۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۵۷ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۱

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که بازوی قدرتمند آمریکایی ها محسوب می‌شود و در مهم ترین تصمیم گیری ها و تعیین سرنوشت این کشور نقش دارد، امروز با چالشی جدی از طرف جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۲۹۰ جاسوس سازمان سیا را شناسایی و دستگیر کرده و در واقع بخش مهمی از شبکه جاسوسان بین المللی این سازمان را منهدم کرده است. این اتفاق که از دید آمریکایی ها یکی از فاجعه آمیزترین شکست‌های بعد از ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود، نوید تحولاتی عظیم در جهان تک قطبی به رهبری آمریکا و حرکت به سوی جهانی چندقطبی با ظهور و بروز بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران را می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (Central Intelligence Agency) یک سازمان اطلاعاتی آمریکایی بوده که وظیفه جمع آوری و تحلیل اطلاعات درباره شرکت ها، افراد و حکومت های خارجی و ارائه گزارش آن به دولت آمریکا را دارد.

وظایف سازمان سیا به جمع آوری اطلاعات محدود نمی شود. این سازمان اطلاعاتی، علاوه بر ارائه گزارش هایی به دولت آمریکا انواع عملیات خرابکارانه، ضد خرابکارانه، تروریستی، جاسوسی و غیره را نیز انجام می دهد. به عنوان مثالی از عملیات برون مرزی این سازمان می توان به هدایت کودتای ۲۸ مرداد در ایران و تلاش برای قتل فیدل کاسترو رهبر کوبا اشاره نمود.

سازمان اطلاعاتی سیا را می توان هم ارز سازمان MI6 در بریتانیا و موساد در سرزمین های اشغالی دانست.

سیا، سازمانی به وسعت ایالات متحده

نام سازمان سیا، سال های سال نماد قدرت بلامنازع اطلاعاتی دولت آمریکا بوده است. این سازمان در کارنامه خود انواع عملیات جاسوسی، ترورهای بی شمار و ساقط کردن چندین حکومت و دولت در سراسر جهان را دارد. این سازمان همچنین در چندین عملیات بین المللی با سازمان های MI6 و موساد همکاری داشته است.

بودجه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا امروز حدود ۴ برابر بودجه وزارت امور خارجه این کشور است. در واقع آمریکا همواره با صرفه جویی در بودجه سایر بخش ها، نهادها و سازمان های دولتی سعی داشته تا بودجه سازمان سیا را در حداکثر ممکن نگه دارد. از این رو سیا نیز توانسته در جای جای جهان در امور مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی و غیره دخالت نماید.

قدرت سازمان سیا تا آن جا پیش رفته که امروزه بسیاری از دولتمردان آمریکا با نظر سازمان سیا روی کار می آیند و بسیاری از تصمیمات مهم با اعمال نظر مستقیم سیا اتخاذ می شود. در واقع می توان کلیه سیاست ها و اقدامات ایالات متحده را متاثر از سیا و زیر نظر سیا دانست.

افول قدرت بلامنازع آمریکا

آمریکایی ها طی قرن های متمادی به عنوان اولین ابرقدرت جهان و به عبارت دقیق تر، هسته مرکزی قدرت در جهان تک قطبی بوده اند. این مساله ای است که برای بسیاری از افکار عمومی جهان پذیرفته و بدیهی به نظر می رسد.

اما در سال های اخیر اتفاقاتی در حال روی دادن است که به نظر می رسد در حال به چالش کشیدن این نظریه است. عده ای معتقدند جهان امروز از حالت تک قطبی به سوی جهانی چندقطبی در حال حرکت است. در واقع قدرت انحصاری ایالات متحده رو به افول است.

شواهد زیادی دال بر این ادعا وجود دارد؛ از جمله ظهور سیاست های کلان ضدآمریکایی در بسیاری از کشورها، فاجعه اقتصادی و بدهی های عظیم آمریکا به جهان که اقتصاد آن را در معرض فروپاشی قرار می دهد، وقوع فاجعه بزرگ اطلاعاتی در ناسا به عنوان مهم ترین هسته قدرت آمریکایی ها و موارد مشابه دیگر.

از آن جا که جمهوری اسلامی ایران در اتفاقات مذکور نقش غیر قابل انکاری ایفا می کند، بسیاری از اندیشمندان، ایران را یکی از قطب های قدرت در جهان نوین می دانند.

فاجعه اطلاعاتی CIA، حرکت به سوی جهان چند قطبی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ از هجوم همه جانبه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به سیا پرده برداشت.

این عملیات که منجر به شناسایی و دستگیری ۲۹۰ جاسوس سیا شد، حیرت آمریکایی ها را برانگیخت. ایران نه تنها شبکه ای عظیم از جاسوس های سیا در داخل کشور را شناسایی کرد، بلکه اطلاعات جاسوسان این سازمان در کشورهای دوست و متحدان منطقه ای ایران را نیز در اختیار دولت های آن ها قرار داده است.

این ضربه مهلک چنان شبکه جاسوسی بین المللی سیا را در جهان به هم ریخت که در آمریکا کمیته شکست را تشکیل دادند و رئیس CIA این ضربه از طرف جمهوری اسلامی ایران را به سرویس اطلاعاتی آمریکا مورد تایید قرار داد.[۱]

وزیر اطلاعات با اشاره به مصاحبه اخیر یاهو با ۱۱ نفر از صاحب نظران امنیتی آمریکا به نقل از اروین مک لو تحلیلگر امنیت ملی آمریکا افزود: این موضوع یکی از فاجعه آمیزترین شکست‌های بعد از ۱۱ سپتامبر است.

این تنها بخشی از هجوم اطلاعاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به سازمان های اطلاعاتی بین المللی بوده است. وزیر اطلاعات در سخنان خود به ضربه مهلک دیگری به MI6 نیز اشاره کرده و گفته است اطلاعات مربوط به این حمله را نیز به زودی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

اعتراف آمریکایی ها به شکست

یاهو حدود ۵ سال پس از این واقعه، گزارشی را بر پایه مصاحبه با ۱۱ تن از مقامات دولتی و امنیتی آمریکا که مستقیما در جریان این موضوع بودند منتشر کرد. آن ها اعتراف کردند صدمه ای که از این شکست خورده بودند بسیار جدی و حتی فاجعه آمیز بوده است.

یکی از مقامات ارشد امنیتی سیا می گوید: وقتی این حادثه اتفاق افتاد، گویی هیچ مساله دیگری برای سیا وجود نداشت.

دیگر مقام ارشد امنیتی به یاهو می گوید: وقتی چنین سوخت و سوزهایی در یک سیستم اطلاعاتی یا جاسوسی رخ می دهد، همه چیز در آنجا بسیار بد و تاریک پیش می رود.

یکی دیگر از این مقامات می گوید: سیا نگران بود که شبکه جاسوسی اش به طور کلی در حال فروپاشی باشد.[۲][۳]

چنین فاجعه امنیتی در بزرگ ترین و مهم ترین سازمان اطلاعاتی کشوری که زمانی تنها ابرقدرت جهان محسوب می شد، بیش از پیش فرضیه حرکت به سوی جهان چندقطبی را تقویت می کند. خصوصا که این شکست توسط جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است؛ کشوری که از ۴۰ سال پیش دشمن شماره ۱ خود را آمریکا می داند. لذا به نظر می رسد در جهان چند قطبی و چند تمدنی پیش رو، یکی از تمدن ها، تمدن نوین اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صداوسیما، کد مطلب: ۲۴۰۵۵۳۸

[۲] خبرگزاری صداوسیما، کد مطلب: ۲۴۰۶۵۶۱

[۳] خبرگزاری یاهو، کد مطلب: ۰۹۰۰۱۸۷۱۰

انتهای پیامفرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.