۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۷۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ دسته: یادداشت‌های شما
۱

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

جوانانی که می خواهند در جنگ اقتصادی نقش آفرینی کنند، باید ۳ ویژگی را در خود داشته باشند؛ بدون این ویژگی ها، کسب توفیق در این جنگ غیرممکن و نشدنی است.

گام اول انقلاب با جنگ تحمیلی قرین بود و جوان ترازش، شهدا و رزمندگانی بودند که در جنگ حضور داشتند؛ گام دوم انقلاب نیز با جنگ اقتصادی قرین است و جوانی که خود را صاحب انقلاب می داند، بی شک باید وارد جنگ اقتصادی بشود؛ در نتیجه او نیز دقیقا باید همان ویژگی ها را داشته باشد.

این سه ویژگی عبارتند از فعالیت جهادی، امید و اخلاص.

فعالیت جهادی: رزمنده جنگ اقتصادی، نباید لحظه ای استراحت و تعلل داشته باشد؛ در زمانی که دشمن دائما در حال برنامه ریزی است و تغییرات به سرعت رقم می خورد، درنگ و تعلل و استراحت، بی معنی و به معنای خیانت است. رزمنده جنگ اقتصادی باید دائما طراحی و برنامه ریزی کند، بر جبهه اش تمرکز داشته باشد، و با پیگیری مستمر و همه جانبه، به سمت هدف هجمه کند. اینها یعنی همان جهاد که انسان باید با مال و جان و زمان و … برای آن هزینه بدهد. فعالیت جهادی یعنی هزینه دادن، یعنی در ازای وقت گذاشتن زیاد و تحمل فشار بسیار کاری، آورده دنیایی و شخصی شما خیلی قابل توجه نباشد، اما کار شما اثر عمومی و اخروی داشته باشد. یک جهادگر، منتظر هیچ چیز نمی ماند و لحظه ای ولو چند دقیقه، خاطرش آسوده نیست و به فکر جهاد است. رزمنده جنگ اقتصادی را نمی بینی مگر در حال تلاش و فعالیت؛ فعالیتی که با شادابی و روحیه بالا همراه است.

امید: ویژگی دیگر و مهم رزمنده جنگ اقتصادی امید است؛ امید یعنی چه؟ امید به معنی این است که نسبت به آینده، تصوری واقع بینانه داشته باشیم و برای فتح قله های پیش رو مبتنی بر این تصور، عمل کنیم. اینکه همه چیز را سفید ببینیم، به معنای امید نیست؛ از طرفی سیاه نمایی هم به معنای نگاه واقع بینانه نیست. امید یعنی با یک دستگاه محاسباتی درست، بدانیم چه مسیری را طی کردیم، اکنون در کجا قرار داریم و به چه میزان با آرمان ها فاصله داریم؛ و مهمتر اینکه این فاصله را طی شدنی بدانیم نه دست نیافتنی. یک لازمه امید، صبر است؛ یعنی کماکان که تلاش می کنیم، باید صبور هم باشیم و عجله نکنیم. عجله آن هم در زمانی که نباید عجله کرد، امید را از انسان می گیرد؛ کمااینکه سستی و کاهلی نیز امید را می گیرد. رزمنده جنگ اقتصادی باید به آینده امید داشته باشد. دشمن با کار رسانه ای و هجمه های مختلف، به دنبال گرفتن همین امید است؛ چون می داند مبارزه با کسی که امید دارد، بسیار سخت و تقریبا نشدنی است.

اخلاص: آخرین و مهمترین ویژگی رزمنده جنگ اقتصادی اخلاص است؛ یعنی اینکه حتی یک قدم را با هدفی غیر از رضای خدا بر ندارد؛ حتی یک لحظه هم برای نشان دادن خودش فعالیت نکند. در جنگ اقتصادی بسیار پیش می آید جاهایی که انسان وسوسه می شود که خودی نشان دهد، اما دقیقا همین زمان ها، جایی است که اخلاص از بین می رود و این به معنای شکست است. بدون اخلاص، قطعا و حتما، پیروزی امکاپذیر نیست و حتی اگر توفیقی حاصل شود، زودگذر است و اثری در عالم ندارد. برای کسب اخلاص باید با خدا راز و نیاز کرد و از او یاری خواست؛ در عمل هم باید این تصور را داشت که هر کاری که برای خدا انجام شود، چه اجر دنیوی و چه اجر اخروی اش به عامل آن باز می گردد و نیازی نیست که ما به دنبال کسب این اجر بدویم و یا در بوق و کرنا کنیم که ما این کار را انجام دادیم. اخلاص به کار برکت می‌دهد و موجب توفیقاتی می‌شود که فارغ از تصور انسان و محاسبات مادی و دنیایی است.

  1. جالب بود.
    البته آن چیزی که موجب پایداری این صفات درون آدم می شود ارتباط دائمی با قرآن و اهل بیت(ع) و کلام امامین انقلاب است.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.