در سال، به ظرفیت سالانه ۱۳۳ میلیون تن خواهد رسید.

همچنین انتظار می‌رود منطقه آمریکای شمالی با افزایش ظرفیتی معادل ۸۱.۲ میلیون تن درسال تا سال ۲۰۳۰، پس از کشورهای آسیایی و غرب آسیا، سومین تولیدکننده پیشتاز صنعت پتروشیمی خواهد بود. این افزایش ظرفیت حاصل احداث پروژه‌های جدید در این منطقه است.

منابع:

رویترز plink.ir/1DXmB

هیدروکربن انجینیرینگ plink.ir/91IlX

بیزنس تایمز plink.ir/a8Nr1

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.