۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۸۴۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت روسیه پس از تحریم کشورهای غربی اقدام به حمایت از تولیدکنندگان محصولات لبنی کرد و طی سال های اخیر توانست میزان صادرات این محصول را بیش ۲.۷ درصد افزایش دهد. اخیرا ۳۳ شرکت روسی توانستند با اخذ مجوزهای لازم محصولات لبنی تولیدی خود را به چین صادر کنند و پیش بینی می‌شود درآمدهای این کشور از محل صادرات لبنیات تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت روسیه پس از تحریم های کشورهای غربی، اقدامات زیادی در جهت کاهش وابستگی به واردات مواد غذایی انجام داد. اقدامات حمایتی متعدد دولت این کشور به منظور افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث افزایش ضریب امنیت غذایی روسیه شده است.

دولت روسیه در شرایط تحریم با اتخاذ سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان محصولات غذایی، جایگاه مهمی در تامین نیاز غذای جهان به دست آورد و در سال ۲۰۱۶ تبدیل به بزرگترین تولید و صادرکننده گندم در جهان شد.

سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت روسیه به منظور مقابله با آثار تحریم های کشورهای غربی شامل افزایش تعرفه های گمرکی، ممنوعیت واردات از کشورهای تحریم کننده و حمایت مستقیم از کشاورزان به منظور تولید محصولات غذایی و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان بود. دولت روسیه از این طریق توانست اثرات منفی تورمی ناشی از کاهش قیمت نفت و تحریم های مالی را خنثی کند.

رشد تولید محصولات لنبی در روسیه پس از تحریم کشورهای غربی

روسیه در تولید محصولات زراعی طی سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی کسب کرد و توانست علاوه بر مدیریت بازار داخلی از طریق تولیدات داخلی خود درآمدهای ارزی بسیاری را از صادرات این محصولات به دست آورد.

صنعت لبنیات روسیه یکی دیگر از بخش های مهم این کشور است که طی سال های اخیر و پس از تحریم کشورهای غربی روند روبه رشدی را طی کرده است. بازار لبنیات روسیه تا پیش از تحریم کشورهای غربی در اختیار این کشورها بود و به عنوان سومین بازار مهم لبنیات در قاره اروپا محسوب می شد.

اهمیت و جایگاه لبنیات در سبد مصرفی خانوارهای روسی دولت این کشور را مجبور به حمایت از تولیدکنندگان محصولات لبنی کرد تا میزان تولید این محصول را علیرغم وجود چالش های فراوان افزایش دهد.

برنامه روسیه برای رشد تولید و صادرات لبنیات تا ۲۰۲۵

میزان تولید شیرخام روسیه در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰ میلیون تن رسید که از رکورد قبلی آن در سال ۲۰۱۶ بیشتر بود. افزایش تولید شیرخام در روسیه باعث شد تا این کشور خودکفایی ۸۲ درصدی در تولید این محصول اساسی به دست آورد.

بهبود وضعیت صنایع لبنی در روسیه با سرمایه گذاری دولت این کشور برای افزایش تولید شیرخام طی سال های اخیر همراه بوده است. یارانه های دولتی در بخش لبنیات به صورت مستقیم یا از طریق پرداخت تسهیلات در قالب خرید تجهیزات مدرن شیردوشی، ماشین آلات پردازش شیر و ارتقای سیستم های مدیریت گله است.

برنامه ریزی دولت روسیه برای کاهش واردات شیر و محصولات لبنی تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد و بر اساس پیش بینی انجام شده حمایت های دولتی از این صنعت تا خودکفایی کامل در لبنیات ادامه خواهد داشت.

حمایت ۲۷۹ میلیون دلاری دولت روسیه از توسعه گله های شیری

دولت روسیه به منظور افزایش تولید شیر و لبنیات توسط دامداران اقدام به ارائه تسهیلات به ارزش ۹۹۰ میلیون دلار کرده است. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی روسیه با پرداخت چنین تسهیلاتی انتظار می رود تولید محصولات لبنی در این کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.

کاهش گله های شیرده یکی از مشکلات و چالش مهم روسیه در محقق شدن هدف خودکفایی در تولید لبنیات است به همین منظور دولت این کشور با پرداخت تسهیلاتی به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار به دامداران، آنان را به توسعه گله های شیری تشویق می کند.

دولت روسیه در اقدام دیگری برای توسعه گله های شیری اقدام به پرداخت یارانه ای به ارزش ۲۷۹ میلیون دلار برای بیش از ۴ هزار مزرعه دامی نیز کرده است.

تسهیل شرایط صادرات لبنیات توسط دولت روسیه به منظور رونق تولیدات داخلی

همزمان با اجرای برنامه های حمایتی در روسیه برای افزایش تولید محصولات لبنی، دولت این کشور اقدامات مهم دیگری را نیز در جهت افزایش صادرات لبنیات انجام می دهد. به عنوان مثال دولت روسیه در فوریه سال جاری با برگزاری نمایشگاه بزرگی اقدام به معرفی لبنیات تولیدی در این کشور برای بازرگانان کرد.

از سویی دیگر بر اساس اعلام وزارت کشاورزی روسیه، برخی از شرکت های تولیدکننده محصولات لنبی در این کشور پس از مذاکرات انجام شده با مقامات چین و با اخذ مجوزهای لازم از دولت این کشور اقدام به صادرات محصولات خود به چین کردند. گفتنی است تعداد شرکت های صادرکننده محصولات لبنی به چین طی ماه های اخیر از ۱۰ به ۳۳ شرکت افزایش داشته است.

بنابر اعلام دولت روسیه برنامه ریزی ها برای افزایش ۲.۷ برابری صادرات لبنیات این کشور تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل صادرات این محصولات نصیب روسیه شود.

منابع:

وزارت کشاورزی روسیه yon.ir/el3k4

ام دی اکسپو yon.ir/Uv2pX

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.