۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۶۵۱ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ دسته: پول و بانک
۰

دکتر روحانی اقتصاد دان و کارشناس امور پولی و بانکی، رشد اقتصادی را یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی در کشورهای جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله آمریکا، که به اقتصاد متعارف قائل هستند، رشد اقتصادی در کنار کنترل تورم، جزو اهداف اصلی بانک مرکزی است. بانک مرکزی با این حد از توانمندی، نباید در اختیار یک مجموعه سیاسی با اهداف کوتاه مدت قرار گیرد؛ در غیر این صورت، نه اهداف تورمی قابل تحقق است و نه گامی در راستای ایجاد رشد اقتصادی برداشته می‌شود.

دکتر سیدعلی روحانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد رشد اقتصادی را یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی در کشورهای جهان دانست و گفت: تنها هترودوکس‌ها معتقد نیستند که رشد اقتصادی باید جزو اهداف بانک مرکزی باشد. در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا که به اقتصاد متعارف قائل هستند، نیز رشد اقتصادی جزو اهداف اصلی بانک مرکزی است.

«رشد اقتصادی» یکی از اهداف اصلی بانک‌‌های مرکزی جهان است

روحانی افزود: در دروس اقتصاد پولی چند نوع تابع هدف برای بانک مرکزی نوشته می شود. یکی از انواع تابع هدف بانک مرکزی این است که فاصله تورم از تورم هدف حداقل شود. یک مدل دیگر از تابع هدف این است که انحراف تورم از تورم هدف و انحراف رشد اقتصادی از رشد هدف حداقل شود؛ یعنی رشد اقتصادی نیز در تابع هدف بانک مرکزی قرار می گیرد. بنابراین رشد اقتصادی تنها در تابع هدف بانک مرکزی توسعه‌گرا وجود ندارد؛ بلکه اقتصاد متعارف نیز می پذیرد که رشد اقتصادی در تابع هدف بانک مرکزی باشد.

اقتضائات سیاسی بانک مرکزی توسعه گرا

این کارشناس اقتصادی درباره بانک مرکزی توسعه گرا اظهار داشت: مدتی است که ادبیات بانک مرکزی توسعه گرا در کشور مطرح شده است. ریشه این ادبیات این است که بانک مرکزی که مدیریت خلق پول در اقتصاد را در اختیار دارد، در صورت مدیریت درست می تواند یک ابزار بسیار بزرگ توسعه ای باشد.

وی با اشاره به اقتضائات سیاسی بانک مرکزی توسعه گرا افزود: بانک مرکزی با این حد از توانمندی نباید در اختیار یک مجموعه سیاسی با اهداف کوتاه مدت قرار گیرد. در غیر این صورت، بانک مرکزی نه توسعه گرا خواهد بود و نه دارای هدف تورم؛ یعنی هم تورم وجود خواهد داشت و هم توسعه ای رخ نخواهد داد.

روحانی دو نوع استقلال را برای بانک مرکزی ضروری دانست و گفت: بانک مرکزی باید از تصمیمات کوتاه مدت دولت و اغراض کوتاه مدت سیاسی مستقل باشد و همچنین از شبکه بانکی تحت نظارت خود استقلال جدی داشته باشد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.