۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۷۲۱ ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت اوکراین قصد دارد در سال میلادی جاری به منظور افزایش تولید محصولات کشاورزی، در قالب پروژه ARDS اقدام به حمایت از کشاورزان نماید. پرداخت یارانه مستقیم، حمایت از تجهیز و نوسازی مزارع کشاورزی و نگهداری دام و اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان، از جمله برنامه‌های حمایتی دولت اوکراین است. در سال گذشته نیز دولت اوکراین یارانه‌ای بالغ بر ۶.۳ میلیارد یورو به منظور حمایت از تولیدات داخلی بخش کشاورزی اختصاص داده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد اوکراین یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان است که بخش کشاورزی حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. بر اساس اعلام وزرات کشاورزی اوکراین بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

اوکراین به دلیل وضعیت مناسب اراضی کشاورزی در این کشور از وضعیت مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی بهره مند است به همین دلیل این کشور یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان غلات، دانه های روغنی، قهوه، شیر، گوشت و دیگر محصولات بخش کشاورزی در جهان محسوب می شود.

طبق اعلام وزارت کشاورزی اوکراین بیش از ۴۰ درصد از درآمدهای صادراتی این کشور متعلق به بخش کشاورزی این کشور است؛ به طوریکه این بخش به دلیل دارا بودن شرایط مناسب برای تولید اقتصادی همواره یکی از بخش های جذاب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

پروژه ۳ ساله حمایت از کشاورزی و روستایی در اوکراین

دولت اوکراین از سال ۲۰۱۷ با آغاز برنامه حمایت از تولید محصولات کشاورزی در این کشور اقدام به برنامه ریزی در جهت افزایش تولید و صادرات این محصولات کرده است. این برنامه تحت عنوان پروژه حمایت از کشاورزی و روستایی (ARDS) تا سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

هدف از اجرای این پروژه «بهبود شرایط حاکمیتی بخش کشاورزی و محیط زیست»، «افزایش سرمایه گذاری، بهره وری، اشتغال و درآمد کشاورزی» و «بهبود رفاه جوامع روستایی و تولیدکنندگان محروم» است که از طریق ایجاد بازارهای شفاف برای محصولات کشاورزی و مدرنیزه کردن سیستم های آبیاری انجام خواهد شد.

در این راستا انجمن کشاورزان و زمینداران اوکراین اعلام کرد: از سال ۲۰۱۷ و با شروع برنامه حمایتی دولت در بخش کشاورزی، تعداد مزارع قابل کشت از ۳۲.۹ هزار به ۳۴.۵ هزار مزرعه افزایش یافته است.

یارانه ۶.۳ میلیارد یورویی اوکراین به بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸

در همین راستا دولت اوکراین در سال زراعی ۲۰۱۸ با تصویب هیات وزیران اقدام به ارائه یارانه ۶.۳ میلیارد یورویی برای حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کرد. طبق بررسی های صورت گرفته این اقدام دولت اوکراین در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

طبق اعلام مسئول سیاستگذاری اراضی و مواد غذایی اوکراین، هدف برنامه حمایتی دولت انگیزه های اقتصادی نیست؛ بلکه اهداف دیگری نیز مانند بهبود شرایط اجتماعی روستانشینان از طریق کاهش نرخ بیکاری نیز یکی از دستاوردهای این طرح محسوب می شود.

طبق این برنامه، دولت به صورت مستقیم حمایت های مالی را به کشاورزان، تولیدکنندگان کوچک و تعاونی های کشاورزی کرده و همچنین یارانه ای به میزان ۲۵۰۰ یورو در جهت نگهداری و پرورش بهتر دام های خود به دامداران اختصاص داد.

برنامه حمایتی دولت اوکراین برای افزایش تولیدات کشاورزی

از سویی دیگر دولت اوکراین از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ تا ماه می سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ میلیون دلار برای جبران بدهی کشاورزان به بانک ها تخصیص داد. همچنین دولت ۵۳ میلیون دلار دیگر نیز برای تجهیز و نوسازی مزارع پرورش دام، بخش های شیردوشی و تولید خوراک دام اختصاص داد.

اما دولت اوکراین در بودجه سال ۲۰۱۹ خود نیز اقدام به تدوین یارانه های حمایتی از بخش کشاورزی و نگهداری دام در این کشور کرده است. طبق گزارش وزارت کشاورزی اوکراین، دولت این کشور حدود ۱۴ میلیون دلار یارانه به دامداران پرداخت خواهد کرد.

دولت اوکراین در سال جاری بیش از ۳۱ میلیون دلار به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت خواهد کرد و قصد دارد تا ۱۳ میلیون دلار نیز به عنوان تسهیلات با نرخ بهره کم به کشاورزان برای افزایش تولید پرداخت کند. همچنین دولت برای خرید ماشین آلات کشاورزی نیز بیش از ۳۱ میلیون دیگر اختصاص خواهد داد.

منابع:

وزارت کشاورزی اوکراین

اینترفاکس

land links

انتهای پیام/ حمایت از کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.