۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۶۴۹ ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ دسته: کشاورزی
۰

شاهین فر عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: دلیل اصلی کاهش میزان خرید گندم مربوط به تعیین نادرست قیمت آن است. قیمت هر کیلوگرم گندم در سال زراعی باید بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تعیین میشد تا انگیزه کافی برای تحویل گندم‌های کشاورزان به مراکز خرید دولتی ایجاد شود.

شهرام شاهین فر دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم باعث کاهش خرید تضمینی این محصول در سال جاری شده است.

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران تصریح کرد: در سال گذشته پیگیری ها زیادی از سوی کشاورزان و تشکل های کشاورزی مبنی بر تعیین صحیح قیمت گندم انجام گرفت؛ اما متاسفانه به دلیل پافشاری برخی از اعضای دولت بر قیمت های اعلامی از سوی آنان قیمت این محصول اساسی به درستی تعیین نشد.

وی افزود: کاهش میزان خرید تضمینی گندم هشدارهای جدی بر مقامات تصمیم گیر در دولت و مجلس است تا بدانند چنانچه قیمت این محصول اساسی به درستی و با توجه به هزینه های تولید تعیین نشود عواقب خطرناکی نظیر واردات را درپی خواهد داشت.

تعیین نادرست قیمت گندم دلیل کاهش میزان خرید تضمینی

شاهین فر در ادامه با اشاره به وضعیت تولید گندم درسال زراعی جاری گفت: امسال حدود ۲ و ۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به صورت آبی و دیم زیر کشت گندم رفته است که با توجه به بارش های مناسب در سال جاری باید حدود ۱۳ میلیون تن گندم تولید شود.

دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران اظهار داشت: با توجه به وضعیت مناسب تولید گندم در سال زراعی جاری ایران برای چهارمین سال پیاپی می تواند به خودکفایی در تولید این محصول اساسی دست پیدا کند بشرطی که شرایط برای خرید مناسب گندم از کشاورزان فراهم باشد.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان به دلیل قیمت پایین اعلامی از سوی دولت حاضر به فروش گندم های خود به دولت نیستند. از آنجایی که قیمت گندم در سال جاری پائین تر از قیمت محصولاتی دیگر نظیر جو است، کشاورزان سعی می کنند گندم های تولید شده را به مصرف خوراک دام برسانند.

قیمت گندم در سال زراعی جاری باید بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تعیین میشد

دبیر هیات اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم کاران در خصوص مکانیسم تعیین قیمت گندم نیز گفت: در حال حاضر تعیین قیمت گندم در جلسات شورای اقتصاد به نحوی انجام می گیرد که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متخصص قیمت گذاری گندم تنها یک رای دارد. این در حالی است که مسئولیت قیمت گذاری گندم باید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید پیگیر اجرای صحیح قانون خرید تضمینی از سوی دولت باشند و چنانچه ایرادی در قانون وجود دارد نسبت به حل ایرادات آن اقدام کنند. به عنوان مثال نحوه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باید در این قانون اصلاح شود.

شاهین فر در پایان اظهار داشت: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی دولت باید به دنبال پیدا کردن راه هایی برای کاهش وابستگی غذایی کشور به بیگانگان باشد و نباید با اجرای ناقص سیاست های حمایتی زمینه افزایش واردات را فراهم کند. قیمت حداقلی گندم برای سال زراعی جاری با توجه به نظرات نهادهای کارشناسی باید بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان باشد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.