۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۳۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ دسته: تولید، صنعت ماشین سازی
۰

صنعت، فناوری را به زبان ماشین می‌شناسد و از این رو «صنعت ماشین سازی» در بین دیگر صنایع یک صنعت زیرساختی و پیشرو محسوب می‌شود. صنعت ماشین سازی پیش‌نیاز اساسی توسعه دیگر صنایع است و نمود اصلی صنعتی شدن کشورها، در میزان پیشرفت این صنعت نمایان است. بنابراین یکی از الزامات اساسی برای حرکت کشور به سمت صنعتی شدن و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات صنعتی و تقویت توان داخلی بدون وابستگی به واردات، توسعه صنعت ماشین سازی است.

مسیر اقتصاد/ بخش صنعت سهمی قابل توجه در تولید داخلی و اشتغال کشورها دارد. به طوریکه با وجود افزایش سهم خدمات در اقتصاد و اشتغال کشورها در دهه‌های اخیر، بهره‌مندی از صنایعی قدرتمند و راهبردی همواره پیشنیازی اساسی برای توسعه خدمات مبتنی بر آن بوده است. از این رو کشورهای صنعتی با وجود توسعه شدید بخش خدمات، همچنان به توسعه و پیشرفت در بخش‌های صنعتی راهبردی از جمله صنعت ماشین سازی ادامه داده‌اند.

اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال ایران

در ایران نیز بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بخش صنعت با ایجاد بیش از ۷ میلیون شغل، سهمی ۳۱ درصدی در اشتغال کشور دارد و بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از تولید داخلی کشور در این بخش ایجاد می‌شود.

در طول دهه‌های اخیر بهبود کیفیت و کمیت تولید و اشتغال در بخش صنعت و حرکت به سمت «صنعتی شدن»، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کلان کشور بوده که در اسناد بالادستی نمایان است. توسعه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه‌های صنعتی، تلاش برای ایجاد صنایع سنگین و نیمه سنگین داخلی و ایجاد شهرک‌های صنعتی و حتی مناطق آزاد تجاری-صنعتی نیز در همین راستا در دستورکار قرار گرفته است.

توسعه «صنعت ماشین سازی» پیش‌نیاز تقویت تولیدات صنعتی

در حال حاضر در داخل کشور صنایعی همچون خودروسازی، قطعه سازی، نساجی، پتروشیمی، صنایع غذایی، داروسازی، فولاد، راه سازی، صنایع ریلی، صنعت برق، صنایع چوب، صنایع الکترونیک و دیگر بخش‌های صنعتی مشغول کار هستند و سهمی قابل توجه از تولید و اشتغال کشور به خود اختصاص داده‌اند.

اما کارشناسان معقتدند نمود اصلی صنعتی شدن کشورها در میزان پیشرفت «صنعت ماشین سازی» نمایان است که به نوعی زیرساخت اصلی توسعه دیگر صنایع محسوب می‌شود. در واقع چنانچه کشوری بخواهد در صنایع مهمی و راهبردی همچون خودروسازی، هواپیما سازی، صنایع غذایی و حتی صنایع نظامی، به سمت تولید محصولات فناورانه و قابل رقابت در سطح جهان حرکت کند، حتما باید پیش از آن برای تقویت توان داخلی در صنعت ماشین سازی برنامه ریزی نماید.

به بیان دیگر صنعت، فناوری را به زبان ماشین می‌شناسد و از این رو صنعت ماشین سازی در بین دیگر صنایع یک صنعت پرچم‌دار و پیشرو محسوب می‌شود؛ چراکه پیش‌نیاز اساسی توسعه دیگر صنایع است. بنابراین یکی از الزامات اساسی برای حرکت کشور به سمت صنعتی شدن و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات صنعتی بدون وابستگی به واردات، توسعه صنعت ماشین سازی است.

ضعف‌های ایران در صنایع راهبردی در ماشین سازی نهفته است

در حال حاضر بسیاری از مشکلات و ضعف‌های ایران در صنایع مختلف، از ضعف در حلقه ماشین سازی ناشی می‌شود. در واقع وابستگی انواع صنایع داخلی به واردات ماشین آلات با ارزش افزوده خارجی، که بعضا به دلیل تحریم‌ها امکان واردات بهترین نوع آن‌ها فراهم نیست، موجب شده است تولیدات صنعتی ایران علاوه بر افزایش قیمت، از نظر کیفیت نیز امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را نداشته باشند.

این درحالیست که اگر ایران بتواند در کنار توسعه دیگر صنایع، صنعت زیرساختی و راهبردی ماشین سازی را توسعه دهد و از این طریق به وابستگی صنایع داخلی مهم همچون خودروسازی، قطعه سازی، نساجی، فولاد و صنایع غذایی به واردات ماشین آلات صنعتی پایان دهد، در ادامه این امکان فراهم خواهد شد که تولیدات صنعتی داخی در بخش‌های مختلف، امکان رقابت با نمونه‌های خارجی از نظر قیمت و کیفیت را داشته باشند و درب بازارهای دیگر کشورها به روی محصولات صنعتی ایران باز گردد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.