۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۸۹۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اینکه بر اساس نظر کارشناسان تعویض بخاری‌های فرسوده موجب صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال می‌شود، گفت: این طرح مهم در برنامه هفتم در دستورکار قرار دارد و انتظار می‌رود صنایع که در رفع ناترازی گاز در زمان اوج مصرف، ذی نفع محسوب می‌شوند، در تامین مالی آن مشارکت کنند.

اجرای طرح تعویض بخاری‌های فرسوده برای رفع مشکل ناترازی گازی صنایع بسیار مهم است. این طرح باید در یک بازه زمانی پنج ساله و در راستای برنامه هفتم توسعه تدوین شود. برآوردهای اولیه دولت حاکی از آن است که تا پایان این طرح می‌توان تا ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال از مصرف گاز در بخش خانگی در فصول پیک کاهش داد. این کاهش که معادل حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز است، با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی و استفاده بهینه از گاز برای صنعت و بخش‌های تولیدی اقتصاد مطرح شده است. در همین راستا ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگو  با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت ورود صنایع به تامین مالی طرح جایگزینی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های با بازدهی بالا و نسل جدید گفت: در سال‌های اخیر برخی از ناترازی‌های گازی موجب شده است که در توزیع گاز با مشکلاتی مواجه شویم.

طرح تعویض بخاری‌های فرسوده جهت صرفه‌جویی در پیک مصرف

وی با بیان اینکه ما باید بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را به جد مورد پیگیری قرار دهیم بیان داشت: یکی از راه‌های مصرف بهینه انرژی به ویژه مصرف گاز طرح تعویض بخاری و تاسیسات لازم در این بخش است. با مصرف صحیح گاز و با در نظر گرفتن روش‌هایی از قبیل طرح تعویض بخاری‌های فرسوده می‌توانیم بهره‌وری در این بخش را افزایش دهیم. تعویض بخاری‌ها در کاهش مصرف گاز موثر و مفید خواهد بود و بر اساس نظر کارشناسان اجرای این طرح مهم موجب خواهد شد که ۱۰  میلیارد متر مکعب گاز در اوج مصرف گازی کشور صرف جویی شود که این میزان صرفه‌جویی در پیک مصرف معادل مصرف و نیاز کل صنایع کشور است و از این رو اجرای آن بسیار مهم است.

ابوترابی اضافه کرد: اجرای این طرح نیز نیازمند تامین مالی است که صنایع می‌توانند در این زمینه با توجه به اهمیت و حجم بالای جلوگیری از اتلاف و صرفه‌جویی گاز به صورت کامل این طرح را تامین مالی کنند و به تداوم تولیدات صنعتی خود در فصول سرد سال بپردازند که رشد اقتصادی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت. مسئولین دولتی باید موضوع طرح تعویض بخاری‌های فرسوده را به جد مورد پیگیری قرار دهند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.