۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۳۵۶ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

یکی از اعضای کنگره آمریکا برای مقابله با کسری بودجه رو به رشد دولت این کشور، پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر درآمد به ۷۰ درصد را مطرح کرده است. اما تجربه نشان داده است که افزایش نرخ مالیات بر درآمد به تنهایی موثر نیست و ثروتمندان از پناهگاه‌های امن مالیاتی و پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، برای فرار مالیاتی استفاده کرده‌اند. در چنین شرایطی افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه مسیری عملیاتی و عادلانه تر برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.

به گزارش مسیر اقتصاد کارشناسان آمریکایی برای مقابله با کسری بودجه رو به رشد دولت پیشنهادهایی را مبنی بر افزایش نقش مالیات و تکیه بر درآمد مالیاتی مطرح نموده اند. به طور خاص یکی از اعضای حزب دموکرات کنگره آمریکا به نام کورتز[۱] پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر درآمد برای افراد با درآمد بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال را داده است.

این پیشنهاد به ظاهر ساده، سر و صدای بسیاری خواهد کرد و یک سیاست کارآمد مالیاتی نیست. برای اینکه بتوان از ثروتمندان مالیات بیشتری گرفت و از فرار مالیاتی آن ها جلوگیری کرد، راه های معقول تری وجود دارد.

افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و رساندن آن به نرخ مالیات بر درآمد عادی

راه هایی برای افزایش درآمد مالیاتی دولت وجود دارد. راه هایی نظیر افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، نرخ مالیات بر سود سهام و … از جمله اقداماتی است که می تواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.

در حال حاضر شخصی که عایدی سرمایه بلند مدت دارد با نرخ ۲۳.۸ درصد در واشنگتن مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت می کند. برای رفع فرار مالیاتی و افزایش درآمد دولت بهتر است که این نرخ به میزان ۳۷ درصد نرخ مالیات بر درآمد که به طبقه بالای درآمدی برخورد می کند، نزدیک شود.

تغییر رفتار ثروتمندان با تغییر نرخ مالیات بر درآمد

هر گونه افزایش بزرگ در نرخ مالیات بر درآمد موجب خواهد شد که آمریکایی ها رفتار خود را در مقابل تغییر سیستم تغییر دهند. بدین نحو که مردم به دنبال راهی خواهند بود تا میزان درآمد مشمول مالیات خود را حداقل کنند.

پیشنهاد افزایش نرخ مالیات تا سقف ۷۰ درصد اگر بتواند اجرایی شود، شاید بتواند طی ۱۰ سال در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی را افزایش دهد.

نرخ پایین CGT راه فرار مالیاتی ثروتمندان آمریکایی

افزایش نرخ مالیات بر درآمد تا سقف ۷۰ درصد بی سابقه نبوده است. بلکه در مقاطعی از تاریخ آمریکا حتی نرخ مالیات برای برخی افراد با درآمد بسیار بالا تا ۹۰ درصد هم افزایش داشته است. در عوض آن ها از پناهگاه های امن مالیاتی و پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای پایین نگه داشتن سطح مالیات پرداختی خود استفاده کرده اند.

در واقع متوسط مالیاتی که توسط ۱ درصد ثروتمندترین افراد آمریکایی پرداخت شده است، در هشت دهه اخیر ثابت مانده است. این مسئله نشان دهنده آن است که طبق تجارب گذشته افزایش نرخ مالیات بر درآمد موثر نبوده و بهترین راه برای افزایش درآمد مالیاتی دولت، افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه است.

افزایش نرخ CGT راهی عادلانه و عملیاتی

اما پیشنهاد افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر آن که قابلیت بالقوه ای برای کسب درآمد دارد، عملیاتی تر است. زیرا میزان قابل توجهی از درآمد ثروتمندان از طریق عایدات سرمایه ای بدست می آید و این مالیات بر همه عایدات سرمایه ای تعلق می گیرد و فقط درآمدهای سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار مشمول آن نیستند.

نزدیک کردن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه به نرخ مالیات بر درآمد، به عادلانه تر شدن نظام مالیاتی کمک خواهد کرد. تغییر در نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از فرار مالیاتی لازم است.

املاک و مستغلات محل مناسب فرار مالیاتی

یکی از زمینه های پرثمر برای جلوگیری از فرار مالیاتی با اعمال نرخ بالاتر مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک و مستغلات است. برخی از مقررات خاص این حوزه موجب فرار مالیاتی و یا پرداخت مالیات به میزان کم می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا از جمله افرادی است که در این دسته قرار می گیرد. به عنوان مثال، با استفاده از قانونی که در سال ۲۰۱۷ تصویب شده است، شخص می تواند ملک مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خود را بفروشد و اگر با عایدی حاصل از ان ملک دیگری را بخرد، هیچ گونه مالیاتی پرداخت نکند.

پینوشت:

[۱] Alexandria Ocasio-Cortez

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/CGyaf

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.