۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۵۶۶ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

نیاز روزافزون کشورها به فرآورده‌های نفتی مخصوصا سوخت‌های با کیفیت و سودآوری بالای صنعت پالایش، سبب جذب سرمایه بالایی در این صنعت شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های اعلامی از سوی کشورها قرار است تا ۴ سال آینده ۱۵۸ پالایشگاه جدید ساخته شود که با آغاز بهره‌برداری از این پروژه‌ها بیش از ۱۷ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت در سطح جهان افزوده خواهد شد. کشورهای چین، نیجریه و عراق پیشتاز افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی در طی این ۴ سال خواهند بود.

به گزارش مسیر اقتصاد چشم‌انداز صنعت پالایش نفت در سطح جهان تا سال ۲۰۲۳ و بررسی جزئیات همه پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزاربشکه به ظرفیت پالایش نفت در سطح جهان افزوده خواهد شد.

بهره‌برداری از ۱۵۸ پالایشگاه جدید تا سال ۲۰۲۳

در سراسر جهان، ۱۵۸ پالایشگاه و پتروپالایشگاه جدید برای شروع عملیاتی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود که هزینه سرمایه‌ای (Capital Expenditure) حدود ۵۲۰ میلیارد دلار در سراسر جهان صرف برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت پالایشگاه‌ها در دوره چشم‌انداز شود.

نمودار زیر پیش‌بینی افزایش ظرفیت پالایشی ۱۰ کشور را نشان می‌دهد:

افزایش ۳ میلیون بشکه‌ای ظرفیت پالایش کشور چین

کشور چین از نظر ظرفیت پالایش برنامه‌ریزی‌شده در دوره پیش‌بینی با ۳ میلیون و ۱۲۱ هزاربشکه در روز در صدر این نمودار و به این ترتیب پیشتاز افزایش ظرفیت پالایشی تا ۴ سال آینده است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌های سرمایه‌ای اعلام شده، این کشور در طی ۴ سال آینده، بیش از ۵۳ میلیارد دلار در ساخت پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

تحلیلگران صنعت نفت معتقدند، با رشد صنعتی کشور چین و افزایش تقاضا در بخش حمل و نقل این کشور، برنامه توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های بزرگ چین همچنان ادامه خواهد داشت. توسعه ظرفیت صنعت پالایش چین منجر به افزایش واردات نفت خام و تبدیل این کشور به یک مدعی قوی در صادرات فرآورده‌های نفتی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری نیجریه برای صادرات سوخت

کشور نیجریه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا، قرار است تا ۴ سال آینده بیش از ۲ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود بیفزاید. سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارددلاری کشور نیجریه در صنعت پالایش نفت، این کشور را در جایگاه دوم نمودار بالا قرار داده است. انتظار می‌رود با آغاز بهره‌برداری از طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده، این کشور از واردکننده به صادرکننده سوخت تبدیل شود.

خیز عراق برای جبران عقب‌ماندگی در صنعت پالایش

کشور عراق که در طی سال‌های گذشته به دلائل مختلفی از جمله ناامنی و جنگ داخلی نتوانسته است ظرفیت تاسیسات نفتی و پالایشگاهی خود را بهبود ببخشد، در حال برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۴۱ میلیارددلار در طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، برای افزایش ظرفیت پالایش خود به میزان ۱ میلیون و ۱۹۰ هزاربشکه در روز است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ ظرفیت پالایشگاه‌های عراق به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز برسد.

بزرگترین پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده

از نظر ظرفیت پالایشی در میان پالایشگاه‌های آتی، پالایشگاه جزیره دایوشان چین با ظرفیت ۸۰۰ هزاربشکه، پالایشگاه لاگوس ۱ در نیجریه با ظرفیت ۶۵۰ هزاربشکه و پالایشگاه الزور کویت با ظرفیت ۶۱۵ هزار بشکه در روز بزرگترین پالایشگاه‌های در حال احداث هستند.

همچنین از نظر هزینه سرمایه‌ای، پالایشگاه فلاتس کانادا و پالایشگاه تابی در آنگولا هر کدام با ۱۴ میلیارد دلار و پالایشگاه رات‌ناگیری در هند با ۱۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بیشترین جذب سرمایه را در طول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده اند.

منبع: گلوبال‌دیتا (yon.ir/X9Mkp)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.