۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۵۴۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ دسته: پول و بانک
۰

دکتر نظریان پژوهشگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه منافع خلق پول در بانک های دولتی به دولت و عموم مردم بر می‌گردد، تصریح کرد: در بانک‌های خصوصی منافع خلق پول به جیب یک عده افراد خاص می‌رود و همین موضوع باعث افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد مدت زیادی از عمر فعالیت بانک های خصوصی نمی گذرد، اما این بانک ها به واسطه قدرت خلق پولی که در دست دارند، می توانند زمینه ساز فساد در کشور شوند. لذا به منظور جلوگیری از فساد بانک های خصوصی نظارت جدی بانک مرکزی ضروری است.

دکتر محمدتقی نظریان پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مسئله خلق پول در نظام بانکداری، اظهار داشت: موضوع خلق پول در حوزه بانکداری یک موضوع بسیار مهم است و در ادبیات فارسی و فقهی، توجه ویژه ای به این موضوع نشده است.

دکتر نظریان با اشاره به اینکه بایستی دقت کافی صورت گیرد، که منابع بانکی به چه کسانی تخصیص داده می شود، ابراز داشت: در برخی موارد، ساختار فعلی بانک منافعی را برای عده ای ایجاد می کند، که بایستی دقت کافی صورت گیرد که مالکیت این منابع در اختیار چه کسانی است و کجا توزیع می شود.

کسب ثروت در بانک ها توسط جامعه ایجاد شده است

وی با بیان اینکه بانک ها در مسئله خلق پول از هیچ خلق پول می کنند، خاطرنشان کرد: در بانک های دولتی خلق پول از هیچ، به لحاظ مالکیتی و توزیع ثروت موضوعیت پیدا نمی کند، هرچند اثرات خود را دارد.

وی با بیان اینکه خلق پول در طولانی مدت بحران زا خواهد شد، ادامه داد: این مسئله باعث افزایش نقدینگی و سرریز شدن آن به سمت بازارهای غیر مولد می شود، که بعد از مدتی در قالب بحران های تورمی خود را نشان می دهد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: این اقدامات نادرست خود را در ارزش پول ملی نشان می دهد و پایگاه اجتماعی و اعتباری حاکمیت را زیر سؤال می برد.

«قدرت خلق پول» بانک‌های خصوصی عامل افزایش شکاف طبقاتی

وی با بیان اینکه این مسئله در بانک های خصوصی و دولتی وجود دارد، اما تنها تفاوت آن در نوع مالکیت است، تصریح کرد: منافع خلق پول در بانک های دولتی به دولت و مردم بر می‌گردد، اما در بانک‌های خصوصی به جیب یک عده افراد خاص می رود و همین موضوع باعث افزایش شکاف طبقاتی می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه خصوصی شدن بانک ها باعث ایجاد انحصار می شود، گفت: بانک های خصوصی با جمع آوری ثروت، آن را در شرکت های زیرمجموعه خود خرج می کنند، که این شرکت ها نیز به دلیل رانت بالایی که دارند، هیچوقت احساس کمبود نقدینگی نمی کنند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.