۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۷۶۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ دسته: انرژی
۰

نشست وزرای نیرو و برق ایران و سوریه به منظور امضای یادداشت تفاهم همکاری برای گسترش مناسبات فنی، اقتصادی، صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی و نیز مشارکت در توسعه و بازسازی شبکه برق سوریه برگزار شد. در این نشست اردکانیان وزیر نیرو با تاکید بر ارتباط الکتریکی ایران و سوریه از طریق عراق، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تا ۳ سال آینده با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این برنامه شاهد همگام سازی شبکه برق ایران و سوریه باشیم.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر برق جمهوری عربی سوریه روز شنبه به منظور امضای یادداشت تفاهم همکاری برای گسترش مناسبات فنی، اقتصادی، صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی و نیز مشارکت در توسعه و بازسازی شبکه برق سوریه برگزار شد. براساس توافق وزرای دو کشور مقرر گردید توسعه و احداث نیروگاه‌ها و همچنین شبکه انتقال و توزیع برق کشور سوریه با استفاده از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی ایران عملیاتی گردد.

ایجاد ارتباط الکتریکی سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه

وزاری نیرو و برق ایران و سوریه براساس این تفاهم‌نامه توافق خود را جهت ایجاد ارتباط الکتریکی سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه اعلام کرده و مقرر گردید تا مطالعات و اقدامات لازم برای این برنامه با ایجاد یک کنسرسیوم مشترک انجام بگیرد.

طرفین در این نشست توافق خود را در خصوص انجام مطالعات جامع شبکه انتقال و توسعه و نیز تکمیل و مدرن‌سازی مراکز دیسپاچینگ و کنترل شبکه برق سوریه توسط طرف ایرانی را اعلام کرده و موضوع مطالعات و بازسازی، کاهش تلفات شبکه توزیع نیروی برق سوریه در محورهای مهندسی و اتوماسیون شبکه، نصب کنتورهای هوشمند و بهره‌برداری و خدمات مشترکان مورد توافق دو وزیر قرار گرفت.

همچنین وزاری نیرو و برق ایران و سوریه به منظور پیشبرد مفاد این تفاهم‌نامه توافق کردند تا کمیته‌ عالی راهبری با عضویت معاونان مربوطه هر دو وزارتخانه تشکیل شود و جلسات آن نیز هر دو ماه یکبار در ایران و سوریه برگزار شود.[۱]

ایران با تمام کشورهای هم‌مرز زمینی امکان تبادل انرژی دارد

رضا اردکانیان در این نشست با تاکید بر اینکه صلح و آرامش منطقه به توسعه یافتگی این کشور‌ها وابسته است، عنوان کرد: توسعه منطقه مستلزم همکاری‌های وسیع میان کشور‌های این حوزه است.

وزیر نیرو افزود: نقش برق به عنوان یک زیرساخت حیاتی در این سطح توسعه یافتگی بسیار مهم است؛ از این رو ایران با تمامی کشور‌های همسایه در چارچوب یک برنامه بلندمدت در حال همکاری است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه امکان تبادل انرژی با تمامی کشور‌های دارای مرز زمینی با ایران وجود دارد، اما تنها درصدد صادرات و واردات انرژی نیستیم بلکه در تلاش برای افزایش سطح همکاری‌ها از طریق انتقال دانش و تجربه و فعال شدن در زمینه‌های مختلف صنعت برق هستیم.

امکان همگام‌ سازی شبکه برق ایران و سوریه تا سه سال آینده

اردکانیان با اشاره به همگام سازی شبکه برق ایران و عراق از روز گذشته، گفت: با وجود اینکه همکاری‌های مناسبی میان صنعت برق ایران و سوریه در سال‌های اخیر وجود داشته است، ولی درصدد طراحی چارچوب یک همکاری همه‌جانبه هستیم که این مهم نه تنها شامل ساخت نیروگاه و بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده در جنگ اخیر بلکه منجر به بهبود شبکه توزیع، کاهش تلفات شبکه، آموزش نیروی انسانی، انتقال نرم‌افزار‌های مدیریتی و… خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک امکان انتقال برق میان ایران و سوریه از طریق کشور عراق وجود خواهد داشت، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تا سه سال آینده با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این برنامه شاهد همگام سازی شبکه برق ایران و سوریه باشیم.

وی افزود: در این ارتباط کارگروه مشترکی میان وزارتخانه‌های نیرو و برق ایران و سوریه به مسئولیت معاونان این دو وزارتخانه تشکیل خواهد شد تا جلسات مرتبط با این برنامه به صورت منظم در تهران و دمشق برگزار و در فرصت‌های وزرای دو کشور پیگیر روند پیشرفت اجرای این طرح باشند.[۲]

استفاده از فرصت‌ها در ارتباط الکتریکی با کشورهای منطقه

کشورهای زیادی به خصوص نزدیک به منطقه جغرافیایی ایران وجود دارند که به انرژی برق نیاز دارند. این کشورها به دلایل مختلف اعم از در اختیار نداشتن فناوری، عدم وجود زیرساخت، منابع محدود مالی، شرایط جغرافیایی نامناسب و نداشتن سوخت کافی برای تولید برق، نمی‌توانند به اندازه مصرف خود، انرژی الکتریکی تولید کنند.

ایران می‌تواند با مطالعات گسترده و با استفاده از ارتباطات دیپلماتیک، کشورهای نیازمند به انرژی الکتریکی را شناسایی کند و برای برقراری ارتباط الکتریکی با آن‌ها برنامه‌ریزی نماید. این اقدامی است که قطعا هر کشوری در منطقه که مقداری ظرفیت تولید و انتقال برق داشته باشد، درصدد انجام آن خواهد بود.

لذا ایران باید در انجام این مهم سرعت خود را افزایش دهد. اولویت ایجاد زیرساخت برای افزایش ارتباط الکتریکی با کشورهای همسایه و در مرحله بعد همسایگان کشورهای همجوار ایران است. چراکه برقراری اتصالات الکتریکی با کشورهای همجوار در دسترس‌تر است و زودتر به نتیجه می‌رسد و در عین حال گزینه‌های دیگر آن‌ها برای جایگزینی برق ایران، کمتر است. از طرف دیگر تا زیرساخت‌های شبکه میان ایران و کشور همجوارش ساخته نشود، امکان برقراری ارتباط الکتریکی با کشورهای همسایه دورتر وجود نخواهد داشت.

طبیعتا سوریه به عنوان کشوری که جمهوری اسلامی ایران را در دوران تهاجم تروریستی، پشتیبان خود دید، از همکاری‌های فنی-اقتصادی با ایران استقبال بیشتری خواهد کرد. به خصوص که این کشور پس از دوران جنگ، نیاز شدید به بازسازی و توسعه زیرساخت‌های خود دارد. لازمه بهره‌برداری از این موقعیت در حوزه برق، استفاده ویژه از زمان و ایجاد زیرساخت‌های شبکه است. اتصال همگام شبکه برق ایران و عراق، اقدامی است که ایجاد ارتباط الکتریکی میان ایران و سوریه را سرعت بخشیده است.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۸۳۲۹۵

[۲] برق نیوز، کد خبر: ۳۹۵۷۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.