۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۲۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور چین با تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی، کاهش موانع پیشروی بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهینه‌سازی تجهیزات و تعدیل تعرفه‌های مالیاتی در نظر دارد ظرفیت این صنعت را در ۵ سال آینده افزایش دهد. کاهش سهم زغال‌سنگ و افزایش استفاده از نفت خام به عنوان ماده اولیه این صنعت، کاهش نرخ مالیات بخش تولید و اعطای یارانه به این واحدها از جمله اقدامات این کشور برای رونق صنعت پتروشیمی است.

به گزارش مسیر اقتصاد همانطور که در گزارش قبل اشاره شد، انتظار می‌رود صنعت پتروشیمی کشور چین در سال آینده بیش از رشد متوسط سال جاری یا حداقل به همان میزان رشد دست یابد. هدف این کشور این است که با احداث پتروشیمی های جدید، تولید محصولات پتروشیمی خود را در ۵ تا ۷ سال آینده به میزان چشم‌گیری افزایش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سود صنعت پتروشیمی چین در سال ۲۰۱۸ با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷، به حدود ۸۴۰ میلیارد یوان چین، معادل ۱۲۵ میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، سطح سودآوری این صنعت با ۶.۸ درصد افزایش به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲ رسیده است.

کشور چین امیدوار است تا با استفاده از روش‌های متنوع سیاستی و مدیریتی، سرمایه‌گذاران بیشتری را وارد صنعت پتروشیمی کند. این کشور با تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی، کاهش موانع پیشروی بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهینه‌سازی تجهیزات و تعدیل تعرفه‌های مالیاتی توانسته است این صنعت را با رشد چشمگیری گسترش دهد.

نوسازی و بهینه‌سازی گسترده تاسیسات پتروشیمی چین

کشور چین در کنار تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی، نوسازی و بهینه‌سازی گسترده تاسیسات پتروشیمی را مد نظر دارد. آمادگی اجرای این طرح که مطابق گفته مسئولان این کشور قرار است به زودی عملی شود، از جانب بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ داخلی این کشور از جمله شرکت ساینوپک و شرکت ملی نفت چین (CNPC) اعلام شده است.

یکی از اهداف این طرح برای افزایش بهره‌وری از طریق ترکیب تکنولوژی‌های تولید جدیدتر، استفاده بیشتر از نفت خام به عنوان یک ماده اولیه در تولید محصولات پتروشیمیایی است. کشور چین در نظر دارد میزان استفاده از نفت خام را به عنوان ماده اولیه واحدهای پتروشیمی به سطح کشورهای اروپایی نزدیک کند.

در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از نفت تولیدی در این کشورها به کارخانه‌های پتروشیمی عرضه می‌شود در حالی که حدود ۸۰ درصد واحدهای تولید متانول و پلی‌وینیل‌کالراید (PVC) کشور چین از زغال‌سنگ به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند و کارخانجات زیادی بر این مبنا در حال ساخت است که بیشتر صنایع طراحی شده به منظور تبدیل متانول به اتیلن، پروپیلن و دی‌متیل‌اتر هستند. با این وجود، تغییر تدریجی در افزایش استفاده از نفتا و مواد خام پاک‌تر باعث کاهش سهم زغال سنگ در صنعت پتروشیمی چین می‌شود.

احداث پتروشیمی در چین با هزینه کم و سرعت پیشرفت بالا

براساس اطلاعات وزارت بازرگانی چین، متوسط هزینه‌های سرمایه‌ای برای ساخت تاسیسات واحدهای پیرولیز در چین حدود ۱.۵ برابر کم‌تر از کشورهای اتحادیه اروپا و ۲.۳ برابر کم‌تر از روسیه و دیگر کشورهای در حال توسعه است.

علاوه بر این، ساخت تاسیسات پتروشیمی جدید در چین به طور متوسط کمتر از ۲ سال طول می‌کشد. به دلیل همین مزایا، این کشور در سال‌های اخیر توانست ظرفیت واحدهای پیرولیز خود را به دو برابر افزایش دهد که هم اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای توسعه بیشتر این صنایع در دهه آینده است.

تعدیل تعرفه‌های مالیاتی بخش تولید چین

در عین حال، دولت چین در نظر دارد تا با وجود فشار وارده از سوی آمریکا به حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی محصولات پتروشیمی ادامه دهد. این حمایت‌ها در قالب جبران جزئی تعرفه‌ها، اعطای یارانه‌های هزینه‌ای از جمله هزینه‌های اجاره و همچنین اعطای مزایای مالیاتی است.

دولت چین نرخ مالیات بر ارزش افزوده بخش تولید را در ماه آوریل سال جاری میلادی از ۱۶ درصد به ۱۳ درصد کاهش داده‌است. علاوه بر این برخی مواد اولیه پتروشیمی و افزودنی‌ها مانند MTBE و آروماتیک‌ها که با عوارض واردات ۴ تا ۳۰ درصدی مواجه بوده است، با کاهش ۳.۱۲ تا ۳.۹ درصدی در هزینه‌های واردات همراه بوده است.

دولت چین امیدوار است با وجود تشدید قابل توجه استانداردها و مقررات زیست‌محیطی برای صنایع شیمیایی و پتروشیمی این کشور، با جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و نوسازی تجهیزات این صنایع، طی چند سال آینده، ظرفیت صنعت پتروشیمی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

منبع: هیدروکربن پروسسینگ plink.ir/quVat

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.