۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۵۵۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: مسکن
۰

فرهاد سبحانی مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در وضعیت فعلی پاسخگوی نیاز روستائیان نیست و این تسهیلات باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد تا شاهد توقف عملیات عمران و بهسازی مساکن روستائیان نباشیم.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در راستای مقاوم سازی مساکن روستایی مصوبه افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان توسط شورای پول و اعتبار به مجلس ارائه شد اما به نظر می‌رسد با این روند افزایش مصالح ساختمانی و هزینه‌های تمام شده یک واحد مسکونی این مبلغ باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

لزوم افزایش تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی متناسب با تورم

فرهاد سبحانی مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: سهمیه بانک‌های عامل در میزان پرداخت تسهیلات مشخص و تعیین شده است؛ اما با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی تسهیلات ارائه شده در ساخت‌و‌ساز مسکن روستایی و مقاوم سازی این واحدها مبلغ کمی به شمار می‌رود و دولت باید متناسب با تورم نرخ این تسهیلات را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون سالانه باید ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه شود، خاطرنشان کرد: البته این میزان افزایش نیز در مقابل تورم ایجاد شده چندان محسوس نیست و روستائیان در دریافت و یا عدم دریافت این تسهیلات بر سر دو راهی هستند. سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ روستایی در استان اردبیل از تسهیلات مقاوم سازی استفاده می‌کنند که امیدواریم با افزایش تسهیلات مقاوم سازی با نرخ سود ۵ درصد انگیزه روستائیان برای بازسازی مساکن خود بیشتر شده و مقدمات مقاوم سازی همه واحدهای روستایی در اردبیل فراهم آید.

تسهیلات مسکن روستایی باید به ۶۰ میلیون تومانی افزایش یابد

مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل به اجرای طرح‌های متعدد روستایی از جمله طرح هادی اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه طرح مقاوم سازی مساکن روستایی در اردبیل تعطیل نشده است؛ ولی به دلیل شرایط سخت اقتصادی مردم، برخی سخت‌گیری بانک‌ها و عدم رغبت روستائیان در مقاوم سازی واحدهای خود، این طرح با کندی و تاخیر روبرو شده است.

سبحانی ادامه داد: در کنار تسهیلات مسکن از سوی دولت نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد نیز برای روستائیان تحت پوشش ۸ تا ۱۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کند تا بحث مقاوم سازی در روستاها با قوت بیشتر ادامه یابد. البته این تداوم ساخت و ساز در روستاها منوط به پایبندی دولت به مصوبه شورای پول و اعتبار و در کنار آن بالا بردن میزان تسهیلات از ۴۰ میلیون تومان به حداقل ۶۰ میلیون تومان است تا شاهد توقف عملیات بهسازی در مساکن روستایی نباشیم.

وی افزود: يکي از سياست‌هاي توسعه مسکن روستایی که توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي اعمال مي‌شود، نوسازي و مقاوم سازي واحدهاي مسکوني در عرصه‌هاي روستايي است که این امر باید با در نظر گرفتن شرایط مالی و اقتصادی روستائیان همخوانی داشته باشد. تخصيص تسهیلات به روستاييان در راستای نوسازي و مقاوم سازی مسکن در سال‌هاي اخير توانسته است دگرگوني‌هايي را در ويژگي‌هاي کالبدي و فضايي مسکن روستاهاي محدوده ایجاد کند که انتظار می‌رود با افزایش سقف تسهیلات این روند مناسب در روستاها با قدرت و قوت ادامه یابد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.