۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۷۸۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ دسته: تولید
۰

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بایستی مصوبه اسقاط و واردات اصلاح شود، گفت: بایستی تعداد گواهی اسقاط بر اساس قیمت خودروی وارداتی تعیین شود.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه بایستی مصوبه «اسقاط و واردات» اصلاح شود، گفت: در حال حاضر روند اجراییِ قانون‌ اسقاط در برابر واردات خودرو بدین گونه است که بدون توجه به قیمت خودرو و فقط با توجه به مصرف سوخت آن، تعداد گواهی اسقاطی که واردکنندگان ملزم به ارائه آن هستند تعیین می شود؛ در صورتی که منطقی است تعداد گواهی اسقاط بر اساس ارزش هر خودرو تعیین شود.

لزوم درنظر گرفتن تسهیلات لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده

کوهکن با بیان اینکه خودروهای فرسوده میانگین مصرف سوخت بالایی دارند و از لحاظ آلایندگی نیز از عوامل اصلی آلودگی کلان شهرها هستند، گفت: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از ابتدای امر یک تسهیلات برای تسریع خروج این خودروها در نظر گرفته شد و در یک سنواتی سرعت خوبی داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در سالیان اخیر در نظر گرفتن تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده با کندی مواجه شده و محدود به خودروهای عمومی شده است. 

وی با بیان اینکه در سایر کشورها برای خروج خودروهای فرسوده سیاست های تنبیهی در نظر می گیرند، افزود: در کشور ما به دلیل اینکه مالکان این خودروها اقشار آسیب پذیر هستند بایستی سیاست های تشویقی برای مالکان این خودروها در نظر گرفت.

مجلس بایستی قانون اسقاط در برابر واردات خودروهای خارجی را اصلاح نماید

کوهکن با بیان اینکه بایستی مصوبه اسقاط و واردات اصلاح شود، گفت: بایستی واردکنندگان خودرو را ملزم به این کرد تا بر اساس ارزش و قیمت محصول وارداتی خود، خودروی فرسوده اسقاط نمایند.

نماینده حوزه انتخابیه لنجان با بیان اینکه این مصوبه منجر به افزایش اسقاط خودروهای فرسوده شد، گفت: بایستی نهادهای نظارتی تمهیدات لازم را به کار یبرند تا این مصوبه به خوبی اجرا شود.

مجلس به دنبال الزام خودروسازان به تولید محصولات با فناوری سوخت بهتر

 کوهکن با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت خودروی اروپا استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶ اجرایی شده اما در کشور ما خودروها همچنان با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید می‌شوند، گفت: بایستی با اعمال سیاست های تشویقی خودروسازان به بهبود تکنولوژی سوخت خودروهای داخلی ملزم شوند.

نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف کارآمد است، گفت: اعمال این مصوبه منجر به رقابت پذیر شدن صنعت خودرو شده و خودروسازان به سمت محصولات با فناوری سوخت بهتر حرکت خواهند کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.