۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۰۸۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

ظرفیت تولید نفت کشور روسیه در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز است. این کشور در سال‌های اخیر با افزایش ظرفیت تولید خود، همواره در پی تصاحب سهم بیشتری از بازار صادارت نفت است. در آخرین پروژه اعلامی از سوی وزارت انرژی روسیه، این کشور در حال سرمایه‌گذاری ۱۵۷ میلیارد دلاری در پروژه توسعه میدان‌های نفتی قطب شمال است. پیش‌بینی می‌شود این پروژه بیش از ۲ میلیون بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت روسیه اضافه کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه با تولید روزانه بیش از ۱۱ میلیون بشکه نفت، یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت جهان است. این کشور با در دسترسی به بیش از ۱۰۶ میلیارد بشکه ذخایر اثبات‌شده نفت، در کنار سایر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع [۱] حدود ۸.۴ درصد از ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارد.

شکل زیر میزان و نسبت ذخایر اثبات‌شده در سراسر جهان را نشان می‌دهد:

تصمیم قاطع روسیه به افزایش تولید نفت

کشور روسیه در سال‌های اخیر همواره در پی افزایش تولید نفت خود بوده است. این کشور علی رغم اعلام پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک و اوپک پلاس، تولید نفت خود در هفته اول اوت سال جاری را افزایش داده و به ۱۱.۳۲ میلیون بشکه در روز رساند که نسبت به میانگین روزانه ۱۱.۱۵ میلیون بشکه در ماه جولای بیشتر بوده است.

هر چند وزیر انرژی این کشور طی ماه‌های اخیر در واکنش به این افزایش تولید نفت اعلام کرده است که تولید نفت روسیه در سال جاری میلادی، همگام با توافق کاهش تولید اوپک به ۱۱.۱۷ تا ۱۱.۱۹ بشکه در روز خواهد رسید.

پروژه نفتی ۱۵۷ میلیارد دلاری روسیه در قطب شمال

طی هفته گذشته، وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که در حال بررسی ظرفیت سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی منطقه قطب شمال است.

به گفته معاون وزیر انرژی روسیه این پروژه شامل توسعه چند میدان نفتی فعال و چند میدان در آستانه تولید است حدود ۱۰ هزار میلیارد روبل، معادل ۱۵۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

این پروژه که به پروژه نفتی وستوک شناخته می‌شود، پروژه‌ای مشترک بین شرکت دولتی روس‌نفت روسیه و شرکت خصوصی ایندیپندنت پترولیوم (IPC) است. در همین راستا برخی از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران هندی و چینی نیز جهت همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعمال تخفیف‌های مالیاتی برای پروژه‌های افزایش تولید نفت روسیه

از طرف دیگر اعلام شده است دولت روسیه در راستای کمک به پیشرفت سریع‌تر این پروژه تخفیف‌های مالیاتی گسترده‌ای در نظر گرفته است که احتمال می‌رود به حدود ۹۴۰ میلیون دلار (۶۰ میلیارد روبل) در سال برسد.

در همین رابطه برخی از این سرمایه‌گذاران، بسته حمایت دولتی را شرط سرمایه‌گذاری خود عنوان کرده‌اند و اکنون که این امر تحقیق پیدا کرده است، پروژه مذکور می‌تواند روند پیشرفت خود را آغاز کند.

پیش‌بینی می‌شود با به سرانجام رسیدن این طرح توسعه‌ای، بیش از ۲ میلیون بشکه نفت به ظرفیت تولید نفت کشور روسیه افزوده شود که این مقدار معادل حدود یک‌پنجم ظرفیت کنونی این کشور است.

پینوشت:

[۱] اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار CIS) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

منابع:

رویترز plink.ir/gijeZ

اویل‌پرایس plink.ir/jj5Zq

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.