۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۴۶۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ دسته: کشاورزی
۰

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به کشت دیم است، گفت: میزان برداشت گندم استان کردستان در سال ۹۷ به ۱۰۰۰ تن رسید و این استان رتبه دوم کشوری در تولید خوشه های زرین را به خود اختصاص داد.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد تأمین گندم در کشور همواره از دو طریق واردات و یا تولید داخلی صورت می گیرد. اما بررسی های نشان می دهد واردات گندم علاوه بر آنکه ظرفیت های تولیدی کشور را به تعطیلی می کشاند و امنیت غذایی را به خطر می اندازد، منجر به کوچ کشاورزان به شهرها می شود؛ در نتیجه اولویت سیاست ها و اسناد بالادستی همواره با تولید گندم بوده است.

برداشت ۳۵۰ هزار تن گندم در استان کردستان

خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد تصریح کرد: تأمین امنیت غذایی از طریق افزایش کمّی و کیفی تولید محصولات اساسی، یکی از اولویت های فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقاوم سازی اقتصاد است.

وی با بیان اینکه گندم یکی از محصولات اساسی کشاورزی است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد، ادامه داد: برداشت این محصول زراعی در استان کردستان تا به الان به ۳۵۰ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین از ۱۳ تیرماه کار برداشت گندم خود را آغاز کرده اند، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته تا به الان، حدود ۳۳ درصد گندم دیم و ۴۴ درصد گندم آبی استان برداشت شده است.

استان کردستان رتبه دوم کشور در تولید خوشه های زرین

این مقام مسئول یادآور شد: میزان برداشت گندم استان کردستان در سال ۹۷، به ۱۰۰۰ تن رسید و این استان رتبه ی دوم کشوری در تولید خوشه های زرین را به خود اختصاص داد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: توانمندی کشاورزان در استفاده از شیوه های آبیاری نوین و افزایش ضریب مکانیزاسیون می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه از اوایل تیر ماه، برداشت گندم در استان کردستان توسط ۱۷ اکیپ خصوصی و ۱۰ اکیپ دولتی آغاز شده است، خاطر نشان کرد: با حضور کارشناسان متخصص و دو اکیپ ناظر عالی استانی، نظارت بر افت و ریزش این محصول زراعی با جدیت دنبال می شود.

بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به کشت دیم است

جعفری به مهمترین شرایط افزایش تولید گندم در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به کشت دیم است و در این نوع کشت مهمترین شرط برای تحقق اهداف تعیین شده، رطوبت است.

وی افزود: لذا بایستی رطوبت مورد نیاز مزارع دیم  تأمین شود تا تولید مطلوبی داشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان با یادآوری اینکه اجرای پروژه ارتقاء امنیت غذایی کردستان طی پنج سال در سطح ۳۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت، افزود: اگر هم اکنون نیز از روش های سنتی گذشته استفاده می شد، بایستی نگران افزایش و پایداری تولید می بودیم، اما با استفاده از ارقام جدید کشت دیم و آبی می توان به آینده کشاورزی استان امیدوار بود.

انتهای پیام/غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.