۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۱۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

دکتر میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلات گسترده خصوصی سازی بانک‌ها گفت: در ایران چارچوب نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها به درستی طراحی نشده و همین مسئله ریشه عملکرد نامطلوب بانک‌ها است که مشکلات گسترده‌ای را برای کشور درپی داشته است.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد طبق گفته اقتصاددانان عدم نظارت درست و موثر بانک مرکزی بر بانک‌ها دلیل اصلی به بیراهه رفتن نظام بانکی کشور است. از طرف دیگر عملکرد نادرست بانک‌های خصوصی باعث بحران و مشکلات اقتصادی در سال های اخیر بوده است.

دکتر میثم رادپور تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ضعف عملکرد سیستم بانکداری کشور و مشکلات اقتصادی، گفت: قدرت خلق پول بانک‌ها و اهرم مالی و بدهی بالای بانک ها باعث می شود که اثرگذاری زیادی در اقتصاد داشته باشند و در سطح‌ کلان می تواند بحران های بانکی به بحران‌های کلان اقتصادی کشور منجر شود. حال در نظر بگیرید چه بلایی بر سر اقتصاد می آید در صورتی که، بانک را که دارای چنین  قدرت و تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور است، خصوصی سازی کنیم و در فضای فساد زای اقتصادی که دلالی و سفته بازی را ترویج می دهد و اغلب ارزش ها خلق نمی شوند بلکه منتقل می شوند، بدون نظارت موثر رها کنیم.

خصوصی سازی بانک‌ها توجیه پذیر نیست

وی ادامه داد: خصوصی سازی بانک‌ها به امید تاثیر مثبت رقابت پذیری بر عملکرد بانک به شدت زیر سوال است. ضمن اینکه مشکلات ناشی از نمایندگی در بانک ها بسیار بالا است و عموما به خاطر مشکلات نمایندگی است که اگر بانک ها به امید بازار رقابتی و بدون نظارت صحیح از سوی بانک مرکزی رها شوند بلای جدی بر سر اقتصاد کشور می آید.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی در تشریح مشکلات نمایندگی بانک ها، گفت: هم اکنون میزان، شدت و سطح مشکلات نمایندگی در بانک ها بیداد می کند، و این مشکل به خاطر ساختار سرمایه بانک است. بیش از ۹۰ درصد ساختار سرمایه بانک از سپرده های مردم تامین مالی می شود، در نتیجه نماینده و مدیر سهامداران بانک، این انگیزه را پیدا می کنند ریسک های اقتصادی بزرگی در جهت نفع جیب خود انجام دهند که حتی در صورت ایجاد ضرر مالی، این ضرر را به سپرده گذاران بانک، یعنی مردم تحمیل می کنند. 

نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها نیازمند بازطراحی اساسی

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تمام مشکلات نظام بانکداری که در کشور وجود دارد، به لحاظ نظارتی، بانک مرکزی مقتدرانه رفتار نمی کند و پایه های نظارتی مستحکمی درست نشده است، افزود: در دنیا شکلی از نظارت و روابط بین بانک مرکزی با بانک ها و ذی نفعان شکل گرفته، که طبق آن  نحوه نظارت و انتظارات بانک مرکزی بر بانک ها مشخص است. به طوری که چنانچه این انتظارات از سمت بانک ها برآورده نشود و به طور مثال مشخص است که اگر شاخص کفایت سرمایه رعایت نشود چه اتفاقی می افتد و یا اگر بدهی‌های بانک پرداخت نشود به چه شکلی بانک وارد فرآیند نقد شوندگی می شود. اما در کشور ما هنوز این فرآیند نظارت از جانب بانک مرکزی درست مشخص نشده است. حتی در نظام بانکداری کشور به درستی تعریف نشده است که چه زمانی نهاد نظارتی می تواند دستور تصفیه بانکیِ بانک های متضرر را بدهد. 

این تحلیلگر مسائل بانکی در پایان با اشاره به اصلاحات مورد نیاز نظام بانکداری کشور، تصریح کرد: اصلاحاتی که منجر به بهبود عملکرد بانکداری شود، هم در حوزه افزایش بهره وری و هم در حوزه نظارت بانک مرکزی در دو قسمت می تواند باشد؛ یک قسمت اصلاحاتی که مربوط به نیاز نظام بانکداری کشور به یک بانک مرکزی مقتدر برای نظارتی موثر بر بانک ها است، که بتواند با ابزارهایی که دارد بر بانک ها کنترل داشته باشد؛ و یک قسمت مربوط به اصلاح کل اقتصاد کشور از مسائلی همچون دلالی و سفته بازی است، که تحقق این اصلاحات فقط با همت و خواست مسئولین مربوطه میسر می شود.

انتهای پیام / نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.