۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۱۶۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

مرادی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه سیب زمینی کاران استان کردستان با مشکلات گسترده‌ای مواجهند گفت: دولت به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی عمل نمی‌کند و این مسئله بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد این استان یکی از مراکز تولید سیب زمینی در کشور است و دشت های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این دو شهرستان حاصلخیز، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در کردستان به شمار می روند و سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی در این مناطق برداشت می شود. اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت، در عمل تنها اقدامی است که در راستای حمایت از بخش کشاورزی به عنوان قانون تصویب شده است؛ اما عدم اجرای آن از سوی دولت مشکلات کشاورزان را تشدید کرده است.

دولت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اجرا نمی‌کند

علی محمد مرادی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در گفتگو با مسیر اقتصاد برطرف شدن مشکل صادرات سیب زمینی را ضروری دانست و افزود: سال قبل کشاورزان تولید کننده سیب زمینی حدود ۴ هزار نفر با مانع صادرات سیب زمینی مواجه شدند. همانطور که می‌دانیم شهرستان‌های قروه و دهگلان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی‌در کشور هستند که از نظر کیفیت حرف اول را می‌زنند. اما امروز به جای حمایت با ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، کشاورزان در بلاتکلیفی برای فروش محصول خود میمانند و همین باعث خسارات زیادی به مردم کردستان خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس با تاکید بر اینکه برای رونق سرمایه گذاری هم باید به ثبات قیمت توجه شود عنوان کرد: برای رونق کشاورزی باید دولت به طور کامل به اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایبند باشد. نرخ خرید تضمینی سیب زمینی در حد حرف است وعملا از سوی دولت اجرایی نمی‌شود. دولت از بس بزرگ است نمی تواند در حوزه مدیریت درست پیش برود. با این شرایط حتی برای نرخ خرید تضمینی گندم هم هر قیمتی که داده شود نمی تواند به آن عمل کند.

مشکلات تولید سیب زمینی در کردستان

وی افزود: سیب زمینی محصولی است که تولید انبوه دارد و سال قبل کشاورزان تولید کننده سیب زمینی حدود ۴ هزار نفر با مانع صادرات سیب زمینی مواجه شدند و بعد که دستور صادرات را گرفتیم نجات یافتند. امسال هم تا دهم آبان ماه تعرفه زیادی برای سیب زمینی به قیمت کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته بودند به طوری که مقرون به صرفه نبود لذا با پیگیری های صورت گرفته تعرفه برداشته شد و امکان صادرات بدون تعرفه مهیا گشت.

مرادی یادآور شد: سیب زمینی محصولی است که ۸۰۰ لیتر آب می برد و با این وصف آیا مقرون به صرفه است؟ بهتر نیست در تولید این محصول تجدید نظر شود و محصول دیگری با توجه به بحران آب در منطقه کشت گردد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.