۰۷ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۴۹۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوروی با بیان اینکه ایجاد قطب سوم خودروسازی مسلما مثبت است، گفت: این مسئله به شرطی مطلوب است که تنها مونتاژ کار نباشیم و بلکه تولید واقعی کنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از پردیس خودرو، مهندس رضا ویسه معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهور، با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی کشور حاکمیت مدیریت سیاسی بر اقتصاد و صنعت کشور است، گفت: علت اینکه تاکنون در توسعه صنعتی ناموفق بوده ایم این است که در کشور هیچ استراتژی صنعتی تدوین، تصویب و اجرا نشده است.

عدم توسعه صنعتی با نگاه سیاسی به مسائل

وی گفت: متاسفانه نگاه ما بر مسائل، کاملا سیاسی است. به بیان دیگر گویا چتری تحت عنوان مدیریت اقتصاد سیاسی بر روی تمام فعالیت های صنعتی و اقتصادی کشیده شده که بر تمام فاکتورهای تصمیم گیری حاکم، غالب و تاثیرگذار است.

ویسه در ادامه افزود: زمانی که شما تصمیم می گیرید بر مبنای یک استراتژی صنعتی کارها را به گونه ای پیش ببرید که توسعه صنعتی رخ دهد، به دلایل سیاسی این امر میسر نمی شود.

لزوم ادغام ایران خودرو و سایپا در توسعه محصول و تامین قطعات

مدیرعامل سابق ایدرو با اشاره به این موضوع که همین نگاه در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد:‌ در واقع اگر صنعت خودروی کشور بخواهد سطح خود را به سطح خودروسازان بین المللی برساند، بایستی ایران خورو و سایپا که سالیان سال زحمت کشیده اند تا صنعت خودرو به این سطح برسد، در توسعه محصول و تامین قطعات باهم ادغام شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد قطب سوم خودروسازی مسلما مثبت است، گفت: این مسئله به شرطی مطلوب است که تنها مونتاژ کار نباشیم و بلکه تولید واقعی کنیم.

ویسه گفت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته در صنعت خودرو تولیدات داخلی ضعیف و واردات چه به صورت سی کی دی و چه به صورت سی وی یو تقویت شده است. این رویه بر خلاف توسعه صنعت خودروی کشور بوده است.

لزوم زمان بندی مشخص برای حمایت تعرفه ای از خودروساز

معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر اگر به دنبال اصلاح صنعت خودروسازی کشور هستیم، باید وزارت صنعت معدن و تجارت خودرو سازان را مجبور کند تا تولید را جدی بگیرند نه واردات را تقویت کنند.

ویسه افزود: نمی توانیم با ابزار تعرفه سالیان دراز از خودروساز داخلی حمایت کنیم. لذا باید حمایت تعرفه ای دارای یک زمان بندی مشخص باشد به طوری که تعیین گردد تا چه زمانی این حمایت ادامه خواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.