۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۵۱۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ دسته: پول و بانک، هدایت اعتبار کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

سابقه اجرای برنامه‌های هدایت اعتبار در کشور ژاپن به حدود ۸۰ سال پیش می‌رسد. بانک مرکزی ژاپن طی اجرای این برنامه با داشتن اختیارات فراقانونی می‌کوشید منابع اعتباری بانک‌ها را به صنایع اولویت‌دار این کشور تخصیص دهد. در این میان، اجرای دقیق سیاست اعتباری از اهمیت بالایی برخوردار بود و لذا بانک مرکزی به طور مستمر، تسهیلات اعطایی بانک‌ها را پایش و رصد می‌کرد و در صورتی که هر بانکی نسبت به تکالیفش تخطّی می‌کرد، بانک مرکزی به عنوان تنبیه، در ارائه ذخایر آن بانک را تحت فشار قرار می‌داد.

به گزارش مسیر اقتصاد اجرای برنامه هدایت اعتبار یکی از اقدامات کلیدی کشورها برای ایجاد رونق در بخش تولید و سرمایه گذاری و نیز جبران عقب ماندگی‌­های اقتصادی بوده است. بر این اساس، بررسی تجربه کشورهای مختلف در پیاده‌سازی سیاست هدایت اعتبار می­تواند در بهبود سیاست گذاری اقتصادی کشور موثر واقع شود. به همین منظور در این یادداشت تجربه اجرای برنامه هدایت اعتبار در کشور «ژاپن» تبیین خواهد شد.

سیر تاریخی هدایت اعتبار در ژاپن

در طی دوره سلطه شاخت بر بانک مرکزی آلمان، اقتصاددانان و بوروكرات‌­هاي ژاپني اتفاقات آلمان از جمله سياست هدایت اعتبار آلمان را از نزديك نظاره مي كردند و سريعاً به پتانسيل سياست مذکور پي بردند.

برنامه هدایت اعتبار در ژاپن در سال ۱۹۳۷ با شروع درگیری نظامی با چین آغاز و تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت. به نظر می‌­رسد با توجه به ماهیت این برنامه برای افزایش تولیدات جنگی، روش هدایت اعتبار در طی این سال­‌ها غالبا به صورت دستوری به بانک­‌ها بوده است. اما سازوکار انگیزشی وام‌دهی بانک­‌ها که با نام «پنجره هدایت»[۱] معروف شد،  توسط «هیساتو ايشيمادا»[۲] رئيس بانك مركزي ژاپن (۱۹۴۶-۱۹۵۴) آغاز و حداقل تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد؛ بعد از آن سال نمي‌توان اظهارنظر قطعي درباره وجود يا عدم وجود این برنامه و سازوکار كرد؛ زيرا برنامه مذكور حتي نسبت به سال‌هاي قبل مخفي‌‌تر شد.

برنامه های هدایت اعتبار در ژاپن با نام ایشیمادا گره خورده است. این اقتصاددانان در طول مدت اجرای سیاست هدایت اعتبار توسط یالمار شاخت در آلمان حضور داشت و بنا بر روایت تاریخی با یکدیگر ارتباط نزدیکی داشتند؛ بطوریکه ایشیمادا اهمیت سیاست هدایت اعتبار را از شاخت آموخت.

ايشيمادا در طي جنگ با چين دبير كل اتحاديه كنترل مالي ژاپن بود (كه در سال ۱۹۴۲ ايجاد شد) و توسط بانك مركزي ژاپن اداره مي‌شد. وظيفه ايشیامادا شامل هرآنچه كه مربوط به تخصيص منابع به صنايع اولويت‌‌دار بود، مي‌شد.

اين امور شامل تنظيم كردن سنديكاهاي وام‌ها (وام‌دهي با همكاري چند بانك)، ادغام بانك‌ها، تزريق منابع مالي بانك مركزي ژاپن و بيشتر از همه هدايت اعتبار (كه در آن زمان Yuushi Assen به معناي هماهنگي وام[۳] ناميده مي‌شد) بود.

درست قبل از پايان جنگ جهاني دوم، ايشیمادا رئيس نهاد تازه تأسيس و كوتاه‌مدت دپارتمان كنترل[۴] شد كه اعتبار را به شركت‌هاي بزرگ سوق مي‌داد[۵].

در این میان، دولت ژاپن سیل عظیم پس‌­اندازهای مردمی را به تعداد کمی از بانک‌­های بزرگِ تحت برنامه هدایت اعتبار کانالیزه و محدوديت‌‌هاي جدي براي ورود نهادهاي مالی جديد برقرار كرد. همچنین این سیاست از آوریل سال ۱۹۷۳ به همه نهادهای مالی دارای قدرت خلق اعتبار بکار گرفته شد[۶].

جایگاه ویژه بانک مرکزی در انتخاب طرح های دریافت کننده اعتبار

بالاترین رهبران صنعت، تجارت و مالی ژاپنی می­‌دانستند برای کسب تأیید طرح­‌های سرمایه­‌گذاری­شان مجبورند به ملاقات ایشیمادا در بانک مرکزی ژاپن بروند. معمولا اتاق جلسه دفتر ایشیمادا مملوء از رهبران صنعتی بود.

گرچه برای بسیاری از رهبران صنعتی ژاپن این شرایط تحقیرآمیز بود، اما تخصیص اعتبار یک سیاست فراقانونی[۷] و غیررسمی بود و آنها باید از هر چیزی که ایشیمادا و قائم مقامانش (به خصوص رئیس دپارتمان بانکداری بانک مرکزی) می­‌گفتند، پیروی می­‌کردند. هیچ کمیته­، بحث زیادی و حق درخواست تجدیدنظری در کار نبود[۸] اما در نهایت بانک مرکزی ژاپن به لحاظ سازمانی به وزارت دارایی پاسخگو بود.

پایش مستمر برنامه هدایت اعتبار توسط بانک مرکزی ژاپن

برنامه هدایت اعتبار ژاپن شامل جلسات منظم و پيوسته بين بانك مركزي ژاپن و بانك‌هاي خصوصي همراه با نظارت و بازخورد مي‌شد كه در طي آن، بانك مركزي ژاپن به‌صورت فصلي به بانك‌هاي خصوصي دستور می داد كه چه ميزان بايد وام‌دهي‌شان را افزايش دهند.[۹]

اين «هدايت» نه تنها ميزان رشد كل وام‌دهي بلكه تخصيص آن بين بخش‌هاي مختلف اقتصادي را نيز تعيين مي‌كرد. بانك‌ها بايد براي طرح‌هاي وام‌دهي‌شان، مجوز و تأييديه‌‌ مي‌گرفتند و دپارتمان بانکداری بانك مركزي ژاپن براي حفظ طرح‌هاي وام‌دهي مدنظر خود، بانك‌ها را تهديد به اقداماتي مانند كاهش سهميه رشد وام‌دهي مي‌كرد.

در صورتی که این برنامه­های وامدهی جدید فراتر از میزان وامدهی با ذخایر قانونی موجود بود، بانک مرکزی این ذخایر را به بانک­‌ها وامدهی می کرد[۱۰].

تعیین جریمه های سختگیرانه در برابر تخلف بانک ­ها

اگر بانکی از سهم تعیین شده بانک مرکزی فراتر یا کمتر می رفت، در دوره بعدی سهم کمتری نسبت به دیگر رقبا به آن داده می شد (مجازات‌­های بانک مرکزی در هر دو حالت شبیه هم بود).

دو دلیل وجود دارد که چرا این روش کار کرد. اول اینکه دولت تقریباً کنترل کاملي بر روی بازارهای مالی داشت و بنابراین به آسانی می توانست بانک خاطی را مجازات کند. اگر یک بانک عمداً فراتر از میزان سقف ایجاد شده توسط بانک مرکزی، اقدام به وام‌دهی می کرد، بانک مرکزی از طریق رد کردن درخواست بانک برای وام‌­های اضافی بانک مرکزی ژاپن، شرایط بانک مذکور را برای حفظ ذخایرش در سطح مناسب را بسیار سخت می­‌کرد. این عمل بانک مرکزی باعث می شد که بانک مذکور ذخایر مورد نیازش را با هزینه بالاتری در بازار بین بانکی رفع کند. بنابراین مدیران عقلایی اکثر بانک‌­ها از مخالفت با این برنامه هدایت بانک مرکزی ژاپن خودداری می­‌کردند.

دوم اینکه برنامه دریچه هدایت از نقطه نظر بانک‌­های خصوصی، مخصوصاً بانک­های شهری، لزوما نامطلوب نبود. زیرا تقریبا تمامی دارایی‌­های بانک‌­های بزرگ شهری (وام به صنایع جنگی، اوراق دولتی و گروه‌­های کسب و کاری‌ (زایباتسوها) که سهامدارشان بودند) پس از جنگ جهانی دوم سوخت شد. بنابراین در دوره پس از جنگ جهانی دوم، بانک‌های بزرگ شهری تا حد زیادی از بانک مرکزی استقراض می کردند.

استقراض از بانک مرکزی و نیاز به ذخایر برنامه دریچه هدایت، آنها را به بانک مرکزی وابسته‌­تر کرد و باعث شد از سیاست دریچه هدایت بانک مرکزی حمایت کنند.

پینوشت:

[۱] Window guidance

[۲] Hisato Ichimada.

[۳] Loan Coordination

[۴] Control Department

[۵] Werner, 2006

[۶] به نقل از Werner,2005 و Patrick,1962

[۷] Extra-Legal

[۸] Werner, 2006

[۹] بانک­های خصوصی از روند تصمیم گیری مربوط به دریچه هدایت حذف شدند. هیچ مذاکره ای انجام نمیشد و صرفاً یک دستور از سمت بانک مرکزی بود (Werner, 2005 به نقل از یک کارمند بانک خصوصی ژاپن).

[۱۰] Werner, 2005

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.