۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۴۱۵ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

شهروندان روسی در صورت نیاز به خدمات عمومی و یا کسب اطلاعاتی درخصوص استعلام‌ها و مجوزهای چند مرجعی، می‌توانند پرونده‌ای در سازمان «اطلاعات و اسناد من» ایجاد کنند و تمامی فرآیندهای مربوط به آن را در زمانی کوتاه به انجام برسانند. تجربه موفق روسیه نشان می‌دهد که ایجاد یک نهاد متمرکز ارائه دهنده خدمات دولتی و عمومی به مردم، می تواند ضمن تسهیل دریافت مجوزها و استعلام‌ها، در کاهش زمان و هزینه شهروندان نیز موثر باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مشکلاتی که در حوزه ارائه خدمات عمومی وجود دارد نبود یک زیر ساخت مناسب ارتباط بین دستگاه ها در دولت و نبود یک سیستم متمرکز است.

روسیه یکی از پیشروهای این حوزه محسوب می شود که با ایجاد یک نهاد توانسته است ضمن اطمینان از دسترسی برابر خدمات عمومی برای شهروندان، صرف نظر از سن، سطح درآمد و دیگر عوامل، بسترهای ارتباط و تعامل بین دولت و شهروندان را بهبود ببخشد.

مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم در روسیه

این نهاد با عنوان سازمان «اطلاعات و اسناد من[۱]»، در سال ۲۰۱۰ طبق مصوبه دولت با هدف سازماندهی و مدیریت یکپارچه فعالیت های چند مرجعی در کشور تأسیس شد. در این نهاد چندین سازمان دولتی از جمله سازمان های اجرایی فدرال، سازمان های دولتی محلی، صندوق ها و سازمان های وابسته همکاری می کنند. بودجه این نهاد نیز توسط دولت تامین می شود.

اهداف اصلی سازمان «اطلاعات و اسناد من» به شرح زیر است:

  • ارائه متمرکز انواع خدمات عمومی به شهروندان
  • دسترسی به اطلاعات نهادهای دولتی
  • حذف موانع ارتباطی میان دولت و مردم

در این سازمان فرآیند اجرایی به این صورت است که اگر شهروندی نیاز به خدمات عمومی و یا کسب اطلاعات داشته باشد که نیاز به چند مرجع و صرف مدت زمان طولانی دارد، با ایجاد پرونده در این نهاد می تواند ظرف مدت کوتاهی کار خود را به انجام برساند؛ چراکه سیستم سازمان «اطلاعات و اسناد من» به اکثر نهادهای ارائه دهنده خدمات و مجوزها متصل است.

تحول در نظام اداری نتیجه ارائه خدمات عمومی متمرکز

به عنوان مثال شهروندی نیاز به یک استعلام در شهرداری مسکو دارد، که این استعلام خود نیاز به رفت و آمد در چند اداره و سازمان و صرف زمان طولانی و هزینه است. اما در این جا خود این نهاد پرونده شخص مراجعه کننده را تشکیل و ظرف مدت کوتاهی آن را از طریق سیستم های به بهم متصل ارسال کرده و نتیجه استعلام را ظرف چند دقیقه اعلام می کند.

در واقع در این سیستم یک هاب مرکزی ایجاد شده و تمام استعلام ها و مجوزها در کنار ارائه خدمات عمومی الکترونیکی، ظرف مدت کوتاهی و فقط در یک مکان متمرکز در روسیه و در شعب مختلف شهر ارائه می شود.

یکی از نکات حائز اهمیت درخصوص فعالیت این نهاد آن است که حقوق و دستمزد کارکنان آن بر اساس میزان رسیدگی به مراجعه کنندگان، ارائه خدمات، رضایت و زمان اختصاص داده شده به مراجعه کنندگان پرداخت می شود.

لزوم وحدت رویه در ارائه خدمات عمومی و ارائه مجوزها

یکی از مشکلاتی که در ایران نیز وجود دارد چند مرجعی بودن نهادهای ارائه دهنده مجوزها است؛ به عنوان مثال در تاسیس یک آموزشگاه علمی نهادهای متعددی از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد در جریان دریافت مجوزها و استعلامات قرار دارند و زمان و هزینه زیادی برای طی کردن این فرآیند لازم است.

این روند می تواند ضمن ایجاد تعارضات نهادی و ساختاری باعث کمرنگ شدن نظارت و به طبع آن عدم پاسخگویی در عملکرد را به همراه داشته باشد. همچنین طولانی بودن مدت زمان فرایند دریافت استعلام ها و مجوزها یکی دیگر از مشکلات بزرگ در این حوزه است که می توان علت این امر را غیر سیستمی بودن برخی از رویه ها دانست.

بنابراین با توجه به این که طبق قانون، ارائه خدمات دولتی مطلوب، یکی از الزامات مدیریت دولتی است، لازم است اقداماتی همچون حذف برخی مجوزهای غیر ضروری، کاهش مراجع ارائه مجوز و ایجاد زیر ساخت های ارتباطی میان دستگاهی و زیرساخت فناوری و داده ای متمرکز در این زمینه، در دستور کار قرار بگیرد.

پینوشت:

[۱] My Documents

منبع: سازمان اسناد و اطلاعات من روسیه yon.ir/Xb2O4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.