۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۳۷۷ ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس اعلام مقامات عراقی دولت این کشور در سال جاری به منظور تامین نیاز بازار داخلی اقدام به خرید تضمینی ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خواهد کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم در عراق با احتساب نرخ ارز سامانه نیما بیش از ۴۱۵۰ تومان است.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق یکی از کشورهای همسایه ایران با جمعیت حدود ۳۷ میلیون نفری، اقتصادی وابسته به نفت دارد و گندم غذای اصلی مردم این کشور به شمار می‌رود. دولت این کشور طی سال های اخیر بخش بزرگی از نیاز غذایی مردم خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می کند.

با توجه به شرایط حاصل از جنگ اطلاعات دقیقی از وضعیت سطح زیر کشت گندم و دیگر محصولات غذایی در عراق وجود ندارد. به همین دلیل دولت این کشور تنها اقدام به ارائه پیش بینی خود در خصوص وضعیت تولید گندم کرده و میزان خرید گندم از کشاورزان داخلی را اعلام می کند.

خرید تضمینی ۴ میلیون تن گندم در عراق به قیمت ۴۱۵۰ تومان

طبق پیش بینی صورت گرفته توسط مقامات عراقی میزان تولید گندم در این کشور طی سال جاری حدود ۵ میلیون تن خواهد بود که تا پایان سال زراعی حدود ۴ میلیون تن آن توسط دولت خریداری خواهد شد. سرانه مصرف گندم در عراق حدود ۵.۵ میلیون تن است به همین دلیل مابه التفاوت نیاز مصرفی و تولید در این کشور از طریق واردات تامین می شود. به همین منظور دولت در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار تن گندم برای تامین نیاز بازار داخلی از دیگر کشورها وارد کرده است.

گفتنی است دولت عراق به منظور کاهش واردات گندم و افزایش تولید این محصول اساسی اقدام به حمایت از تولیدکنندگان داخلی می کند که سیاست خرید تضمینی یکی از این سیاست ها است. بر اساس اعلام دولت عراق قیمت خرید تضمینی گندم در این کشور طی سال جاری به بیش از ۴۸۷ دلار رسیده است.

به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم در عراق با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود ۴۱۵۰ تومان توسط دولت این کشور قیمت گذاری شده و از کشاورزان خریداری می شود. دولت با اجرای سیاست های حمایتی قصد دارد تا میزان تولید گندم و سایر محصولات اساسی را افزایش دهد.

منابع:

سی ان بی سی yon.ir/rRE4X

مجله آسیابان yon.ir/G5kbO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.