۲۷ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۳۹۶۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

برگزاری پانزدهمین مجمع بین‌المللی اقتصادی «روسیه – جهان اسلام» در پایتخت تاتارستان، می‌تواند بستر لازم برای تجارت و سرمایه گذاری بین روسیه و کشورهای مسلمان را فراهم کند. همچنین، مجمع کازان را می‌توان در راستای تحولات مربوط به برآمدن نظم نوین جهانی مبتنی بر چندقطبی دانست که وجه مشترک دو طرف است.

به گزارش مسیر اقتصاد پانزدهمین مجمع بین‌المللی اقتصادی «روسیه – جهان اسلام: KazanForum» در پایتخت تاتارستان، شهر کازان برگزار شد. این مجمع یکی از رویدادهای کلیدی در تعامل فدراسیون روسیه با کشورهای جهان اسلام اعم از دور و نزدیک است. اهمیت این پلتفرم بین‌المللی هم با واقعیت‌های جهانی کنونی جهان چندقطبی و هم از نظر تعامل در چارچوب اکثریت جهانی مطابقت دارد.

بسترهای همکاری بین روسیه و کشورهای مسلمان

کازان فروم بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه روابط تجاری، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بحث در مورد مسائل مربوط به نظام مالی اسلامی است. اهداف این مجمع شامل رشد گردش مالی، اجرای پروژه‌ها، توسعه بانکداری مشترک، همکاری‌های فناورانه در روسیه و کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC) و همچنین جذب سرمایه گذاری است. موضوعات اصلی برنامه تجاری در این نشست عبارتند از: همکاری‌های بین‌المللی، بخش مالی و سرمایه گذاری اسلامی، صنعت حلال، علم و فناوری، انجام کسب و کار مشترک، توسعه زیرساخت‌ها، منابع انسانی.

بدون تردید کازان فروم بستر اصلی همکاری روسیه و کشورهای جهان اسلام است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خود شهر کازان و همچنین جمهوری تاتارستان از نمادهای اصلی حضور نزدیک و بسیار هماهنگ اسلام در خاک روسیه هستند. همچنین، کازان احتمالاً یکی از نمادهای اصلی نقش اوراسیا در فرآیندهای جهان چند قطبی است. این شهر سومین پایتخت رسمی فدراسیون روسیه است و تجربه بسیار گسترده‌ای در سازماندهی رویدادهای بزرگ بین المللی دارد.

در عین حال باید به خاطر داشت که اسلام دومین دین شهروندان روسیه است. به طور دقیق‌تر، تعداد آنها بیش از ۲۰ میلیون نفر است و همچنین میلیون‌ها شهروند از کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای همسایه که در فدراسیون روسیه زندگی می‌کنند، مسلمان هستند. البته، روسیه نزدیکترین و استراتژیک‌ترین روابط را با کشورهای جدا شده از شوروی و متعلق به فضای اوراسیا دارد. با توجه به جنبه عملی تعامل روسیه و جهان اسلام، مسکو با بسیاری از کشورهای خارجی دوردست‌ها و اکثراً مسلمان، روابط عمیق و دیرینه دارد. این موارد شامل کشورهای خاورمیانه، شمال و چند کشور جنوب صحرای آفریقا می‌شود و کشورهای تأثیرگذار متعلق به منطقه جنوب شرق آسیا مانند اندونزی نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

نقش کازان فروم در نظم نوین جهانی

علاوه بر منافع تجاری و اقتصادی که روسیه و کشورهای جهان اسلام را متحد می‌کند، زمینه‌های بسیار دیگری موجب علاقه دوجانبه است. این امر شامل حمایت از نظم چندقطبی بین المللی از سوی بسیاری از کشورهای دارای اکثریت مسلمان است، زیرا کشورهای غربی به دنبال تحمیل ارزش‌های خود بر آنها هستند. همچنین کشورهای مسلمان در مورد استانداردهای دوگانه در روابط بین‌الملل ناراضی هستند که توسط یک اقلیت جهانی اعمال می‌شود.

بدون تردید، تعامل فعال روسیه و جهان اسلام بر اساس اصل همکاری متقابل سودمند و با رعایت منافع همه طرف‌های درگیر در چارچوب روابط دوجانبه و چندجانبه استوار است. روسیه دقیقاً یکی از کشورهایی است که در آن مسلمانان برای قرن‌ها احساس راحتی کرده و در هماهنگی و امنیت زندگی می‌کنند و ظلم و نفرت را تجربه نکردند. از همین روی برگزاری کازان فروم در جمهوری تاتارستان موقعیت یکی از مهم‌ترین مجامع در جهان چند قطبی را بیشتر تقویت می‌کند.

منبع: وب سایت New Eastern Outlook

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.