۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۶۲۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پتروپالایشگاه مغولستان بزرگ‌ترین پروژه با همکاری دولت هند در مغولستان است که قرار است با هزینه تقریبی ۱.۲۵ میلیارد دلاری و مدیریت پروژه شرکت مهندسی دولتی هند تا سال ۲۰۲۲ احداث شود. این پتروپالایشگاه با ظرفیت تولید سالیانه ۱.۵ میلیون تن فرآورده، قرار است از یک طرف به کاهش خام‌فروشی نفت مغولستان منجر شود و از طرف دیگر واردات سوخت این کشور را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند به عنوان بخشی از استراتژی ایجاد معماری امنیت انرژی برای کشورهای شریک خود، در زمینه راه‌اندازی زیرساخت‌های ترابری ریلی، جاده‌ای و انتقال برق برای احداث نخستین پتروپالایشگاه مغولستان در حال سرمایه‌گذاری است.

ساخت اولین پتروپالایشگاه مغولستان با همکاری هند

پروژه پتروپالایشگاه مغولستان بزرگ‌ترین پروژه انجام‌شده توسط دولت هند زیرنظر برنامه خط اعتباری (LoC) است. این پتروپالایشگاه قرار است با استفاده از خط اعتباری ۱.۲۳۶ میلیارد دلاری هند که در تحت تاثیر طرح جاده ابریشم چین راه‌اندازی شده است، ساخته شود.

کشور مغولستان با دارا بودن میادین نفتی قابل توجه، پتانسیل تأمین همه فرآورده‌های مورد نیاز داخل را دارد اما به دلیل عدم توسعه ظرفیت پالایشی، در حال حاضر اکثر نفت تولیدی را به صورت خام صادر کرده و همه فرآورده‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

مغولستان در راه کاهش خام فروشی نفت

انتظار می‌رود احداث این پتروپالایشگاه وابستگی کشور مغولستان به واردات سوخت و محصولات پتروشیمی را کاهش دهد. مطابق گفته مسئولان هندی، ظرفیت این پتروپالایشگاه پس از بهره‌برداری، حدود ۱.۵ میلیون تن فرآورده در سال خواهد بود که سوخت‌های گازوئیل و بنزین به عنوان محصولات اولیه و گاز مایع (LPG)، سوخت کوره و سوخت جت به عنوان محصولات ثانویه این پتروپالایشگاه اعلام شده است.

شرکت مهندسی دولتی هند به عنوان مشاور مدیریت پروژه اعلام کرده است که انتظار می‌رود این مجتمع پتروپالایشگاهی تا سال ۲۰۲۲ تکمیل شود. پیش از این، در ژوئن سال ۲۰۱۸، مراسم کلنگ‌زنی احداث پتروشیمی این مجتمع با حضور رجنات سینگ، وزیر کشور وقت هندوستان برگزار شد.

همکاری‌های گسترده هندوستان و مغولستان در زمینه انرژی

کشور هند در حال فعالیت جهت ساخت ۲۷ کیلومتر خط راه‌آهن، ۱۷.۵ کیلومتر جاده و ۱۹ کیلومتر خط انتقال برق برای اتصال این پتروپالایشگاه به شبکه‌های برق موجود در مغولستان است.

افزایش همکاری کشورهای چین و مغولستان از سال ۲۰۰۹ و همزمان با امضای قرارداد مشترک همکاری این دو کشور در صنعت انرژی هسته‌ای رخ داد. کشور مغولستان با بیش از ۱۴۱ هزارتن ذخیره اورانیوم در میان ۱۵ کشور دارای بیشترین ذخایر اورانیوم قرار دارد.

برنامه خط اعتباری هندوستان و مغولستان که در سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان به مغولستان در سال ۲۰۱۵ اعلام شده بود، ماه گذشته و همزمان با سفر رئیس‌جمهور مغولستان به هند افزایش یافت. هندوستان، نخستین کشور خارج از بلوک اتحاد جماهیر شوروی سابق است که روابط دیپلماتیک خود با مغولستان را در سال ۱۹۵۵ براقرار نمود و در سال‌های اخیر، سطح این روابط به یک شراکت استراتژیک ارتقا یافته است.

منبع: plink.ir/JlYva ،livemint

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.