۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۱۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، موافقان و مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی به بیان دلایل و نظرات خود پرداختند. براساس موارد مطرح شده در این برنامه، نابسامانی‌های اقتصادی پیش آمده در ماه‌های اخیر، ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد و دولت باید دلایل کارشناسی خود را برای تشکیل این وزارتخانه ارائه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکشنبه ۳۰ تیرماه برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با حضور عباس پاپی زاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و مهدی سروی کارشناس اقتصادی اقدام به بررسی موضوع تشکیل وزرات بازرگانی کرد.

پاپی زاده در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه امری زمان بر است و انرژی زیادی را می طلبد که ساختار وزارتخانه جدید سرو سامان پیدا کند. دولت برای تشکیل این وزارتخانه به شرط انجام کارها بصورت جهادی، حداقل دو سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: بطورکلی در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته شش تا هفت بار مجموعه بازرگانی به نحوی تحت عنوان وزارتخانه شکل گرفته یا در وزارتخانه های دیگری ادغام شده است. تجارب گذشته نشان می دهد دولت ها کمتر از ۱۰ سال، یکبار اقدام به تشکیل وزارت بازرگانی و یکبار اقدام به انحلال و ادغام این وزارتخانه کرده اند.

بی اعتنایی وزارت بازرگانی به تولیدات داخلی

نماینده مردم دزفول و نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها نشان می دهد علیرغم حساسیت کارشناسان برای چرایی تشکیل وزارت بازرگانی اما دولت هیچ مطالعه ی علمی درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس ارائه نکرده است.

پاپی زاده تصریح کرد: صدور یک شبه مجوز برای واردات محصولات کشاورزی در زمان برداشت از سوی وزارت بازرگانی به عنوان یک چالش جدی در طول تاریخ همواره در کشور مطرح بوده است. این وزارتخانه در گذشته با واردات بی رویه و بدون توجه به توان تولید داخلی به شدت بخش تولید و تولیدکنندگان را دچار آسیب می کرد.

وی اظهار داشت: حال معلوم نیست تصمیم فعلی دولت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی تصمیم دقیقی باشد و بخواهد برای آخرین بار این وزارتخانه شکل بگیرد؛ چرا که احتمال می رود پس از اتمام دوره خدمت دولت دوازدهم، دولت دیگری سرکار بیاید و عکس این موضوع را انجام دهد و بطور دائم حوزه مدنظر مورد آزمون و خطا قرارگیرد.

هدف دولت از ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی واگذاری یک مسئولیت به دوستان خود است

مجیدرضاحریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در خصوص موضوع تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: به طور کلی در ۵۰ سال اخیر اشکال مختلفی از تجمیع و تفکیک وزارتخانه های اقتصادی در کشور تجربه شده است. نکته ای که در این بین مغفول مانده اینکه وزارتخانه هدف است یا وسیله. به نظر می رسد تشکیل، تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها هدف نیست بلکه باید وسیله باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: تجمیع و تفکیک وزارتخانه ها مشکل امروز کشور نیست، بلکه موضوع اصلی نبود هدف وبرنامه مشخص در اقتصاد است؛ وگرنه هم می شود با دو وزارتخانه به صنعت و تجارت نگاه کرد و هم با یک وزارتخانه؛ این بستگی دارد که مسئولان چه هدفی را پیشروی خود قرار داده باشند.

حریری تصریح کرد: دلایل قوی کارشناسی برای تجمیع دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و تشکیل یک وزارتخانه جدید به نام «صنعت، معدن و تجارت » و همینطور تقاضای تفکیک بخش «بازرگانی» از «وزارت صنعت، معدن و تجارت» از سوی دولت و تشکیل یک وزارتخانه مستقل به نام «بازرگانی» وجود نداشته و ندارد. به اعتقاد من دلیل اصلی ارائه طرح تفکیک وزارت بازرگانی، ارائه یک پست وزارتی به دوستان و آشنایان تیم اقتصادی دولت است و دلیل دیگری در مقطع کنونی ندارد.

مشکلات بازار ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد

در ادامه مهدی سروی کارشناس اقتصادی نیز در خصوص طرح تشکیل وزرات بازرگانی گفت: بروز برخی از مشکلات اقتصادی در سال گذشته باعث شد تا برخی از کارشناسان راهکارهای غلطی برای رفع مشکلات اقتصادی از طریق تشکیل وزارت بازرگانی به مسئولان ارائه بدهند.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: نکته قابل توجه آن است که دولت تا قبل از سال ۹۷ با شعار توسعه صادرات به دنبال تفکیک وزارت بازرگانی بود، اما از سال ۹۷ که یکسری مشکلات معیشتی برای مردم بوجود آمد، دولت با شعار تنظیم بازار به سراغ تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت امده است.

وی در ادامه افزود: تفکیک وزارت بازرگانی به دلیل تغییر ساختارهای دولت امری زمان بر است. ضمن آنکه اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل اصلی التهاب، نوسان و تلاطم در بازار است. دولت می تواند با اصلاح این سیاست اقتصادی، وضعیت بازار را مدیریت کند.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.