۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۰۳۴ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ دسته: کشاورزی
۰

شرفی عضو خانه کشاورز با انتقاد از سیاست های حمایتی دولت از بخش کشاورزی گفت: دولت برنامه مناسبی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی ندارد و تصمیماتی نظیر بررسی چندین باره طرح تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی، باعث سردرگمی و دلسردی کشاورزان می شود.

سید فاضل شرفی عضو خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت حمایت های دولت از بخش کشاورزی گفت: دولت باید با الگوبرداری از تجارب داخلی و خارجی سطح حمایت از کشاورزان را افزایش دهد.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: طی سال های گذشته هزینه های تولید به مراتب بیشتر از سطح یارانه های تولیدی برای بخش کشاورزی بود و این موضوع باعث افزایش زیان کشاورزان شده است. افزایش هزینه های تولید بدون حمایت دولت به مثابه کاهش تولید و کاهش ضریب امنیت غذایی است.

وی گفت: دولت باید تمام تلاش خود را برای افزایش سطح یارانه های کشاورزی به کار گیرد تا وضعیت امنیت غذایی بهبود پیدا کند. از سویی دیگر برنامه ریزی مناسب برای افزایش تولید محصولات کشاورزی باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد شد.

لزوم الگو گیری از تجربیات دیگر کشورها در برنامه ریزی برای حمایت از کشاورزی

شرفی با مقایسه سطح یارانه های حمایت از کشاورزی در ایران و کشورهای توسعه یافته گفت: در بسیاری از کشورها دولت جایگاه و اهمیت ویژه ای برای بخش کشاورزی قائل است و آن را یکی از اولویت های اصلی می داند. به طور مثال دولت روسیه بسیاری از زمین داران این کشور را مجبور به تولید محصولات کشاورزی می کند و چنانچه زمین داران از دستور دولت اطاعت نکنند مشمول پرداخت مالیات می شوند.

وی افزود: از سویی دیگر کشورهایی مانند هند و ترکیه با پرداخت یارانه های هنگفت، سوددهی بخش کشاورزی را افزایش می دهند تا انگیزه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بیشتر شود.

سردرگمی کشاورزان نتیجه بررسی چندباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی

شرفی با انتقاد از عملکرد سیاستمداران در قبال تولید محصولات کشاورزی در ایران نیز گفت: متاسفانه دولتمردان در ایران کمتر توجهی به بخش کشاورزی دارند. به طور مثال علیرغم تذکر کارشناسان برای افزایش قیمت گندم اما دولت قیمت این محصول را به درستی تعیین نکرد. عدم تعیین درست قیمت گندم باعث کاهش انگیزه های تولید برای کشاورزان شده است و احتمالا واردات از سرگرفته خواهد شد.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر دولت و مجلس طی دو سال اخیر برای چندمین بار مشغول بررسی طرح تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی هستند. این در حالی است که تدوام بررسی چنین طرح هایی باعث سردرگمی و دلسردی کشاورزان شده و سودی به حال تولید نیز ندارد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.