۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۵۲۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ دسته: انرژی
۰

در روز جمعه دهم آبان ماه، در پی مذاکرات سال گذشته بین مقامات ایران و عراق در عرصه صنعت برق و طی مراسمی رسمی، شبکه برق دو کشور به صورت همگام (سنکرون) به یکدیگر متصل شد و به یک شبکه یکپارچه مبدل گشت. وزیر نیرو در این مراسم با تاکید بر اینکه همگام شدن دو شبکه برق فرصت بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند، اظهار کرد: کشورهای دیگر اگر بخواهند با کشوری که شبکه برق آنها همگام است ارتباط برقرار کنند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد مراسم همگام (سنکرون) شدن شبکه برق ایران و عراق روز گذشته با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو، مهندس همایون حایری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ، دکتر داود فرخزاد مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و نافع الحمیدداوی معاون وزیر برق عراق ،یحیی جابر مدیر کل دیسپاچینگ ملی شبکه برق عراق و جمعی از مدیران کل فنی شبکه برق عراق به میزبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در محل راهبری شبکه برق کشور برگزار شد.

مهندس همایون حایری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و نافع الحمیدداوی معاون وزیر برق عراق در این مراسم  تفاهم نامه‌ همگام شدن شبکه برق دو کشور را امضا کردند.

۸۰ درصد از صادرات برق ایران به عراق انجام می‌شود

رضا اردکانیان در مراسم همگام‌سازی شبکه برق ایران و عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکراتی که سال گذشته بین مقامات و مسوولان ایران و عراق در عرصه صنعت برق صورت گرفت اظهار کرد: این دیدار منجر به طراحی یک برنامه سه ساله شد که ظرف سه سال در عرصه‌های مختلف از جمله ظرفیت سازی نیروهای انسانی، کاهش تلفات برق در شبکه توزیع، احداث نیروگاه‌ها و همگام کردن شبکه توزیع دو کشور همکاری صورت بگیرد.

اردکانیان با اشاره به میزان صادرات افزود: در حال حاضر ٨٠ درصد صادرات برق ایران به عراق انجام می شود.طبق توافقی که صورت گرفته بود دقیقا در اول نوامبر (۱۰ آبان) سیستم برق دو کشور همگام شد که یکی از اقداماتی است که ایران برای استفاده از سرمایه گذاری وسیعی که در کشور در صنعت برق داشته برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه انجام داده است.

وزیر نیرو با تاکید بر این که اولویت در طول سه ساله انتقال دانش و تجربیات صنعت برق ایران به عراق است اظهار کرد: تا زمانی که این کشور نیاز داشته باشد و به میزانی که برای ما مقدور است صادرات برق از ایران به عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

هدف ایران تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه است

اردکانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اقداماتی که ایران در نظر دارد برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه انجام دهد توضیح داد: در ایران امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه دارای مرز زمینی، فراهم است.

وی با تاکید بر این که هدف ایران تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه است اظهار کرد: این موضوع فقط با همگام شدن محقق نمی‌شود و ما می‌توانیم از طریق برخی کشورهای همسایه به همسایه‌های آنها نیز وصل شویم.

وزیر نیرو افزود: ایران از طریق برخی از کشورها امکان وصل شدن به همسایگان آنها را دارد. برای مثال خط ۴۰۰ کیلوولت بین عراق و سوریه می‌تواند به شبکه برق سوریه هم وصل شود. در این راستا یک چارچوب همکاری در روز آینده با سوریه امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر این که همگام شدن دو شبکه برق فرصت بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند اظهار کرد: در این راستا کشورهای دیگر اگر بخواهند با کشوری که شبکه برق آنها همگام است ارتباط برقرار کنند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود.

بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق ایران ساخت داخل است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت برق ایران قبل از انقلاب گفت: ۴۰ سال پیش فقط  ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در ایران وجود داشت که این ظرفیت برای نیروگاه‌های بود که تکنولوژی هر کدام متعلق به یک کشور بود. در حال حاضر ایران ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل است.

وزیر نیرو با بیان این که صنعت برق در ایران به عنوان یک زیرساخت آماده حضور در بازارهای منطقه است افزود: هر چه کشورهای منطقه در این زیرساخت خود اتکاتر باشند زمینه‌های بروز مداخلات از بیرون کمتر خواهد بود.

اردکانیان با تاکید بر این که ایران به کشورهای همسایه در این زمینه به عنوان بازار نگاه نمی‌کند گفت: نفع ما در آسایش کشورهای همسایه است و در این راستا لبنان و سوریه هم مستثنی نیستند.[۱]و[۲]

همگام‌سازی شبکه برق ایران و عراق اقدامی در جهت راهبرد منطقه‌ای ایران

اتصال دو شبکه برق مجزا به صورت همگام یا سنکرون به معنای یکسان‌سازی برخی پارامترهای دو شبکه مانند فرکانس و فاز است به طوری که پس از اتصال، هیچ‌گونه جریان لحظه‌ای قابل توجهی در شبکه رخ ندهد و یک شبکه برق یکپارچه تحت یک مرکز کنترل و راهبری واحد ایجاد گردد.

همگام شدن شبکه برق ایران و عراق می‌تواند گام نخست همگام‌سازی شبکه برق ایران با بسیاری از کشورهای همجوار و حتی کشورهایی که با همسایگان ایران مرز خاکی دارند، باشد.

اتصال همگام دو شبکه برق در عین حال که ملاحظات فنی زیادی دارد و سیستم برق دو کشور را از هم متاثر می‌کند، اما مزایای فراوانی از جمله ارتقای پایداری شبکه را به همراه دارد. ایجاد وابستگی متقابل در زمینه برق به عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، ویژگی اساسی اتصال همگام شبکه برق دو کشور به یکدیگر است.

در عین حال، ارتباط الکتریکی با کشورهای اطراف تنها به معنای همگام شدن شبکه‌های برق نیست، بلکه اتصال به صورت HVDC و استفاده از روش‌های ارتباطی که دو شبکه را از نظر دینامیکی از هم ایزوله می‌کند نیز نوع دیگری از ارتباط الکتریکی مرسوم در دنیاست.

آنچه حائز اهمیت است، انجام مطالعات فنی و توجه به ملاحظات دیپلماتیک برای مشخص شدن نوع ارتباط الکتریکی با هر کدام از کشورهای همجوار است. در این راستا، اقدام وزارت نیرو برای همگام‌سازی شبکه برق ایران و عراق حرکت صحیحی در جهت راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباط الکتریکی با همسایگان و تقویت جایگاه خود به عنوان هاب برق منطقه است.

پینوشت:

[۱] وبسایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران، کد خبر: ۱۲۷۳۰

[۲] ایسنا، کد خبر: ۹۸۰۸۱۰۰۵۱۲۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.