۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۴۴۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ دسته: کشاورزی
۰

رحیمی رئیس انجمن کشاورزان خبره استان کردستان با بیان اینکه اگر قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد، کشاورزان تمایلی برای کشت گندم نخواهد داشت، گفت: نمایندگان مجلس بایستی اقدامات مؤثری را برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم انجام دهند.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد یکی از اقدامات مهم دولت ها، تامین غذای مورد نیاز مردم کشورشان است؛ به نحوی که همه آنها دسترسی یکسان و ثابتی برای تهیه غذای مورد نیاز خود داشته باشند.

به همین منظور برخی از دولت ها با توجه به شرایط جغرافیایی خود اقدام به حمایت از تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود کرده و برخی دیگر به دلیل عدم وجود شرایط مناسب، مسیر تجارت محصولات غذایی را انتخاب می کنند.

در این میان گندم به دلیل جایگاه ویژه آن در تامین کالری و پروتئین مصرفی خانوارها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چنانچه از دیرباز کمبود این ماده غذایی گاهی منجر به متزلزل شدن انسجام و یکپارچگی دولت ها شده است.

نرخ خرید تضمینی گندم با حمل کرایه تناسب ندارد

سید حسن رحیمی رئیس انجمن کشاورزان خبره استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه افزایش بالای کرایه حمل گندم از چالش های فعلی کشاورزان است، اظهار کرد: با وجود نرخ گذاری انجمن صنفی کشاورزان برای کرایه حمل گندم، همچنان شاهد ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی افزایش کرایه هستیم.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر وجود آفت گذاری گندم است، گفت: در حال حاضر مراکز دولتی غله، نرخ آفت گندم را بیشتر می گیرند و این به ضرر کشاورزان تمام می شود.

رئیس انجمن کشاورزان استان کردستان با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ حمل کرایه تناسب ندارد، ادامه داد: کشاورزان خرده پا که قشر عظیمی از کشاورزان استان کردستان هستند، ترجیح می دهند که گندم خود را تحویل تعاونی روستایی دهند و متاسفانه این تعاونی هیچ کرایه حملی را به کشاورزان نمی دهد.

وی گفت: این در حالی است که برای مراکز غله دولتی و مراکز خصوصی به ترتیب نرخ کرایه ۲۰ و ۱۰ هزار تومانی برای حمل گندم در نظر گرفته شده است.

وی با انتقاد از نرخ خرید تضمینی گندم تصریح کرد: متاسفانه بر عکس تبلیغاتی که صورت گرفته است، با گذشت ۱۲ روز هنوز هزینه تولید گندم تحویل کشاورزان داده نشده است.

هزینه ۱۰۰ درصدی تولید هر هکتار گندم نسبت به سال گذشته

رحیمی گفت: هزینه تولید هر هکتار گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به دلایل هزینه بالای حمل و نقل، افزایش قیمت کود و هزینه تعمیرات ماشین آلات، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس انجمن کشاورزان استان کردستان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان بیجار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زراعت گندم سهم دارند، گفت: با وجود آنکه دلالان حاضر به خرید گندم با قیمت بیشتر از کشاورزان هستند، اما مردم منطقه بیجار تمایل دارند که آن را به مراکز دولتی تحویل دهند، لذا نباید در واریز مطالبات کشاورزان تاخیری بوجود آید و باعث ناراحتی و دلسردی این قشر گردد.

کشاورزان با نرخ کمتر از ۲۵۰۰ تومان گندم نمی‌کارند

وی با بیان اینکه حمایت از تولید گندم منجر به بهبود امنیت غذایی کشور می شود، گفت: نرخ پایین خرید تضمینی گندم موجب شده تا کشاورزان تمایلی برای کشت گندم در سال آتی نداشته باشند.

رحیمی در پایان با بیان اینکه بایستی از گندم کاران حمایت های تسهیلاتی صورت گیرد، گفت: در صورتیکه قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد، کشاورزان تمایلی برای کشت گندم نخواهد داشت، لذا ضروری است، نمایندگان مجلس برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم اقدامات مؤثری را انجام دهند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.