۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۴۰۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

ابراهیم صفری تحلیلگر شهری پروژه‌های عمرانی شهرداری ارومیه با اشاره به مشکلات گسترده پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی و بهره بردن از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی می‌تواند عمده مشکلات در حوزه جذب سرمایه را برطرف سازد؛ اما این امر نیازمند ترسیم افق روشن و هموار ساختن بوروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران است.

به گزارش المیرانوری خبرنگار استان آذربایجان غربی مسیر اقتصاد بر اساس قانون پروژه‌های عمرانی باید در مدت زمان مشخص و با منابع اعتباری معین تکمیل و اجرایی شود؛ اما اکنون مشاهده می شود که در عمل، مدت زمان اجرای پروژه‌ها نه تنها مطابق با پیش بینی اولیه نیست،‌ بلکه مکررا تغییر می‌کند و هزینه‌های آن نیز هر سال با توجه به مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی افزایش پیدا می کند.

اتلاف منابع، افزایش هزینه تمام شده پروژه، بیکار ماندن عوامل انسانی و ماشین آلات و تجهیزات، کاهش بهره وری بخش دولتی و خصوصی، نارضایتی اجتماعی و بی اعتمادی به دولت و حتی بی اعتباری قانون و مجلس از تبعات توقف و عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور است.

خسارت‌های فراوان پروژه‌های نیمه‌تمام

ابراهیم صفری تحلیلگر شهری پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه نبود سرمایه از دلایل اصلی توقف پروژه های عمرانی است، اظهار داشت: تمام پروژه‌های عمرانی دارای یک زمان بندی مشخص جهت بهره برداری هستند و اگر پروژه ای بنا به هر دلیلی در موعد مقرر به پایان نرسد، غیر اقتصادی بوده و خسارت ناشی از آن بر جامعه تحمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه ۴ عامل نیروی انسانی، سرمایه، زمین و مدیریت از مولفه های گسترش و توسعه عمران و آبادانی در یک سرزمین محسوب می شوند، اعلام کرد: هم اکنون ۱۱۴ هزار نفر بیکار در آذربایجان غربی وجود دارد که ۴۰ هزار نفر آن لیسانس و فوق لیسانس هستند، در واقع استان با انبوهی از هدررفت سرمایه مواجه است.

واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی با رفع بروکراسی اداری

تحلیلگر شهری پروژه های عمرانی استان با تاکید بر اینکه واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی و بهره بردن از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی می تواند عمده مشکلات در حوزه جذب سرمایه را برطرف سازد، عنوان کرد: واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی نیازمند ترسیم افق روشن و هموار ساختن بوروکراسی اداری برای سرمایه گذاران است.

صفری با اشاره به تجربه ۱۸ ساله خود در زمینه پروژه‌های عمرانی ارومیه گفت: اگر بتوانیم سودهای حاصل از ساخت و سازها را افزایش دهیم قطعا خود سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری می‌شود.

آذربایجان غربی نیازمند تدوین شیوه نامه جذب سرمایه گذار

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی به دلیل شرایط خاص اقلیمی و قومیتی نیازمند تدوین شیوه نامه متفاوت و خاص جذب سرمایه‌گذار در سطح ملی از سوی دولت است، افزود: متاسفانه شرایط خاص اقلیمی استان و هم مرز بودن آن با ۳ کشور همسایه، بیش از آنکه به عنوان یک امتیاز برای ارتباطات بین المللی مطرح شود بیشتر نگاه امنیتی پیدا کرده است؛ از این رو آذربایجان غربی نیازمند تدوین شیوه‌نامه نوین جذب سرمایه گذار، متفاوت از سایر استان ها است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.